„Бъди себе си, каквото и да казват“ – този стих от песен на Стинг е заглавие на новата изложба на художника Стефан Николаев, отново като ключ към иновативните и интересни негови проекти през последните години. Изложбата се показва в пловдивската галерия „Сариев“, като авторът е превърнал белия куб на това пространство в изследване на различни културни митологии и вътрешни, подсъзнателни връзки с прочути произведения от изкуството и поезията. Стефан Николаев прави препратки или към стихове на Шарл Бодлер, като цитира началото на Бодлеровото стихотворение „Съответствия“, или ни насочва към гълъба на мира на Пикасо или творба на японски артист, със заглавие „Нищото“, или към маските от древногръцкия театър. По този интересен маниер или с особени, чисто негови интерпретации художникът търси да превърне митологиите в инструмент за изследване на нашето съвремие. Културни митологии, които служат и като основа за нови експерименти със свойствата на скулптурата.
Артистът използва различни материали – мед, гранит, желязо, злато и неон, и в „на пръв поглед набързо изковани, излети и сглобени творби, авторът не спира да задава въпроса – разпадат ли се тези митологии при това тяхно материализиране, или се превръщат в инструменти за осмисляне на съвремието?“ – казва за тези творби на Стефан Николаев изкуствоведът Десислава Милева.
Стефан Николаев от години живее и работи в Париж, завършил е Парижката академия за изящни изкуства, носител е на наградата за изкуство на ЮНЕСКО, след участието си на Биенале в Цетине, Сърбия. Той е първият българин с творба пред Гран Пале“, със заглавие на български език – „Осветяването на пътя“. Това е 4-метрова монументална скулптура, от една страна почит към Париж, и от друга почит към Марсел Дюшан, който е осветил един съвсем нов път в изкуството.
"Власт и страст. Дворцовите драми в българската история" е новата книга на проф. Пламен Павлов. В "Артефир" популярният български историк, византолог, публицист, поет и преподавател във Великотърновския университет представя своето литературно пътуване из душите и сърцата на знатните български предци – от Античността до ХХ век. Проф. Павлов е..
"Последна стъпка" е най-новото заглавие в репертоара на Народния театър. Премиерните дати са на 16 и 17 април от 19.00 часа на Камерна сцена . Сценичната версия и режисурата са на Йордан Славейков, който пренася на сцената едноименния си роман. "Аз съм човек на театъра, след това започнах да пиша, и не ми беше много трудно от епоса, от разказа,..
"Поколение в кадър" е фотографска изложба, в която в 45 снимки 15 млади творци разказват за битките, които младото поколение води или припознава като свои каузи. Авторите са от курса "Фотографията като изкуство и бизнес" на Мариян Томов. Сред темите, които засяга проектът, са разрухата на басейна на ЦСКА в София, сгради на Александровска..
В книгата си "Това, което видях от Балканската война" Симеон Радев описва как стои с войниците на Босфора и те го питат какво е това отсреща. Азия, им отговаря той. А ние тук какво сме, го попитали. Ние сме Европа, им казал той. И те били много учудени, защото Европа им се струвала безкрайно чужда и далечна. Цитирам по памет тази случка отпреди..
Днес (16 април) се открива изложбата на Зои Север "Израел от сапфир и злато: Приказка за два града", която предлага на зрителите визуално пътешествие през Тел Авив и Йерусалим. Експозицията, организирана по повод честванията на 35-годишнина от възстановяването на дипломатическите отношения между България и Израел, може да бъде видяна до..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на..
В рубриката "Темата на деня" бе повдигнат въпрос от изключителна важност: как можем ефективно да използваме изкуствения интелект (ИИ) в обучението по..
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg