В блестящата си книга за Игор Стравински Андре Букурещлиев припомня една вече позабравена схема за дълбоко автентично руския Стравински в първите му произведения, който по-късно заменя националната си вярност с космополитизъм.
Дали националната принадлежност на един композитор зависи от наличието на автентични национални елементи в творчеството му, били те предадени буквално или модифицирани? – задава въпрос Букурещлиев. Самият Стравински – четем в книгата – възроптава и то яростно срещу дребнавата екзотика и изобличава изкованите в Париж стереотипи относно Свещена Русия:“...Водка, изба, балалайка, поп, болярин...“
Андре Букурещлиев извежда един от ключовете към единството на цялото му творчество, онова, което е истинският русизъм в най-дълбоките черти на езика му: радикална диатоничност, мощно и разнообразно ритмично скандиране, отчетливост на мелодичната линия, яснота и острота на съзвучията, режещ блясък на тембъра и, най-сетне, стегнатост, прозрачност на структурата и твърдост на формалния скелет – това са дълбоките и постоянни характеристики на руската музика в съчетание с прастара тенденция към тържественост. Такива са основните черти на музиката на Стравински, „паспорта“ на композитора, който му позволява да преминава през граници, континенти, националности, стилове и епохи – заключава Букурещлиев.
В предаванията ще бъдат използвани фрагменти от книгата „Игор Стравински“, както и музика от великия композитор – фрагменти от „Протетно тайнство“, „Жар птица“, „Сватба“, „Приказка за Лиса“ и др.
Понеделник, 25 февруари, от 17.30 часа
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg