22-то издание на Международния фестивал за съвременна клавирна музика ppIANISSIMO започва с интердисциплинарния мултимедиен пърформанс на Триша Доун Уилямс на 22 март от 19.00 ч. в Първо студио на БНР. Заедно с Рубен Зара (прожекции/електроника) малтийската изпълнителка ще представи произведения за пиано с видео и електроника предимно на композитори от Малта и Америка.
Първият фестивален уикенд ще продължи с клавирна панорама на гръцката музика на XX век в изпълнение на Константинос Дестунис. На следващия ден София Меликян от Армения/Испания ще ни запознае с творчеството на ярко изявени жени композиторки главно от Испания и Латинска Америка.
Музикалната програма на фестивала включва десет концерта и няколко съпътстващи творческо-образователни събития с участието на изпълнители от Армения, Германия, Гърция, Ирландия, Испания, Люксембург, Малта, Холандия, Швейцария, Япония и България.
Концертите и творческите срещи са с вход свободен в Първо студио на БНР и Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“.
Международният фестивал за съвременна клавирна музика ppIANISSIMO е уникален като концепция в световен мащаб и от години е единственият форум в България, изцяло посветен на съвременната музика. Фокусиран главно върху неизчерпаемите възможности на пианото не само като клавишен, но и като перкусионен инструмент, фестивалът е своеобразна лаборатория за ново изкуство – творческо пространство за утвърдени и дебютиращи интерпретатори, изследващи сложните процеси на съвременната клавирна естетика.
ppIANISSIMO е генератор на нови изпълнители и стимулатор за ново творчество. До този момент в изданията на фестивала са взели участие повече от 350 интерпретатори от близо 30 различни държави и са прозвучали произведения от над 500 творци, представящи над 60 страни по света. Голяма част от дебютиралите на ppIANISSIMO музиканти са вече сред водещите имена на съвременната култура. Почти всички изпълнения във фестивалните концерти са световни или български премиери, като по-доброто от прозвучалата най-нова музика днес показва пътя на бъдещата класика.
Създавайки условия за динамичен интеркултурен диалог и активен обмен на творчески идеи и професионален опит, ppIANISSIMO ежегодно утвърждава своята позиция на елитна европейска сцена от световно значение, предлагаща събития с високо художествено ниво и в разнообразен жанрово-стилов спектър. Със своята насоченост към актуалните творчески тенденции, експерименталните композиторски решения и новаторските изпълнителски практики в сферата на съвременното изкуство, фестивалът категорично отстоява своята стратегическа роля на представителен за музикалната ни култура форум.
Артистичният директор на фестивала Илия Граматиков представи музикантите и ни покани на концертите от първата фестивална седмица.
Писателят и журналист Димитър Шумналиев гостува в "Артефир" със своята "Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време. Ежедневните спектакли, политически, икономически, обществени, са прекрасна лаборатория за един писател, смята Шумналиев. "Надарени сме от историята и от Бога да бъдем наистина заредени с творческа енергия и..
Новата книга на Любомир Канов се нарича "Късен следобед" и по думите му в нея разказва "за своето пребиваване на толкова тъжната и прекрасна Земя". "Има такива хора – не е ясно дали се наричат писатели, прави уговорка той още във въвеждащия текст и продължава, но изглежда, че те не могат да не кажат думата си в края на своя следобед, преди да се е..
Венецианското биенале и българските участия в него са тема на изложбата "Acqua alta" (куратори Светлана Куюмджиева и Пламен Петров) в галерия "Капана" в Пловдив. Изложбата е историческа, проследява с текстове, произведения и частични възстановки общо 11-те представяния на България в 130-годишната история на този най-стар и авторитетен форум за..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както самата война срещу Украйна. Тя е променила думите, променило се е значението им. Украинският поет Остап Сливински, съставител на "Речника" припомня в предговора си поетичния цикъл "Свят: наивни поеми",..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари зрителите ще могат да видят възстановена в оригиналния ѝ вид постановката, направена преди 20 години от проф. Крикор Азарян. "Целта ни е този текст на Радичков да го пренесем през времето, както..
Защо фашистките и нацистките настроения стават все по-приемливи и често са бъркани с "консерватизъм" и как войната срещу реалността се задълбочава,..
Въпросът е напълно реторичен, но явно трябва да се зададе заради шума, който се създаде около едно синдикално изявление и повърхностното заиграване с..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg