„Златиста светлина над теб показва откъде пристигаш.
Очите ти излъчват вълшебство към онзи, който те погледне.
Всички се въртят около теб, чудят се каква си, къде съм те намерил…
… Летиш като комета, носиш се в призрачен танц,
Замаян съм, напълно съм опиянен, но ти си тук,
по този златен прах вървиш по своя дълъг път…“
Приблизително това пее Йън Гилън във Fireball (Комета), песента, с която започва едноименният албум на британската група „Дийп Пърпъл“. Годината е 1971-ва. През лятото излиза дългосвирещата плоча Fireball. Част от музикантите не са доволни от продукцията заради нервното напрежение при записите, менажерския и фирмен натиск за повече концертни участия (по това време групата е истинска златна кокошка в шоу бизнеса) и на този фон певецът на „Дийп Пърпъл“ Йън Гилън заявява, че Fireball любим негов албум! Не само на него, бихме добавили. Взривни триминутни парчета като Fireballса редки случаи в рок историята. В тях за малко време в бързо темпо се случват много неща, а подобна концентрирана мощ трудно се постига.
Такъв ореол има и песента „Илюзия“ на ФСБ (Румен Бояджиев, Константин Цеков, Александър Бахаров, Иван Лечев, Петър Славов). И сигурно Кометата на „Дийп Пърпъл“ след 10 години е предизвикала музикантите от Формация Студио Балкантон да започнат албума си „78 оборота“ тъкмо с по-кратката и от три минути виртуозна и неповторима тяхна „Илюзия“ – бисер в българския рок:
„Ден след ден все я чаках,
всичко в мен в плен отдадох,
сън ли би или илюзия?
В този миг, тъй безкраен,
никой друг поглед таен
не знае как изглежда тя.
Скитах се дълго и без път отъпкан,
с факел във нощта,
мамих се само с този огън пален
в мен от любовта!
Бях видял в малка мида
бисер бял, недокосван,
сън ли бе или илюзия?
В този свят необятен
само с теб, бисер таен,
ще знаем как изглежда тя.
Може би имаш само образ странен,
факел си в нощта,
може би мамиш само с огън, пален
в мен от любовта…“
текст: Даниела Кузманова; музика: Румен Бояджиев, Константин Цеков, Александър Бахаров; аранжимент: ФСБ, 1981
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в..
Когато предишния път бях на остров Мавриций надлежно се сбогувах с него завинаги, защото смятах, че едва ли ще се върна в този отрязък от рая. Но..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg