Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

На Велика събота – „Пасион по Евангелието на Матей“ от Й. С. Бах

на 18 април 2020 г., от 20 часа

Казват, че музиката на великия Йохан Себастиан Бах е истинско чистилище на душата и извисение до Божественото. Затова в предстоянието на Светлото Христово Възкресение ще ви предложим да чуете неговият „Матеус пасион“. Бах е написал два пасиона по Евангелието на Матей – първия, предполага се, композира във Ваймар, но партитурата му е изгубена. Вторият, който ще чуете, е създаден в Лайпциг, където до края на живота си той работи като кантор в църквата „Св. Тома“. В задълженията му влиза и отговорността за църковната музика в този храм. Там е и първото изпълнение на „Матеус пасион“ през 1727 г. – на 11 април 1727 г.

Текстът на пасиона е съставен с помощта немския поет и либретист Кристиан Фридрих Хенричи, известен с псевдонима Пикандер. Историята за Иисусовите страдания е изложена в партията на Евангелиста – изцяло са използвани 26 и 27 глава от писанието на Матей. За текстовете на някои от ариите композиторът накарал Пикандер да използва стихове на ваймарския си либретист Саломо Франк, включва и строфи от стихотворението на Бернард Брокес „Дъщерята на Цион“.

Драматичният план на пасиона е едновременно много въздействащ и прост. В изразителния разказ на Евангелиста се включват със свои реплики и главните действащи лица в повествованието – Иисус, неговите ученици Юда и Петър, Първосвещеникът, Пилат, народът, разбойниците на кръста. Пасионът започва изключително интересно с двойния хор, който внася елемент на ретроспекция – тълпата е около Сина Божи, когото водят към хълма Голгота. След това сюжетната нишка се връща с поредица от големи сцени към предшестващите събития: приготовлението на Тайната вечеря, предателството на Юда, молитвата в Гетсиманската градина, залавянето на Иисус, застъпничеството на Петър и неговото трикратно отречение, съда на Пилат и смъртното наказание над Сина Божи. Бичуването на Иисус, издевателството на тълпата, шествието към Голгота, разпъването на кръста и смъртта на Христос, пасионът завършва с неговото погребение. Но това повествование се прекъсва в драматичните моменти и сцената, която току-що се е разиграла, става предмет на благочестив размисъл във формата на ария. Чувствата на съзерцаващите вярващи се изразяват в хорални строфи, които Бах сам подбира.

Избрахме да чуете „Матуес пасион“ с един уникален исторически запис на диригента Николаус Харнонкур от 1970 г. 

Наричан „папата“ на движението за автентична интерпретация на старинната музика. Това е първият му запис на Баховото творение на черни плочи за фирмата „Телефункен“, която сключва с него ексклузивен договор. С този запис 39-годишният (тогава!) диригент ни връща към първото изпълнение на „Матеус пасион“ в Лайпциг, то е изцяло с момчешко-мъжки солистичен и хоров състав. Така прави и Харнонкурт. В записа участва Момчешкият хор от Регенсбург, мъже-певци от Хора на Кингс колидж в Кембридж с диригент Дейвид Уилкокс. Сред солистите са: двама останали анонимни певци-сопранисти от хора на Виенските момчета, както и известните днес контратенори Джеймз Бауман, Пол Есуд и Том Сътклайф, тенорът Найджъл Роджърс, басите Макс ван Егмонд и Михаел Шопер. Партията на Евангелиста изпълнява Курт Екуилуц (тенор), партията на Иисус – Карл Ридербуш (бас).

С прочита си Харнонкурт се е опитал да се доближи до някогашната оригинална Бахова интерпретация. „Музиката на всеки период най-добре и най-убедително може да бъде възродена за нов живот с ресурсите на времето, в което е създаден“ – изповядва своето верую големият диригент. Инструментите, на които свири ансамбълът за старинна музика Concentus Musicus – Виена (създаден от Харнонкурт през 1953 година), са копия на барокови цигулки, виоли, виола да гамба, флейти, фаготи и обои, съществували в епохата на Бах. А записът е направен в зала на историческото казино Цьогерниц във Виена, построено в началото на 19-и век. Акустиката е близка с естествената реверберация в църквата „Св. Тома“, където е изпълняван „Матеус пасион“.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Банско посреща джаз импровизациите на Ангел Демирев

Музикалният редактор Албена Велева се включи по телефон от Банско, за да сподели впечатления и да очертае акцентите в програмата на джаз фестивала, който ще продължи до 10 август. По думите ѝ, днес е осмият ден от събитието, което събира любители на джаза от цялата страна и предлага богата палитра от стилове и изпълнители. Велева разказа, че..

обновено на 08.08.25 в 12:08
Стоян Янкулов-Стунджи, Мирослав Иванов, Калоян Куманов

"Какво се случва" на Банско джаз фестивал, 2025

За първи път в историята си и за всеобща радост, тази година Банско джаз фестивал продължава 10 дни. В 28-oто му издание от 1 до 10 август участват близо 200 български и световни джаз изпълнители, включително от САЩ, Япония, Канада, Франция и Швеция. Джаз академията на фестивала вече носи името на Милчо Левиев. В града звучи музика от три..

публикувано на 08.08.25 в 09:12

Виртуози на вокалната джаз хармония – New York Voices на Банско джаз фестивал

Тази година в програмата на Банско джаз фестивал се открояват няколко забележителни "първи пъти" – легенди на джаза, които по една или друга причина не са имали досега среща с българската публика, а сега са част от пъстрата програма на фестивала. Такива са, например, Nils Landgren, Catherine Russell, Anat Cohen и John Beasley (като лидер на трио),..

публикувано на 06.08.25 в 16:05

Ингви Малмстийн: Барок-ен-рол богът каца в София

Шведската китарна легенда Ингви Малмстийн ще отбележи 40 години на сцената със специален концерт в София. Събитието ще се проведе на 10 август в клуб Joy Station и ще бъде част от световното му юбилейно турне, посветено на четири десетилетия безкомпромисно влияние в рок и метъл музиката. Бах. Антонио Вивалди. Джими Хендрикс. Пражката филхармония. И..

обновено на 04.08.25 в 10:19
Мирян Колев

Звуците на Малайзия

Warm Waves/"Топли вълни" е сантиментален албум, който включва теренни записи от пътуването на експерименталния музикант Мирян Колев до Малайзия през 2024 г.  Записани в обекта на ЮНЕСКО Джорджтаун и околностите на остров Пенанг, те улавят топли спомени в звук. Градските улици, плажовете, религиозните храмове, цикадите в джунглата, звуците на..

публикувано на 03.08.25 в 10:15