Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Музикалното изкуство има силата да облагородява човека”: Композиторът Ташо Барулов на 60 години

БНР Новини
Снимка: личен архив

От десетилетия музикалният фолклор дава творческо вдъхновение на изтъкнати наши изпълнители, композитори, диригенти. Българската композиторска школа в полето на народната музика днес има свои последователи. Сред тях е композиторът Ташо Барулов – инструменталист, педагог, автор на пиеси, създадени върху традиционни музикални образци. През 2017 г. той навърши 60 години – повод за преосмисляне на творческия път от традицията до професионалното изкуство.
Неговият род е от село Раздел, Елховско, близо до турската граница в полите на Сакар планина. Наследник на старите традиции, още в детските години Ташо Барулов има възможността да усвоява фолклорната музика и кавалджийството, да попива мелодиите и настроението от семейните и селищните празници, от неделните хорà. „Един мой чичо свиреше на кавал и като дете съм го слушал как свири спонтанно отпред на сайватна. Все си мислех, че и аз мога да свиря като чичо Иван. Татко ми купи кавал и засвирих с мои приятели, участвали сме и на събора в Копривщица”, спомня си музикантът. Завършва музикалното училище в Котел и пловдивската музикална академия. Не случайно първата обработка на „Водено хоро” създава още като студент върху мелодии от Елховския край. „Преди за започна моята сериозна композиторска работа свирех в различни оркестри и състави. Подчертавам това, защото големият опит, който натрупах като инструменталист и оркестрант ми даде възможност да опозная инструментариума”, казва Ташо Барулов.
В периода 1986-1992 г. той е диригент на оркестъра към ансамбъл „Сливен”. Там създава пиесите „Припявки-задявки”, „Тракийски сватбарски мелодии”, „Диви ритми”, „Нестинарка”, които се приемат с изключителен успех и са записани в Радио Стара Загора. В тази посока Барулов признава: „В работата си като диригент и композитор преследвах звучене, което за мен беше критерий – звученето на народния оркестър на националното радио”. По препоръка на Красимир Кюрчийски става сътрудник на БНР, аранжира песни за звукозаписи на народни изпълнители-тракийци – Радостина Кънева, Иван Варимезов, Матьо Добрев, Недялка Мъничкова, Добринка Йовчева, Данислав Кехайов, Стоян Стоилов и др.
Ташо Барулов е дългогодишен педагог в Националното училище за фолклорни изкуства „Филип Кутев” – Котел, където и днес преподава музикално-теоретични дисциплини. Автор е на хорови партитури – „Песен на разсъмване”, „Фреска”, „Женъла е дюлбер Яна” и др., осъществени с хора на музикалното училище под диригентството на Катя Барулова.
Натрупаният опит като инструменталист, педагог и композитор дава възможност на Ташо Барулов да предава своите знания и умения на млади музиканти. В момента работи върху песни на странджанския певец Лазар Налбантов, част от които вече са записани с радиооркестъра. Неговото послание към младите е да търсят досег с изкуството: „Музикалното изкуство има силата да облагородява човека. Дори една народна песен, едногласна, дава невероятно очарование”.
Разговора с Ташо Барулов и фрагменти от негова музика можете да чуете в звуковия файл.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Избрано от сезона на Метрополитън опера – "Хофманови разкази" от Жак Офенбах

Последната творба на Офенбах оживява отново на сцената на Метрополитън опера. След като придобива известност като оперетен композитор Жак Офенбах се насочва към сериозен сюжет. Основата, са три истории – едновременно дълбоки, зловещи и смешни, от романтичния немски писател Е.Т.А. Хофман, който става главен герой в тях. Всяка от историите разказва..

публикувано на 01.03.25 в 07:50
Пиеро Епифания

Пиеро Епифания и неговата "Афроперуанска психеделия"

Повече от три (направо почти четири)   години минаха, откакто излезе дебютният албум на живеещия между Амстердам и София перуански перкусионист и композитор Пиеро Епифания Осамбела Miles, los amigos , така че можем логично да наречем новото издание Psicodelia Afroperuana дългоочаквано. То е ЕР (тоест, кратък албум) от четири пиеси – първа част..

публикувано на 27.02.25 в 17:45

Симфоничният оркестър на БНР представя "Вишеградски традиции"

Концерта "Вишеградски традиции" ще представи Симфоничният оркестър на Българското национално радио. Двама словашки музиканти ще гостуват на Радиооркестъра. На диригентския пулт ще застане Растислав Щур, а сред солистите на вечерта ще бъде младата изпълнителка на блокфлейта Айна Марош. Началото ще даде българско произведение. С изпълнението на..

публикувано на 27.02.25 в 17:39

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 март 2025 г.

1 март Свири Симфоничният оркестър на Полското национално радио в Катовице с диригент Нестор Байона. 3.00 часа – Фредерик Шопен (1810-1849), Концерт за пиано № 1 в ми минор, оп. 11. Солист: Шимон Неринг (пиано). 3.42 часа – Ференц Лист (1811-1886), Сватбен марш из "Сън в лятна нощ" от Менделсон. 3.47 часа – Клод Дебюси (1862-1918), Делфийските танцьорки..

публикувано на 27.02.25 в 17:15

"Хофманови разкази" на Жак Офенбах, опера в пет действия

Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..

публикувано на 27.02.25 в 15:36