На 28 август се навършиха 150 години от рождението на Умберто Джордано - италианският оперен композитор, един от забележителните представители на веризма. В своите опери той умело съчетава ярка емоционалност, лекота и изящество; революционни песни, фолклорни мелодии и танцова музика. Според някои наблюдатели вокалното му майсторство често компенсира драматургичните несъвършенства.
Интересен и като предизвикателство на съдбата е фактът, че Умберто Меноти Мария Джордано е роден в семейство на химик и започва да се занимава с музика против волята на родителите си. През 1882 г. постъпва в неаполитанската консерватория, където учи при Паоло Серао и Джузепе Мартучи. Първата си опера - едноактната опера „Марина”, за конкурса на издателя Едоардо Сонцоньо. Но, уви, заема шесто място от общо 73 представени творби. Победител е Пиетро Маскани със „Селска чест”, а Джордано като най-млад участник привлича вниманието на издателството и те му поръчват сценична творба - операта „Престъпен живот” по драмата на Салваторе ди Джакомо за живота за бедните в неаполитанските покрайнини. В Италия творбата е приета като скандална, но в чужбина жъне успех. През 1894 г. Джордано се премества в Милано и се запознава с Джузепе Верди, с когото се съветва за някои свои съчинения. В това време започва работата си над операта „Андре Шение” - един от неговите шедьоври, донесли му бурен успех.
Следващата му опера „Федора” е посрещната с възторг и до ден днешен е обичана по цял свят, малко по-късно в предаването ще я чуем и ние, но сега ще се насочим към една от късните му творби - операта „Сибир”, създадена през 1903 и преработена през 1927 година. Предлагаме ви съвсем нов запис от Европейския съюз за радио и телевизия на концертно изпълнение на творбата от Фестивала на Радио Франс в Монпелие. Датата е 22 юли 2017, а най-приятното е българското участие в него - Соня Йончева и нейният брат Марин Йончев.
Операта е по руски сюжет и представлява мелодрама с трагичен финал - историята на куртизанка, която отива в каторгата след своя любим и загива в опита си да избяга. Италианският либретист Луиджи Илика използва някои мотиви от творби на Достоевски и Толстой, от което на места сюжетът напомня руски психологически роман. В текста има кратък цитат на стих от Некрасов, руски думи като „изба”, „водка”, „тройка” и др., както и мелодията „Ей, ухнем”. Премиерата е в Миланската скала на 19 декември 1903 г. и тъй като няма успех през 1927 г. Джордано я преработва.
Действащи лица:
Стефана, куртизанка, сопрано - Соня Йончева
Василий, войник, тенор - Мурат Карахан
Княз Алексис, тенор - Алваро Замбрано
Глеби, сутеньор на Стефана, баритон - Габриеле Вивиани
Никона, икономка на Стефана и кръстница на Василий, мецосопран - Катрин Карби
Иван, слуга на Стефана, тенор - Марин Йончев
Валинов, баритон - Рикардо Фаси
Мискинский, баритон - Жан-Габриел Сен-Мартен
Капитан, бас - Лорен Серу
Каторжници, войници, народ
Смесен хор на Латвийското радио
Национален хор и оркестър на Монпелие - Окситания
Диригент - Доминго Хиндоян.
Съдържание на операта
събота, 16 септември от 20 часа
Warm Waves/"Топли вълни" е сантиментален албум, който включва теренни записи от пътуването на експерименталния музикант Мирян Колев до Малайзия през 2024 г. Записани в обекта на ЮНЕСКО Джорджтаун и околностите на остров Пенанг, те улавят топли спомени в звук. Градските улици, плажовете, религиозните храмове, цикадите в джунглата, звуците на..
1 август Свири Оркестърът на Полското радио във Варшава с диригент Михаил Меринг. 3.00 часа – Рихард Вагнер (1813-1883), Зигфрид идилия. 3.22 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Вариации по тема от Хайдн, оп. 56а. 3.41 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Симфония № 36 в До мажор, K.425, "Линц". 4.10 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Клавирен..
Той е най-старият действащ джаз фестивал в България. Основан още през 1992-ра година от прочутия ни саксофонист и композитор Анатолий Вапиров, през годините Международният джаз фестивал "Варненско лято" се е превърнал в едно от най-устойчивите и обичани музикални събития в България. От няколко години дъщерята на Анатолий Вапиров – Вероника..
Според проучвания едва 16% от изпълнителите в световен мащаб правят музиката си достъпна за глухата общност. Днес, в XXI век, технологиите дават своя принос за това чрез специални костюми, които възпроизвеждат вибрациите от ритъма така, че нечуващите да се потопят в него и да се наслаждават на живи концерти. Жестовият превод на текстовете на сцената..
Наситената програма в културния живот на столицата не е пречка и на морето да се организират паметни музикални събития. Концерт с международен мащаб акостира в Бургас и това лято. На 2 август пристанището в морския град ще се превърне в сцена за една от най-оригиналните и любими певици на съвременната сцена – Рошийн Мърфи. Очакваме..
Съвременните диктатури, разпада на либералната демокрация и ролята на журналистите в борбата с пропагандата – коментира в "Мрежата" по програма "Христо..
Промените в Закона за еврото коментира в "Мрежата " по програма " Христо Ботев " Петър Ганев от Института за пазарна икономика "Всичко..
В редакция "Хумор и сатира" сме готови на почти всичко само и само някой нещо да научи, та да сполучи. Има и хора, които са готови да отидат отвъд това..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg