„Бъди себе си, каквото и да казват“ – този стих от песен на Стинг е заглавие на новата изложба на художника Стефан Николаев, отново като ключ към иновативните и интересни негови проекти през последните години. Изложбата се показва в пловдивската галерия „Сариев“, като авторът е превърнал белия куб на това пространство в изследване на различни културни митологии и вътрешни, подсъзнателни връзки с прочути произведения от изкуството и поезията. Стефан Николаев прави препратки или към стихове на Шарл Бодлер, като цитира началото на Бодлеровото стихотворение „Съответствия“, или ни насочва към гълъба на мира на Пикасо или творба на японски артист, със заглавие „Нищото“, или към маските от древногръцкия театър. По този интересен маниер или с особени, чисто негови интерпретации художникът търси да превърне митологиите в инструмент за изследване на нашето съвремие. Културни митологии, които служат и като основа за нови експерименти със свойствата на скулптурата.
Артистът използва различни материали – мед, гранит, желязо, злато и неон, и в „на пръв поглед набързо изковани, излети и сглобени творби, авторът не спира да задава въпроса – разпадат ли се тези митологии при това тяхно материализиране, или се превръщат в инструменти за осмисляне на съвремието?“ – казва за тези творби на Стефан Николаев изкуствоведът Десислава Милева.
Стефан Николаев от години живее и работи в Париж, завършил е Парижката академия за изящни изкуства, носител е на наградата за изкуство на ЮНЕСКО, след участието си на Биенале в Цетине, Сърбия. Той е първият българин с творба пред Гран Пале“, със заглавие на български език – „Осветяването на пътя“. Това е 4-метрова монументална скулптура, от една страна почит към Париж, и от друга почит към Марсел Дюшан, който е осветил един съвсем нов път в изкуството.
Антологията "Животът през Средновековието" беше представена от проф. Цочо Бояджиев, проф. Олег Георгиев и Тони Николов, а журналистът Ангел Иванов прочете откъси. В сборника се срещаме със "забележителна галерия от теми и автори, сред които св. Тома от Аквино, папа Григорий Велики, св. Бонавентура и др". Преводачи са Евгения Панчева, Ирена..
"Започнах да правя тези фотографии в личното време на града – в затишието. Преди Коледните празници, веднага след Нова година, до началото на летния сезон. Последните няколко портрета направих в меката есен, когато всички си отдъхнахме от горещото лято на 2024 година. Изложбата става сега през ноември. Тя е предназначена за очите и сърцата на хората,..
Нобеловият лауреат за литература Юн Фосе пише първата си пиеса "Някой ще дойде" през 1992 година. В края на 90-те пиесите на норвежкия писател започват да се поставят по европейските сцени и не след дълго и на различни континенти. Постановката на Катя Петрова "Някой ще дойде" в Народния театър "Иван Вазов" е първи прочит на пиесата у нас и първа..
От 10 до 15 декември ще се проведе Софийския международен литературен фестивал в НДК. Дария Карапеткова , координатор на събитието, запознава слушателтие на "Нашият ден" с акцентите в програмата , която предстои да бъде обявена в завършен вид съвсем скоро. Една от звездите на международната литературна сцена, която ще гостува в България..
В рубриката "Темите на деня" екипът ни имаше удоволствието да разговаря с Теодора Нишков, известна още като Принц Датски, и доц. д-р Александър Нишков, преподавател по фотография в НАТФИЗ. Темата бе фотографията – изкуство, вдъхновение и наследство. Теодора Нишков, фотограф и наследница на писателя Димитър Подвързачов, представи своето творчество..
Днес отбелязваме 67 години от деня, когато за първи път записите в "Златния фонд" на БНР започват да се описват и организират във ведомост . По..
"Антология Съвременна българска поезия" има официална премиера на 5 декември от 18,30 ч. в Yalta ArtRoom . Включени са 43 утвърдени имена, а целта на..
На 30 ноември Нов български университет ще бъде домакин на уникален научен форум, който ще разгледа отношенията между природните и хуманитарните науки...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg