Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Топлият пращящ звук на аудиокасетите – интервю с Михал Фундович

БНР Новини

Михал Фундович е издател на алтернативна електронна музика и експериментален диджей. На 16 януари той идва в София по покана на Amek Collective, за да представи своя бутиков лейбъл за аудиокасети Czaszka Records. Всичко за неговите дейности в подкрепа на запазването и развитието на касетъчната култура през 2020 г. четете в интервюто по-долу.

Би ли се представил на тези, които не са чували за Czaszka Records и Turmeric Acid?

Името ми е Михал и съм създател на лейбъла за аудиокасети Czaszka Records, който се фокусира върху издаването на различни видове експериментална музика. Като се замисля, ден след събитието в София, лейбълът ще празнува своята четвърта годишнина! Първите няколко години дизайнът беше в ръцете на Каролина Пьетшик и Оливър Шпика. През 2018-а към тях се присъединиха Гилберт Шнайдер и Тобиас Виних. Сега четиримата колективно създават обложките под името DWA Graphic Department. Дизайнерите живеят в Берлин, а аз – в Единбург. Czaszka е проект, с който целим да представяме музиката, която ни харесва, и творците, с които намираме общ език. Макар и каталогът ни да е доста еклектичен, смятам, че има нещо, което свързва всичките ни издания, някакъв труден за определение, но забележим, Czaszka-звук. Turmeric Acid пък е псевдоним, който ползвам както за изпълненията си на живо, така и за предаването по унгарското радио Lahmacun. В този проект правя сетове, използвайки само уокмени. По този начин обръщам вниманието на хората върху културата, свързана с аудиокасетите.

В момента лейбълът Czaszka се намира в Единбург, но по произход си от Полша. Може ли да разкажеш малко повече за историята на цялото нещо?

Винаги съм се интересувал от музика и съм се опитвал да я представям на хората по различни начини. Писането беше “виновно” за задълбаването ми в експерименталната музика. Не ме бива с датите, но преди да създам лейбъла, около десет години се занимавах с писане на статии за музика. Бях доста активен. Пишех за различни полски сайтове, списания и зинове, имах и блог, наречен Porysowane Płyty, в който помествах много интервюта с различни музиканти от полския ъндърграунд. За жалост той вече не е активен. Но тези десетина години бяха времето, в което създадох много връзки в полската ъндърграунд музика, някои от които продължават и до ден-днешен. По това време започнах да се интересувам от аудиокасети и от тяхното колекциониране. Лейбъли като Sangoplasmo (от Полша) и Baba Vanga (от Чехия) ми показаха начина, по който стават нещата, и ми вдъхнаха желанието да върша това, което най-много обичам. След като се преместих в Шотландия, реших, че моментът да стана по-активен участник в касетъчната култура най-накрая е настъпил. Така създадох лейбъла. 



Czaszka има издания на артисти от целия свят. Въпреки това продължаваш ли да поддържаш връзка с източноевропейската сцена?

Напълно. В нея са корените ми. Източноевропейската сцена е пълна с прекрасни артисти и вдъхновяваща музика, така че е напълно естествено, че първото издание на Czaszka беше Micromelancolié от Полша. Както казах преди, продължавам да поддържам контакти с много от полските си приятели и се радвам, че мога да популяризирам музиката им по света. Други полски и източноевропейски артисти, чиято музика издадохме през годините, са Fischerle, Zaumne от Познан, чийто албум Emo dub е едно от най-популярните ни издания, и Камил Ковалчик (Kamil Kowalczyk), който живее в Единбург и организира ембиънт концерти тук под името Soundscapism. Други източноевропейски артисти, издадени от нас, са Adam Badí Donoval от Словакия, любимецът ни от Унгария Új Bála, както и Somnoroase Păsărele от Румъния, чиято музика е наистина уникална и различна. В същото време Czaszka е и “глобален” лейбъл, отворен към музика от целия свят. Това се дължи на любовта ми към пътуването и откриването на различни локални сцени. Досега сме издавали музика от Индия, Япония, Америка, Италия, Португалия, Австрия... За мен лейбълът е приключение, в което се срещам с нови хора и правим неща заедно.

Миналата година тук свириха CIA Debutante, които дойдоха в София след турне с теб във Великобритания. Кажи ни как се свърза с тях?

Имахме два концерта в Шотландия. И двата бяха страхотни! За пръв път се запознах с музиката им чрез касетка, издадена от . Веднага я дадох на Каролина, която обожава подобен тип музика. С нея решихме да се свържем с тях, защото и двамата много искахме CIA Debutante да станат част от семейството на Czaszka, хаха. Нейтън и Пол от CIA Debutante също доста искаха да направим нещо заедно и скоро след това ни изпратиха записите, които впоследствие станаха част от албума Waves. Не мога да намеря достатъчно силни думи за техните уникалните вокални изпълнения, поезия и мръсен звук!

Защо аудиокасети? Макар и за мен отговорът на този често задаван въпрос да е очивиден, бих искал да разбера твоето мнение по въпроса.

Причините да избера аудиокасетите са самият формат и културата около касетите. Първо на първо, касетите са медия, която присъства в живота ми от детството. Обичам топлия им пращящ аналогов звук и тяхната достъпна за производство и покупка цена. Евтиното производство на касети ни дава свободата да издаваме по-експериментални неща, без да се притесняваме за цената. От друга страна, касетите са страхотни, защото ни карат да слушаме по-внимателно – нещо, което е изключително ценно в сегашните времена на липса на внимание. Другата причина е сцената, пълна с приятелски настроени хора. Едни от най-хубавите страни на имането на лейбъл за аудиокасети са контактът с хората, създаването на нови връзки и не на последно място – размяната на аудиокасети.

Разкажи ни малко повече за Turmeric Acid, проекта ти, който ще видим на 16-и януари. Предполагам, че той също е повлиян от културата, за която говорихме досега.

Да, със сигурност е! Това е моят начин да разпространя влиянието на аудиокасетите. Както казах преди малко, Turmeric Acid е DJ-проект, в който използвам само уокмени и аудиокасети. Понякога свиря по-танцувални техно мутации, други пъти правя по-абстрактни и груби сетове. Мисля, че този в София ще е от втория вид. Планирам да пускам музика от нови и стари касети от международния ъндърграунд, смесени с мои лупове и други звуци. Тотален лентов вандализъм!

Какви са ти плановете с Czaszka за тази година? Би ли споделил нещо за новите издания?

Подготвям три нови касети, които планирам да издам около март. Първата от тях е продължението на Imaginary Friendsна Abby Lee Tee, която се състои основно от записи на животни. Той създава много интересни звукови среди, изпълнени с “ръмжащи таралежи, цвърчащи видри и свиркащи чайници”, както бяхме казали за предния му албум. Втората касета ще бъде албум на Pantea, с която се запознах, докато учеше в Единбург. Тя записва музика на покрива на дома си в Техеран. Последната касета ще е албум на австралийското дуо Troth и ще е нещо напълно ново за нас –аналоговелектронен албум с лентови манипулации, предвиден за деца!

Кои са петте ти любими лейбъла за изтеклата 2019-а? Какво би ни препоръчал за слушане?

Хмм… Проверих какво съм слушал най-много през изминалата година и осъзнах, че голяма част от музиката е издадена други години. Трудно е да избера отделни лейбъли. По-лесно би било, ако кажа отделни издания. Много ми харесаха всички албуми на Új Bála, издадени от Baba Vanga, Nona (Чехия), Jollies, както и страничният проект на Габор Ковач Cranky Bow, издаден от Cold Moss (Белгия),α – ribbon на Fischerle и Wrażenia i mechanizmy на Лех Ниенартович (Lech Nienartowicz), издадени от полския лейбъл Pawlacz Perski също много ми харесаха, както и Taurusна Polonius, издаден от финландския лейбъл Ikuisuus. Ах! И компилацията Avon is Dead“ на бристолския колектив Avon Terror Corps също е страхотна! Изненадан съм и от всички касети от лейбъла No Rent Records, които си купих тази зима. Също искам да спомена един от единбургските герои – Джо Когхил (Joe Coghill), който издава много интересни касети и Оли Търбит (Ollie Turbitt), чийто нов лейбъл Dead Hound Records е страхотен.

*Amek среща Czaszka Records на 16 януари във Фабрика Автономия, София. Входът е свободен, но с пожелателно дарение, а организаторът на всичко това Ангел Симитчиев ще гостува във втората част на „Аларма“ по програма „Христо Ботев“ тази вечер.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Огън и страст за цигулка и китара – концерт на Зорница Иларионова и Божана Павлова

Концерт на Зорница Иларионова и Божана Павлова под надслов "Огън и страст за цигулка и китара" ще се състои в Българския културен институт в Будапеща на 5 ноември. В продължение на четири дни Зорница Иларионова проведе и Майсторски клас по цигулка у нас. Тя се утвърждава на сцената като солист и камерен изпълнител с участията си в парижката зала..

публикувано на 05.11.24 в 08:05

Сайхъделик дезърт блус вечер в "Аларма Пънк Джаз"

Сайхъделик дезърт блус вечер. Подобен сюрприз може да е само в афиша на меломанската концертна серия на "Аларма Пънк Джаз". След азиатския октомври, Цецо Алармата развява африканския флаг този месец, а първите гости от Черния континент са  Нура Минт Сеймали и нейният квартет . Днес, когато музикалната злоба мята крадливи очи към наследството на Африка,..

публикувано на 04.11.24 в 17:30

Търсачът на автентична музика от цял свят - Ангел Демирев, с авторски концерт в БНР

На 6 ноември публиката в Студио 1 на Радиото в София ще се наслади на музикална приказка за различните лица на един от най-чувствените инструменти в света – китарата. Сюжетът преплита български фолклор, балкански елементи, музика от целия свят, а главната роля е в ръцете на акустичното трио на китаристът Ангел Демирев, в което участват Петър..

публикувано на 03.11.24 в 08:25
Жорж Претр дирижира Виенската филхармония на Новогодишния концерт (1 януари 2010 г.) в Музикферайн, Виена, Австрия.

Дирижира Жорж Претр

В средата на 60-те години пред знаменития френски маестро се отварят широко вратите на най-реномираните театри на Стария континент и отвъд океана. През 1961 се срещат с Мария Калас. Prima donna assoluta e на върха в кариерата си, а Претр се превръща в един от любимите ѝ диригенти. Три години по-късно с посредничеството на EMI изкачват шеметна..

публикувано на 02.11.24 в 08:05

Напусна ни внезапно маестро Драгомир Йосифов

Внезапно на 58 години ни напусна Драгомир Йосифов – композитор, музиколог и диригент на Хора на Опера Пловдив. Драгомир Йосифов е роден през 1966 г. във Варна. Завършва диригентския клас на Държавната музикална академия в София при проф. Васил Арнаудов и доц. Димитър Манолов. Негови учители по композиция са проф. Лазар Николов и Божидар Спасов...

публикувано на 31.10.24 в 15:09