Тя носи характерен изпълнителски стил и съвременно музикално мислене, изразени в многостранни творчески контексти. Притежава певчески качества на завършен артист, отдавна прескочил границите на фолклорните диалекти в народната музика. Нейният глас идва от земята на Апостола, а с таланта и творчеството си достига високо професионално майсторство. Мария Колева е наследник на семейна музикална традиция с корени от подбалканските села Васил Левски и Каравелово – селища с богати традиции в Карловския край. Първите песни учи от майка си – самобитна певица, носител на средногорския певчески стил. "Тя пееше, аз повтарях след нея, записвах текстовете – така разучавах песните, разказва Мария: Нося белезите и стилистиката на майчиното пеене. Все още усещам стила й при звукоизвличането, отделни фрази и т.н. До ден днешен аз не преминах в същинския тракийски стил, средногорският остана белег на моето пеене".
Възпитаник е на музикалното училище в Котел, където има щастието да се учи от голямата тракийска певица Вълкана Стоянова: "Средното образование е най-важно в изграждането на един професионален изпълнител, всичко друго е усъвършенстване. Вълкана Стоянова остави една човечност и сякаш не беше големият артист, а най-обикновен, земен човек. Нейният стил е белязъл и моя изпълнителски стил", споделя певицата. В музикалното си развитие усвоява различни певчески маниери, необходимост за един многопластов певец с богата изпълнителска практика: академичния хор на АМТИИ – Пловдив, Държавния ансамбъл „Филип Кутев”, вокалните формации „Драгостин фолк”, „Аква-Делия”, модерни етно групи. Мария Колева е сред основателите на формация „Балкански гласове” и квартет „Аврена” – първия вокален квартет на 1990-те години, който експериментира с етномотиви, джаз елементи и алеаторика. Нейни песни присъстват в музикалната поредица „Звуковите икони на България” и CDалбумитена Оркестъра за народна музика на БНР. За фонда на националното радио регистрира песенни образци от Карловско в звукозаписи с тематично разнообразие. Съвместно с Теодосий Спасов записва хороводни песни върху електронни аранжименти, а безмензурната „Иван на Донка думаше” – в традиционен стил (глас и кавал). Специално за нея композиторът Христофор Раданов създава авторската песен „Не ме задявай лудо”, включена в албума „20 години заедно”, продуциран от БНР.
Особено интересни в репертоара на Мария Колева са песните, за които се твърди, че Васил Левски е запявал по различни поводи. На 18 юли 2017 година България отбеляза 180 години от рождението на Апостола. На тържествената церемония пред паметника в Карлово тя изпълнява една от любимите му песни – „Отдавна ли си момне ле калугерица” в съпровод на кавалджията Георги Добрев – паметен момент за музикантите: "През годините изпълнявам тази песен в родната къща на Васил Левски с огромно удоволствие. И до сега продължавам традицията, но 2017 година беше кулминацията, заедно с младия колега Георги Добрев. Това е спомен за цял живот. Да застанеш пред лика на Левски в родния му град и да изпееш песен, която знаеш, че той самият е изпълнявал – усещането е космично. И може би е добре да се замислим, че всички големи личности в нашата история са били свързани с българския корен, с песента". Вокалната интерпретация на „Отдавна ли си момне ле калугерица” с гласа на Мария Колева като солист на „Аква-Делия” присъства в музикалните филми на националната телевизия – „Копнения” и „Песните на Левски” (реж. Димитър Шарков). Мария е посветена и на вокално-педагогическа работа. За кратко преподава в музикалното училище в Котел, а днес е търсен вокален специалист от български и чуждестранни певци. "Работата с млади хора е изключително интересна. От една страна виждаш себе си в началния етап, а от друга – изградени изпълнители. Получава се интересен обмен, казва тя и посочва за пример популярната певица Нели Петкова: Още в ученическите години Нели знаеше, че ще бъде певица и заслужава да бъде световна певица. Очаквам да я видя по световните подиуми. Тя е пример за това как се става голям артист". В момента Мария Колева е вокален педагог в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов”: "Преподаването в театралната академия е много по-интересно, защото актьорите са освободени хора. Те пеят по един емоционален и естествен начин. И всеки един от нас, за да се развива духовно, трябва да се докосва до изкуството, до нашите традиции". Необходимо е да отбележим нейните лични инициативи не само като изпълнител, но и автор на вокални композиции, особено изразени в импровизаторската фантазия на твореца. Това се наблюдава от участието й като вокалист на група „Ом” в документалния филм „Посветените на огъня” (реж. Васил Къркеланов), както и в други съвременни арт проекти.
Последната творба на Офенбах оживява отново на сцената на Метрополитън опера. След като придобива известност като оперетен композитор Жак Офенбах се насочва към сериозен сюжет. Основата, са три истории – едновременно дълбоки, зловещи и смешни, от романтичния немски писател Е.Т.А. Хофман, който става главен герой в тях. Всяка от историите разказва..
Повече от три (направо почти четири) години минаха, откакто излезе дебютният албум на живеещия между Амстердам и София перуански перкусионист и композитор Пиеро Епифания Осамбела Miles, los amigos , така че можем логично да наречем новото издание Psicodelia Afroperuana дългоочаквано. То е ЕР (тоест, кратък албум) от четири пиеси – първа част..
Концерта "Вишеградски традиции" ще представи Симфоничният оркестър на Българското национално радио. Двама словашки музиканти ще гостуват на Радиооркестъра. На диригентския пулт ще застане Растислав Щур, а сред солистите на вечерта ще бъде младата изпълнителка на блокфлейта Айна Марош. Началото ще даде българско произведение. С изпълнението на..
1 март Свири Симфоничният оркестър на Полското национално радио в Катовице с диригент Нестор Байона. 3.00 часа – Фредерик Шопен (1810-1849), Концерт за пиано № 1 в ми минор, оп. 11. Солист: Шимон Неринг (пиано). 3.42 часа – Ференц Лист (1811-1886), Сватбен марш из "Сън в лятна нощ" от Менделсон. 3.47 часа – Клод Дебюси (1862-1918), Делфийските танцьорки..
Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..
Изборите в Германия приключиха и те имат своите добри и лоши страни. Със сигурност от тук нататък това, което ще се случва в Германия, от която се очаква..
След определението на Конституционния съд за преизчисление в национален мащаб на резултатите от произведените на 27 октомври 2024 г. избори за народни..
Двудневна културна програма, посветена на народните обичаи – Кукеров ден и Сирни заговезни, организират в Поморие в първите дни на март. "От..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg