В оперната вечер ще слеем в едно миналото и настоящето. Настоящето, защото ще бъдем с една от най-емблематичните ни оперни певици. Миналото - благодарение на записите, които съхраняваме в нашата фонотека и благодарение на които ще се върнем десетилетия назад, за да проследим сценичните й превъплъщения. От 20.00 до полунощ ще бъдем с изкуството на Анна Томова-Синтова. От 15 до 24 октомври в Националната музикална академия се проведе за четвърти път майсторски клас. Осем млади певци се срещнаха и работиха с голямата оперна певица. С всеки един тях госпожа Синтова изработваше в детайли арията, разказваше за ситуацията от операта, в която се явява тази ария, за стила, за времето, припомняше някои забележки на големи диригенти и режисьори, с които е работила, припомняше и свои лични преживявания и трудности, които е срещала, ако арията е била интерпретирана от нея самата. Незабравима седмица не само за активните участници в майсторския клас, но и за всички, които намериха време да бъдат в залата на Академията.
По време на този майсторски клас се срещнах с Анна Томова-Синтова, която прие да поговорим за важните срещи и за ролите определили пътя й по най-големите оперни сцени по света. Тази вечер ще ни водят разказите й.
А моята работа се оказа изключително трудна. Какво да избера от необятна й дискография? Изумителни записи с най-известни диригенти и състави, и още повече документални регистрации осъществени при многобройните й завръщания на сцените у нас – София, Варна, Русе, Стара Загора. Вероятно ще разберете избора, който направих - няколко записа осъществени през годините тук у нас, записи, които може да чуете само вие слушателите на нашата оперна вечер. Те обхващат период от около 30 години - от 1969 г. до 1996 г. Ще чуете фрагменти от няколко опери на Верди:
„Дон Карлос“, запис от 15 юни 1987 г. – откриване на „Варненско лято“ с Варненската филхармония, диригент Иван Маринов.
„Набуко“, запис от 19 януари 1969 г. в Софийската опера с диригент Руслан Райчев,
„Аида“, спектакъл в София от 1979 г., диригент Руслан Райчев
„Травиата“, запис от 1988 г. с хор и оркестър на Софийската опера, диригент Руслан Райчев,
„Реквием“, от 1984 г. с хор на Софийската опера, Зингферайн Виена и Виенската филхармония, диригент Херберт фон Караян,
„Танхойзер“ на Вагнер от 29.11.1983 г. от „Фестивала на оперното и балетно изкуство“ в Стара Загора, диригент Руслан Райчев
„Евгений Онегин“ на Чайковски от 05.06.1975 г. от "Софийски музикални седмици" с оркестъра на Софийската опера, диригент Недялко Недялков, „Дон Жуан“ на Моцарт от 27 януари 1976 г. спектакъл на Софийската опера, диригент Михаил Ангелов
„Сътворението“ на Хайдн запис от 1988 г. със смесен хор "Родина", Русе, хормайстор Васил Арнаудов, Фестивален симфоничен оркестър, Диригент Емил Чакъров
както и фрагменти от две концертни изпълнения:
„Четири последни песни“ на Рихард Щраус, запис от „Мартенски музикални дни“, Русе - 31.03.1999 г., със Софийската филхармония, диригент Емил Табаков.
Рецитал с арии от опери на Рихард Щраус от 1996 г., с оркестъра на Софийската опера, диригент Йохан Арнел.
Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..
Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..
На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис. Сюжетът е изграден върху действителни факти. В спектакъла има силни страсти, повлияни от..
"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не съм злоупотребила с това, напротив, доразвила съм го, за да Му благодаря по някакъв начин" – това заявява една от легендите в българското оперно-изпълнителско изкуство у нас и по света –..
Бубакар Траоре (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре , Амаду и Мариам и Салиф Кейта , а пътят му в музиката е достоен за филм. Започва като един от най-обещаващите футболисти на Мали ( интересно съвпадение е, че и днес, като напишете "Boubacar..
Усмихнат, непринуден, дружелюбен, безкрайно земен и джентълмен – такъв видяхме Начо Герерос по време в първата му публична поява у нас. Известният испански..
"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не..
На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg