Димитър Сагаев е свидетел и участник в големите исторически и художествени повратности в 20-ото столетие. Мечтае да стане пианист – ученик е на Димитър Ненов и от него усвоява финеса, естетиката и етиката на истинския творец. Преживява войната като участник, настъпват размирните времена след деветосептемврийския преврат, който откъсва България духовно от европейската култура. Надживява оковите на т.нар. "соцреализъм" – успява да си извоюва свой собствен художествен изказ. В изпълнените с напрежение и злост битки срещу „буржоазното влияние” на „формализма – т.е. срещу композиторите, дръзнали да заговорят с по-модерен език, етиката на Сагаев не му позволи да хвърли камък срещу нито една от „враждуващите” страни. Изповядваше убеждението, че всеки трябва да пише според нагласата и способностите си.
Инструментална и жанрова всеобхватност характеризира творчеството му. Не остави без внимание нито един жанр от симфоничната и камерната музика, обект на творческите му интереси бяха сценичните жанрове – опери и балети; обичаше словото и го вплете в песни и вокално-симфонични произведения.
В Музикалните вечери на 14 февруари от 19.30 часа ще звучат някои от творбите Димитър Сагаев, както и фрагменти от разговор с композитора от 2003 г.
A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...
В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации "Кредо" Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по..
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg