На 19 март на сцената на МДТ „Константин Кисимов“ меломаните от Велико Търново и гостите на старата ни столица ще имат възможността да видят премиерния спектакъл на „Теменужката от Монмартр“ – един от последните шедьоври на Имре Калман, най-романтичната от неговите знаменити оперети, впечатляваща с изумително красиви лирични мелодии, шеметни каскадни номера и бляскави колоратури в партията на главната героиня.
Въпреки безспорните й качества, творбата не се играе често. Първата българска постановка в Кооперативния театър в София датира от 1931 – година след световната премиера във Виена. Почти половин век по-късно „Теменужката“ е поставена отново в София – в Държавния музикален театър, но не в оригинал, а в сценична преработка на Самуил Болотин и Татяна Сикорская.
Тази версия е използвана и в третата българска постановка - осъществена в Русе през 2012 година. Екипът на МДТ „Константин Кисимов“ в състав: Бойко Богданов – режисьор, Игор Богданов – диригент-постановчик, Васил Вълчев – втори диригент, Лидия Къркеланова – художник и Катя Богданова – хореограф, ще представи оригинала на Имре Калман и неговите либретисти Юлиус Брамер и Алфред Грюнвалд. Главната роля на Виолета в спектаклите ще изпълнят Симона Кодева и Валерия Пейчева, партията на Нинон – Теодора Петрова, а като художника Раул зрителите ще гледат Момчил Караиванов и Пламен Долапчиев.
Бойко Богданов – режисьор, композитор и поет, който от известно време живее в Германия, е добре познат не само на българските любители на театъра и киното, а и на меломаните - с постановките на „Бохеми“ в Националната опера в София и на „Лучия ди Ламермур“, „Евгений Онегин“, „Фауст“ и „Отело“ в Русенската опера. Той е автор на театрална музика, песни, шест авторски мюзикъла, един балет и една опера – „Алгара“ по мотиви от пиесата на Георги Райчев „Еленово царство“.
В интервю за предаването „Метроном“ г-н Богданов сподели, че „Теменужката от Монмартр“ е първият му опит в жанра на оперетата, но: „Ако става дума за любовта ми към бохемата, за темата на бохемите, за моя личен живот на бохем – това е откакто съм се родил“. Режисьорът е бил привлечен от заглавието по две причини: „Първо – според световно разпространено мнение в сериозното музикознание, тази зряла оперета на Калман чертае подстъпите към жанра мюзикъл. Тя не е оперета в чистия смисъл на думата. Вероятно и затова няма толкова богат сценичен живот, както „Графиня Марица“ например. Това не е чиста оперета, не е чист мюзикъл, а нещо като предпоставка за мюзикъла, като същевременно съдържа много характерни за немскоезичната музикална и театрална култура чисто кабаретни елементи.
Другото, което ме привлече в тази оперета на Калман, е начинът, по който той третира бохемския живот – коренно различен от този на Пучини с неговата болна от туберкулоза Мими, смърт, печал, трагедия… Тук има само радост, възхвала на младостта, на шампанското. Основният мотив, който е лайтмотив на цялото произведение, поне в моята трактовка, е: „Щом се вино лей, щом сърцето ти пей, какво от туй, че нямаш пукнат петак!“.
За работата с главния диригент на МДТ „Константин Кисимов“ – Игор Богданов, Бойко Богданов казва: „Много близък мой приятел, великолепен диригент. Той ми е приятел, защото прави изкуство, а не обратното. А съвпадението на фамилиите ни е много смешно, но напълно случайно. Игор е роден, израснал и учил в Санкт Петербург, после е специализирал в Москва. От години живее в България, но той е типичен петербургски аристократ…
„Теменужката“ е много трудна пиеса. Бих казал, че за мен в момента (без да правя салонни поклони, аз съм известен с арогантността си) срещата ми с едно момиче тук - Симона се казва, колоратурка, е много радостна изненада и мисля, че в музикален план тя ще си свърши бляскаво работата… Що се отнася до оркестъра, аз не знам как е звучал той преди Игор Богданов да стане главен диригент тук, но гледах две представления – „Вражалец“ и „Българи от старо време“, и много се зарадвах на оркестъра“.
Още подробности около новата постановка на „Теменужката от Монмартр“ във Велико Търново можете да научите от звуковия файл:
"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в това, което правим. Най-хубавото нещо за един творец е да имаш хора, които са на твоя страна и да приемат твоята музика като тяхна си." Това сподели композиторът, пианист, аранжор и бенд лидер Васил..
A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...
В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации "Кредо" Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по..
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg