В съботната вечер програма „Христо Ботев“ трябваше да излъчи директно поредното традиционно съботно матине, което Метрополитън опера предлага на меломаните от целия свят. На 12 март кметът на град Ню Йорк обяви извънредно положение поради заплахата за здравето на населението, свързана с епидемията от коронавирус. В Ню Йорк са забранени всички събития, на които присъстват повече от 500 души, вследствие на което ръководството на Метрополитън опера обяви, че всички спектакли на театъра са отменени до края на сезона. За щастие екипът на Мет е направил резервни записи на спектаклите от текущите постановки и предостави на Европейския съюз за радио и телевизия запис на „Катя Кабанова“ от Леош Яначек от 25 декември 2004 година.
В ролите са Карита Матила като Катя, Джудит Форст като Кабаниха, Магдалена Кожена като Варвара, Йорма Силвасти като Борис, Крист Мерит като Тихон, Реймънд Вери като Ваня, Себастиан Катана като Кулигин и Владимир Огновенко като Дикой. Солистите, хора и оркестъра на Метрополитън дирижира Иржи Белохлавек.
Повече от 30 години Леош Яначек посвещава на създаването на десетте си опери. Първата му творба е „Шарка“ от 1888, написана върху популярната чешка легенда, използвана и от Сметана за едноименната симфонична поема от цикъла „Моето отечество“. През 1921 година Яначек завършва операта „Началото на романа“, а след това работи върху „Йенуфа“. Следва много активен творчески период. Създава първо операта „Съдба“, а след това и „Пътешествията на господин Браучек“ по повестта на чешкия писател Сватоплук Чех, която му отнема почти едно десетилетие.
За следващата си опера композиторът избира драмата на руския писател Александър Островски „Бурята“, изнесена с голям успех под името „Катя Кабанова“ през 1921. Следват комичната му опера „Хитрата лисичка“ , „Делото Макропулос“ по пиесата на Карел Чапек и „От мъртвия дом“ по романа „Записки от мъртвия дом“ на Достоевски.
Яначек написва „Катя Кабанова“, когато е на 67 години, но точно тя е считана за първата зряла опера на композитора. Композиторът винаги се е интересувал от руската литература. През 1902 по негова молба от Петербург му доставят всички събрани творби на Островски, но чак през 1919 година Яначек се обръща към „Бурята“. Сам пише либретото на операта, използвайки превод, а не оригиналния текст. Яначек не знае, че либретото на Островски вече е съществувало и е остава много доволен, когато се убеждава, че двата текста си приличат и препокриват до всеки един иззет от тях персонаж.
Съдържание на операта „Катя Кабанова“ от Леош Яначек
Слушайте продукцията на Метрополитън опера по програма „Христо Ботев“ на 2 май от 20 часа.
По онова време, в изглеждащия сега далечен като друга галактика край на 80-те години, почти всеки интелигентен метъл фен харесваше "Куинсрайк". Или най-малкото беше заинтригуван от тях. В морето от твърди банди те бяха нещо ярко и различно, звучаха сложно, но увлекателно, а концептуалните идеи на албумите им бяха съизмерими с величия като "Пинк Флойд" и..
Голямата награда за изкуство на държавата е най-високата награда, която Залцбург присъжда на всеки четири години в областта на визуалните изкуства, литературата, музиката и сценичните изкуства. През 2024 г. Александра Карастоянова-Херментин ще бъде първата жена композитор, която ще я получи. Церемонията по награждаването ще се състои на 12 ноември в..
Симфоничният оркестър на Българското национално радио започва нова линия концерти с изцяло българска музика. Предвидени са четири събитията през сезон 2024/2025, които ще се състоят в Първо студио на Радиото. Първият концерт е на 13 ноември, сряда, с начален час 19.30. Програмата е избрана и селектирана от Любомир Денев-син, който ще дирижира..
"Катя Кабанова" на Леош Яначек се игра през октомври в Кралската опера на Валония в Лиеж в нова постановка на френската режисьорка Орор Фатие. В шестата творба на бележития чешки композитор са отразени две негови големи увлечения. Първото е голямата му страст към руската литература, а второто е несподелената, платоническа любов на Яначек към доста..
Калифорнийският автор Дейвид Беласко вдъхновява два напълно различни женски персонажа в творбите на Пучини. Мадам Бътерфлай съществува само чрез желанието на мъжете и умира с разбито сърце, както са склонни да правят оперните героини, докато Момичето от Златния Запад получава когото иска с огнестрелно оръжие в ръце. "В Лион диригент на Пучини е..
Днес в Лондон ще бъде връчена престижната литературна награда "Букър" за настоящата година. Споменът за миналогодишното събитие все още топли сърцата на..
Симфоничният оркестър на Българското национално радио започва нова линия концерти с изцяло българска музика. Предвидени са четири събитията през сезон..
"Sci-Fi Фолклор" изследва културния континуитет между две на пръв поглед противоположни естетически територии, маркирани от времевата дистанция на миналото..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg