Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Силвия Лулчева: Памет, грамотност и вярвайте в доброто – има смисъл

БНР Новини
Снимка: Ани Петрова

"Аз съм бегач на дълги разстояния. Само че не бягам "към", а бягам "от". И ставам все по-млада, все по-руса, все по-висока..." Това е откъс от моноспектакъла на Силвия Лулчева "Мъжът ми е виновен“, който е повод за гостуването ѝ в рубриката "Главен герой" на "Нашият ден". Автор на текста и режисьор на постановката е Лиза Шопова. 

Силвия Лулчева винаги зарежда деня си. Искам добър старт. Това е важно като послание и като емоция:

"Понякога ми свършва кибритът... Мантрата на всички, живеещи под стрес, а ние сме много, може би това ще бъде и заглавието на следващата ми пиеса... Да, искам добър старт. От това много зависи. Гледам към светлината да правя добро и да обичам. Така се зареждам."

Изповедта на Силвия Лулчева пред почти интимното пространство на новата сцена в Сатирата COMEDY BAR ("Ако мине КАТ, ще кажат, че не спазваме дистанция" – казва актрисата) е изпълнена с хумор, ирония, самоирония и самокритичност. 

Лулчева не крие, че е била мноого изкушена да се намеси в писането на текста:

"Не крия, че пробутвах на Лиза разни работи – опитвах ужким случайно, ужким нарочно, много официално, като есемеси... всякакви съобщения ѝ пращах... молби за съавторство... Не стана. Лиза Шопова е режисьор и автор, а пък аз съм актрисата, която дава сценичен живот на героинята." 

Доколко е автобиографичен моноспектакълът

"Никак. Лиза се опита да сложи име на героинята, после го махнахме. Единственото близко е това, че и аз имам майка, да ми е жива и здрава, и дете, с което мога да водя тези разговори, но това не е копи-пейст от личното в служебното. Голям зор видя да ме вкара (Лиза Шопова – бел.ред.) в обувките на такъв тип актриса... Голямо набутване, докато вляза в обувките на Пепеляшка – бях с 8 номера по-голям крак. Единственото, което имахме като отправна точка в началото, е, че исках да бъдат три поколения жени и аз да съм в средата – и дъщеря, и майка." 

Младежкият театър

"Отглеждането на младежка публика, работа с млади хора, възпитаване на вкус, задаване на стандарти, откровеното и често говорене с младия зрител няма да излезе от мен, без значение дали съм щатна актриса на трупата на Младежкия театър. Той се казва сега Николай Бинев и срещата с този човек също ме е белязала завинаги. Младите хора са ми интересни и любопитни, имам памет за онова, което е минало преди мен. Помня срещите си и искам да ги разкажа и предам на тези, които идват след мен. 

Ако сега не възпитаме и не отгледаме театрална публика, тя няма как да дойде по-късно в който и да е театър. Дори кварталното читалище е моята мисия и кауза. Да могат децата и там да срещат големи имена."

Актрисата спомена за болката си за Балетния конкурс във Варна. За да се стигне дотук, явно има проблем в управление, мениджмънт: "Няма начин да няма начин", казва Лулчева и цитира Чърчил, който по време на Втората световна война, когато са искали да закриват театри, "Тогава за какво я водим тая война?!"

"Памет и паметник са свещени думи, църква, в която трябва да се кръстиш всеки Божи ден."

Актрисата е категорична, че именно медиите трябва да дадат възможност на онези нешумни, по-мълчаливи, по-скромни, по-интровертни – интелектуалци да ги наречем, които не участват в риалити формати, не са обект на ухажване от най-гледаните предавания, но те съществуват и те са тези, които трябва да задават стандарти и да възпитават вкус!

"Иначе, пак младите хора, виждат едни грешни модели на поведение, които формират неправилна посока и посоката става или Терминал 2, или някаква 15-минутна слава, която не ти носи нито радост, нито удовлетворение, нито душата расте, нито пляска с криле, нито се стреми нависоко. А интелигентни хора – художници, писатели, поети, творци има – и те не са внесени отвън." – казва Лулчева.  

"Памет, грамотност и вярвайте в доброто – има смисъл" – синтезира актрисата.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Васко Кръпката

Васко Кръпката и битката за едната свобода

"Вече усещахме, че стената се клати. Аз тогава карах такси в София, Москвич. Живеехме в гарсониерата на баща ми. И една пияна жена се качи в таксито и каза: "Тато падна". – така Васко Кръпката си спомня датата 10 ноември 1989 година – Казах: Другарко, много сте се напила! Не може да бъде! Не ѝ взех пари, прибрах се вкъщи и си пуснах "Свободна..

публикувано на 11.11.25 в 15:19
Вислава Шимборска

Полската следвоенна поезия

Предаването "Литературата. Начин на упортреба" е посветено този път на полската следвоенна поезия – поетите Чеслав Милош, Збигнев Херберт, Вислава Шимборска и Тадеуш Ружевич. Разказват повече преводачът Камен Рикев и д-р Кристиян Янев. Чеслав Милош (1911 – 2004), един от най-именитите полски писатели на ХХ век. Дебютира като поет в сп. "Alma Mater..

публикувано на 11.11.25 в 14:25
Весела Морова, Светлана Вълкова, Кин Стоянов, Йорданка Янкова, Дарина Маринова

Програма "Христо Ботев" раздаде наградите "Златният будилник" 2025

Журналистите от националната програма за култура и образование "Христо Ботев" на БНР раздадоха своите Златни будилници за 24-ти път.  По традиция от 2002 година насам наградите "Златният  будилник" се връчват на 1 ноември, но този път церемонията се състоя на друга знакова дата – 10 ноември. Лауреатите се избират чрез пряко гласуване от всички..

обновено на 11.11.25 в 10:54
Диана Андреева

Диана Андреева: В българската култура трудът е определящ – той е уникален, без заместител

Какво се случва с бюджета за култура, образование и социални политики през следващата година? Ще има ли възможност за реализиране на политики с ясна цел в тези сфери или ще се наглася според обстоятелствата? Ще има ли съгласуване на този бюджет с дългосрочните стратегии за развитие на тези сектори, доколкото и ако ги има? На тези въпроси в "Нашият..

публикувано на 11.11.25 в 10:14

Историята на прехода в паралелната реалност на "Реквием за една държава"

В Ългария, която не е България, задкулисието, всесилно като митологичната съдба, дава огромна власт в ръцете на двама души – клошар, бивш учител по история и малолетна проститутка с блестящ ум. Двамата ще се станат едни от водачите на мафията, която тайно управлява икономиката, правораздаването, медиите и всичко останало в страната. Героите,..

публикувано на 11.11.25 в 09:32