В блестящата си книга за Игор Стравински Андре Букурещлиев припомня една вече позабравена схема за дълбоко автентично руския Стравински в първите му произведения, който по-късно заменя националната си вярност с космополитизъм.
Дали националната принадлежност на един композитор зависи от наличието на автентични национални елементи в творчеството му, били те предадени буквално или модифицирани? – задава въпрос Букурещлиев. Самият Стравински – четем в книгата – възроптава и то яростно срещу дребнавата екзотика и изобличава изкованите в Париж стереотипи относно Свещена Русия:“...Водка, изба, балалайка, поп, болярин...“
Андре Букурещлиев извежда един от ключовете към единството на цялото му творчество, онова, което е истинският русизъм в най-дълбоките черти на езика му: радикална диатоничност, мощно и разнообразно ритмично скандиране, отчетливост на мелодичната линия, яснота и острота на съзвучията, режещ блясък на тембъра и, най-сетне, стегнатост, прозрачност на структурата и твърдост на формалния скелет – това са дълбоките и постоянни характеристики на руската музика в съчетание с прастара тенденция към тържественост. Такива са основните черти на музиката на Стравински, „паспорта“ на композитора, който му позволява да преминава през граници, континенти, националности, стилове и епохи – заключава Букурещлиев.
В предаванията ще бъдат използвани фрагменти от книгата „Игор Стравински“, както и музика от великия композитор – фрагменти от „Протетно тайнство“, „Жар птица“, „Сватба“, „Приказка за Лиса“ и др.
Понеделник, 25 февруари, от 17.30 часа
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която Христос отправя посланието си за всемирна любов и предсказва смъртта си. Концертът е връхната точка на 24-тия Великденски музикален фестивал в морската ни столица. Григор Паликаров каза в..
16 април Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Стефан Денев. 3.00 часа – Пол Дюка (1865-1935), Симфонично скерцо "Чиракът магьосник". 3.13 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Концерт за пиано № 2 в до минор, оп. 18. Солист: Николай Лугански (пиано). 3.48 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Етюд-картина, оп. 39 № 8. Изпълнява..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на шега, но се превръща в любов за цял живот. Тази му любов го води до двете му музикални образования – това в Италиански колеж в Рим и това – в Националната музикална академия в София. Неговият основен..
Въпреки, че не живее в България, не лишава българската сцена от своята музика. Jullzie е автор на песни, продуцент и певица в поп, джаз и електронен стил, докосващ със своята искреност и актуален звук. Това обаче, не ограничава нейните интереси и стилове в музиката, които са широко скроени. През последните месеци Jullzie привлече вниманието на..
"Ние сме заедно в това. И ще преминем през него. Докато стоим заедно!" , е простото, но силно верую, което музикантите от "Елейн" (Eleine) следват при записите на актуалния си студиен албум We Shall Remain, сътворен от прекрасни разрушителни сили. Шведската дарк симфоник метъл сензация "Елейн" (Eleine) най-сетне пристига у нас за хедлайн..
"Власт и страст. Дворцовите драми в българската история" е новата книга на проф. Пламен Павлов. В "Артефир" популярният български историк,..
В предаването Lege Artis разгледахме темата за пластичната и възстановителната хирургия с участието на д-р Рупен Мектубджян – специалист по..
"Когато вражеските самолети се появят, политиците ще се крият по мазетата, а летците ще поемат своя кръст", казва съвсем съзнателно по повод войната между..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg