Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Директно по програма „Христо Ботев“

Симеон Гошев и Станислав Ушев в "изцяло концертна" вечер на Симфоничния оркестър на БНР

8 ноември, петък, зала „България“ – начало 19.20 часа

Пианистът Симеон Гошев
Снимка: личен архив

Два концерта ще предложат  в петък вечер радиосимфониците на сцената на зала „България“: Концерт за пиано и оркестър №4, сол мажор, опус 58 от Лудвиг ван Бетовен и Концерт за оркестър от Бела Барток. На диригентския пулт ще застане Станислав Ушев, а солист ще бъде 29-годишният Симеон Гошев, за когото това е дебют с Радиооркестъра.

След Константин Емелянов и Йохан Долене, Симеон Гошев е третият изявен млад изпълнител – солист на Симфоничния оркестър на БНР, който ще се представи на сцената на зала „България“. Гостуването на талантливи млади музиканти е една от основните линии през новия творчески сезон на Радиооркестъра. Симеон Гошев, който през последните години живее във Виена, е възпитаник на НМУ „Любомир Пипков“, където учи в класа на Богомила Няголова. На 17 години е приет в Университета за музика и сценични изкуства във Виена. Получава бакалавърска степен в класа на професор Стефан Владар, посещава майсторски класове при Мишел Бероф, Арие Варди, Борис Берман, Клаус Хелвиг, Паскал Девойон, Гавриел Липкинд и много други. През месец юни 2016, под ръководството на проф. Лилия Зилберщайн завършва магистърска степен с отличен успех в Университета за музика във Виена. Лауреат е на няколко международни конкурса за пианисти, сред които: Международния конкурс „Евангелия Джари“ в Кипър, Международния конкурс „Млади виртуози“ в София и Международния конкурс „Лист-Барток“ в София; „Панчо Владигеров“ – Шумен, „Леош Яначек“ – Бърно и „От Бах до джаз“ в Атина. Има студийни записи в Българското национално радио, Българската национална телевизия и Баварското радио.

Това не е първата съвместна изява на пианист и диригент – тази година  Симеон Гошев и Станислав Ушев музицираха заедно и в Шумен, на Международния конкурс „Панчо Владигеров“. Станислав Ушев е директор и главен диригент на Шуменската филхармония от 1996 година насам. Реализирал е многобройни студийни записи на съвременна и класическа музика със Симфоничния оркестър на БНР. Отличен е с награди от Съюза на българските композитори в категория „Изпълнителско майсторство – диригенти“. Носител е на наградата „Златна муза 2003“ на Руския културен център за записа на Симфония № 3 от С. Рахманинов, както и за високи постижения в популяризиране на руската музика в България.


Четвъртият клавирен концерт на Бетовен – сол мажор, опус 58, е написан в периода 1805-1807, почти по едно и също време с Четвърта, Пета и шеста симфонии, Фантазията за пиано, хор и оркестър и Месата в до мажор. Концертът понякога бива наричан „Чучулигата“ заради първата му част, в която за първи път в историята на музиката клавирен концерт започва от солиста, а веднага след това към него се присъединява оркестърът, който пробужда и разсейва тъмата със своята светлина и озарява пътя. Ескизите на концерта датират от 1805 година. През месец март 1807 Бетовен го изпълнява от ръкопис в двореца на княз Франц Йозеф фон Лобковиц, а в програмата на вечерта са включени също Четвъртата му симфония и Увертюра „Кориолан“. Публичната премиера на творбата е във Виена на 22 декември 1808, в Театър ан дер Вин, на концерт, посветен на приятеля и и покровител на Бетовен – Ерцхерцог Архидук Рудолф. Солист е самият автор, а вечерта се превръща в  истински „бетовенов маратон“, тъй като освен Четвъртия концерт, тогава са изпълнени също и Хоралната фантазия, както и Петата и Шестата симфонии на композитора.

Концертът за оркестър на Бела Барток е създаден в Съединените щати, където композиторът бяга от господстващия в Унгария фашистки режим на Хорти и прекарва последните пет години от живота си. Творбата е поръчка на Бостънския симфоничен оркестър и диригента Сергей Кусевицки. Личен приятел на Барток, той помага на тежко болния композитор в труден момент. Концертът за оркестър е завършен през есента на 1943 и е изпълнен за първи път на 1 декември 1944  в Бостън. Новото произведение е истински триумф за композитора. По думите на Витолд Рудзински това е „делото на неговия живот“. То е предавано по радиото в цялата страна и в следващите 10 години, вече след смъртта на Барток, преживява над 200 изпълнения.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Акустичната версия на Crime & The City Solution – Саймън Бони, Джошуа Мърфи и Бронуин Адамс.

Crime and Тhe City Solution за първи път в София

Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..

публикувано на 01.12.24 в 14:28

Белгия аплодира оперни шедьоври на Глук

Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..

публикувано на 01.12.24 в 07:55

"Калас и Онасис" – опера-мюзикъл за любов, ревност и предателство

На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис. Сюжетът е изграден върху действителни факти. В спектакъла има силни страсти, повлияни от..

публикувано на 30.11.24 в 08:50

Александрина Милчева на 90 години

"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не съм злоупотребила с това, напротив, доразвила съм го, за да Му благодаря по някакъв начин" – това заявява една от легендите в българското оперно-изпълнителско изкуство у нас и по света –..

публикувано на 30.11.24 в 08:10
Бубакар Траоре на Международната конференция PIN в Скопие, 28 ноември 2024

Най-великият жив блусмен от Мали с концерт в София

Бубакар Траоре  (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре , Амаду и Мариам и Салиф Кейта , а пътят му в музиката е достоен за филм. Започва като един от най-обещаващите футболисти на Мали ( интересно съвпадение е, че и днес, като напишете "Boubacar..

публикувано на 29.11.24 в 20:07