Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Дистанционното обучение – закъснял или извънреден разцвет

Ученици – учители – родители – институции

Снимка: Росица Стайкова

Борбата с пандемията промени света. Въведеното извънредно положение измени нашето ежедневие. Какво е българското училище с днешна дата? Дистанционното обучение, което може би трябваше да е по-добре разработено, получи неочакван разцвет.

Дистанционното обучение – ученици - учители - родители - директори - институции. Дистанционно обучение в българското училище: реалност, изводи и заявки за продължение – в "Нашият ден" темата коментират д-р Ваня Кастрева, началник РУО-София, психологът Иван Игов и училищният психолог Панайот Рандев.

"Наистина много неща се промениха в нашия живот. – казва д-р Ваня Кастрева. – Това намира израз и в нашата образователна система. Ситуацията постави учителите в една различна заради дистанцията роля – да прекрачат дома на всяко дете. Родителите също влязоха в различна роля – защото нещата се случват повече от публично – те стават преки свидетели на това как учителят се справя. Тази различна електронна среда на обучение промени ролите, предизвика креативността на всички участници." Ваня Кастрева разказа и за анкетата до родителите за тяхната външна оценка на промените в процесите. Чуйте в звуковия файл.

Психологът Иван Игов коментира доколко тази пандемия "ни принуди" да преминем към дистанционно обучение. 

"Образователните системи по света са изключително консервативни, а българската – особено. Опитите за електронно обучение у нас са от 10 години... но така и не се получи. И сега изведнъж всичко започна да се случва. А основната причина е, че ние имаме друг тип деца срещу себе си. Децата от новото поколение Z възприемат информацията по малко по-различен начин. Те – свързани с дигиталната ера, с компютрите и телефоните – са свикнали да възприемат информацията като пъзел и под формата на това, което психологията нарича "инсайд", т.е. хрумване, докадки, те успяват тази информация така да я съчетаят в главата си, че тя да им бъде полезна. 

Игов вярва, че нещата започват да се напасват, и се надява това състояние да не бъде само първа стъпка и всичко да се върне в обратното положение веднага след карантината. "Децата така или иначе прекарват много време пред компютрите. Така че нека да вървим по гребена на вълната, а не да се опитваме да се противопоставяме на нещо, което вече се случва."

Психологът коментира и опасенията си за това какво би станало след края на карантината и какво би предизвикало бъдещото струпване на ученици на едно място в и без това пренаселените в момента училища. Как децата ни да бъдат съхранени и да не бъдат "натъпквани в класните стаи" не само по време на пандемия? Чуйте в звуковия файл.

Училищният психолог Панайот Рандев даде обобщителни щрихи на разговора за дистанционното обучение в развитие. "Поколението Z е вече в училище, по-интересно от гледна точка на дигитализацията е поколението α, които сега са в детски градини. Вече сме шеста седмица на дистанционно обучение. Но така мечтаната дигитализация започна да дотяга на децата. Трябва да има и някакви форми на общуване и забавление в дигиталното пространство децата не са само едни мозъци. Трябва да помислим за повече форми на взаимодействие между самите ученици. Да има нещо като свободни часове, в които те да правят някакви шеметни, интересни, забавни, ако ще и глупави неща. Може би трябва да има и някаква схема – като при пазаруването на пенсионерите – в която децата да излизат с родителите си поне за 1 час. Това са едни малки двигатели – няма как да ги заключим... Чуйте повече в звуковия файл. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Явор Иванов: Бедността е първата причина за бездомничеството

Явор Иванов, докторант в Софийския университет и преподавател в Българското неделно училище "Райна Княгиня" в Дъблин, Ирландия, коментира в ефира на предаването "Нашият ден" темата за бездомничеството и неговите причини. По думите му делът на хората, които доброволно избират живот без дом, е изключително малък. Макар подобни случаи да се срещат..

обновено на 13.08.25 в 12:16

Йорданската асоциация на завършилите български университети – партньор в бизнеса и в образованието

На 12 август се отбелязва Международният ден на младежта, приет с резолюция на ООН от 1999 година. Датата е посветена на диалога между младежите от различни култури, както и на обмена на опит между поколенията. В това издание на "Нашият ден" говорим именно за такъв диалог – постигнат с образование в България. От 60-те години на ХХ век до..

публикувано на 12.08.25 в 10:40

Ловеч празнува Международния ден на младежта с поредица от събития

На 12 август 2025 г. в Ловеч ще се проведе поредица от събития по повод Международния ден на младежта, посветени на активността, забавлението и изявата на младите хора. Празничната програма ще започне в 10:00 ч. на пл. "Екзарх Йосиф I" със състезание с велосипеди и тротинетки, като записването за участие ще започне в 09:30 ч. Участниците ще се..

публикувано на 12.08.25 в 10:07
Снимката е илюстративна

Ловците в действие!

Тази неделя ловно-рибарското предаване "И рибар съм, и ловец съм" бе посветено на откриването на ловния сезон. Водещите Асен Масларски и Росен Мирчев анализират заповедта, изпратена до регионалните дирекции по горите, държавните предприятия и ловни сдружения. Слушателите ще научат много и за предварителната подготовка на ловците, както и за..

публикувано на 11.08.25 в 16:00

Децата и дигиталната сигурност

Проектът "Дигитални деца" спечели първа награда за "Проект на годината 2024" на фондация "Лале". В "Нашият ден" разговаряме с Яна Алексиева , координатор на Националния център за безопасен интернет – за дигиталната сигурност на децата, ролята на възрастните и какви решения предлага награденият проект. Конкурсът "Проект на годината" –..

публикувано на 11.08.25 в 10:44