Какво е състоянието на българското кино и на кинокритиката в една бързопроменяща се среда, в която експертността ерозира и всеки може да бъде автор или съдник – по темата разговарят кинокритиците проф. Александър Грозев, Благой Иванов и включване от Киноцентър "Бояна", на Александра Цветкова.
Поводът е, че на 13 януари отбелязваме Деня на българското кино. На тази дата през 1915 г. се е състояла първата прожекция на първия български игрален филм "Българан е галант" на Васил Гендов.
Какво се случи в българското кино през изминалата година?
За Александър Грозев 2019 е "годината, в която не беше решен ключов момент за развитието – поправките в Закона за киноиндустрията. Липсата на ясен отговор как ще става финансирането на българското кино. Въпрос, който впрочем виси от 90-те години насам."
Друг голям проблем, според Грозев, е отношението "Аз българско кино не гледам".
В обзора си на добрите заглавия за 2019-а проф. Грозев открои "Бащата" и "Сестра".
Благой Иванов обаче смята, че независимо от трудностите да се прави кино у нас, за отношението "Аз български филми не гледам" е виновно и самото кино.
Част от заглавията, получаващи финансиране, са негледаеми и всъщност не са правени за гледане от публика.
Иванов се противопоставя на делението на негледаеми артфилми и такива, правени за публика, и смята, че при наличие на талант – един авторски независим филм би могъл да грабне вниманието на зрителите. За него успешен филм, правен с мисъл за хората, които ще платят билет за кино, е "Доза щастие".
Благой Иванов увеличава провокативния залог, задавайки въпроса: А какво ще стане, ако изведнъж финансирането спре?
Чуйте този разговор, който бяга както от тържествено-патетичния тон, възприеман по годишнини, така и от жаловития песимизъм, който също често чуваме, когато се говори за българско кино.
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В редакция "Хумор и сатира" знаем, че всичко е измама, но това не е причина да не търсим постоянно истинското. Какво сме открили тази седмица можете да разберете в неделя, веднага след новините в 18 часа , когато ви предлагаме да чуете: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос", изпети от Татяна Лолова, Васил..
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят..
Дора Давидова – учителка, медицинска сестра и православна християнка – продължава своя вълнуващ разказ за пътуването по легендарния поклоннически път..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg