Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Катя Кабанова“ – ярък връх в творчеството на Леош Яначек

Снимка: metopera.org

В съботната вечер програма „Христо Ботев“ трябваше да излъчи директно поредното традиционно съботно матине, което Метрополитън опера предлага на меломаните от целия свят. На 12 март кметът на град Ню Йорк обяви извънредно положение поради заплахата за здравето на населението, свързана с епидемията от коронавирус. В Ню Йорк са забранени всички събития, на които присъстват повече от 500 души, вследствие на което ръководството на Метрополитън опера обяви, че всички спектакли на театъра са отменени до края на сезона. За щастие екипът на Мет е направил резервни записи на спектаклите от текущите постановки и предостави на Европейския съюз за радио и телевизия запис на „Катя Кабанова“ от Леош Яначек от 25 декември 2004 година.

В ролите са Карита Матила като Катя, Джудит Форст като Кабаниха, Магдалена Кожена като Варвара, Йорма Силвасти като Борис, Крист Мерит като Тихон, Реймънд Вери като Ваня, Себастиан Катана като Кулигин и Владимир Огновенко като Дикой. Солистите, хора и оркестъра на Метрополитън дирижира Иржи Белохлавек.

Повече от 30 години Леош Яначек посвещава на създаването на десетте си опери. Първата му творба е „Шарка“ от 1888, написана върху популярната чешка легенда, използвана и от Сметана за едноименната симфонична поема от цикъла „Моето отечество“. През 1921 година Яначек завършва операта „Началото на романа“, а след това работи върху „Йенуфа“. Следва много активен творчески период. Създава първо операта „Съдба“, а след това и „Пътешествията на господин Браучек“ по повестта на чешкия писател Сватоплук Чех, която му отнема почти едно десетилетие.

За следващата си опера композиторът избира драмата на руския писател Александър Островски „Бурята“, изнесена с голям успех под името „Катя Кабанова“ през 1921. Следват комичната му опера „Хитрата лисичка“ , „Делото Макропулос“ по пиесата на Карел Чапек и „От мъртвия дом“ по романа „Записки от мъртвия дом“ на Достоевски.

Яначек написва „Катя Кабанова“, когато е на 67 години, но точно тя е считана за първата зряла опера на композитора. Композиторът винаги се е интересувал от руската литература. През 1902 по негова молба от Петербург му доставят всички събрани творби на Островски, но чак през 1919 година Яначек се обръща към „Бурята“. Сам пише либретото на операта, използвайки превод, а не оригиналния текст. Яначек не знае, че либретото на Островски вече е съществувало и е остава много доволен, когато се убеждава, че двата текста си приличат и препокриват до всеки един иззет от тях персонаж.


Съдържание на операта „Катя Кабанова“ от Леош Яначек

Слушайте продукцията на Метрополитън опера по програма „Христо Ботев“ на 2 май от 20 часа.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Васил Казанджиев на 90 години

Васил Казанджиев е една от най-ярките фигури на съвременната българска музикална култура, чието творчество е вдъхновение за поколения музиканти и ценители на изкуството. Забележителният български композитор, диригент и педагог ще бъде почетен с концерта "90 години Васил Казанджиев", който ще се състои в рамките на международния фестивал "Софийски..

публикувано на 28.09.24 в 10:05

Сублимно изпълнение на "Турандот" на сцената на Виенската държавна опера

С постановката на Клаус Гут, Виенската държавна опера празнува 100-годишнината от рождението на композитора със звезден състав – Асмик Григориан като Турандот и Йонас Кауфман като Калаф сред други. Главната роля е дебют и за двамата изпълнители. "Психологическият подход на Клаус Гут и великолепното дирижиране на Марко Армилиато се разгръщат във..

публикувано на 28.09.24 в 08:00

Доайенът на японския джаз Масахико Сато за първи път в София

Фрий джаз концертът на годината – нещо невиждано за плахата и почти девствена за тази музика София (*на Акира Саката & Entasis в разгара на изтеклото вече лято) – вдъхнови екипа на "Аларма Пънк Джаз" през октомври да покани и друг от първопроходниците на японския авангарден джаз (от 60-те, че дори още от края на 50-те, та до днес!), а именно -..

публикувано на 26.09.24 в 20:52

Георги Ценов: Любовта към звука е първият фактор за това дали искаш да свириш на даден инструмент

Перкусионистът Георги Ценов е роден в София и започва музикалното си образование от ранна възраст. Завършва Националното музикално училище "Любомир Пипков" и печели множество международни награди, сред които трето място на "Млади виртуози" през 2006, второ място на Международния конкурс "Пендим" награда на публиката на Международния конкурс за ударни..

публикувано на 25.09.24 в 12:35

Полифоничното сътворение по време на фестивала Laus Polyphoniae

В предаването "Музика хисторика" ви пренасяме на фестивала за ранна музика Laus Polyphoniae в Антверпен , който тази година се състоя между 23 август и 1 септември. Както винаги сред участниците бяха едни от най-известните вокални и инструментални състави, изпълняващи музика от Средновековието, Ренесанса и Барока, в това число Cappella..

публикувано на 23.09.24 в 09:15