Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Джаз в Линкълн сентър: Уейн Шортър

БНР Новини
Уейн Шортър по време на церемония в "Кенеди център"
Снимка: ЕПА/БГНЕС

„Джаз клуб“ посреща с пиесата „Да или не“, Yes or No, композиция на саксофониста Уейн Шортър. Относно него превъзходната степен отдавна е норма и спестявам всички възможни епитети. Пиесата Yes or No има дълга история. Написана е през 1965 година за петия авторски албум на Шортър Juju, с участие на барабаниста Елвин Джонс, Реджи Уъркман – бас и пианиста Маккой Тайнър. 

50 години по-късно Yes or No е аранжирана за голям състав – прочутият “JLCO”, Jazz at Lincoln Center Orchestra – звезден биг бенд, ръководен от тромпетиста Уинтън Марсалис. През 2015 година Уинтън Марсалис организира концертна програма, посветена на музиката на Уейн Шортър. 

За целта десет композиции от по-ранното творчество на саксофониста (избрани от самия него) са аранжирани за Биг бенда на Уинтън Марсалис и в осъвременен вид, под негово диригентство са представени в три незабравими вечери на концертния подиум в Линкълн център, със специалното участие на Уейн Шортър, който по това време е осемдесет и една годишен.

Пет лета по-късно, на 2 март 2020 година, е издаден луксозен албум, съдържащ 10-те пиеси от тези концертни изпълнения и имам удоволствието да ги предложа на Вашето внимание в „Джаз клуб“. 

Звукозаписът е с висока резолюция и поради големия дигитален, цифров обем аудиопродукцията се предлага във формат DVD, както и като двоен компактдиск, но с малко по-скромно качество. Пълното име на албума е “The Music of Wayne Shorter, Jazz at Lincoln Center Orchestra with Wynton Marsalis”.

Сред композициите срещаме пиесата „Трите Марии“, за която саксофонистът обяснява, че повод за нейното създаване преди десетилетия е арест на три жени в Лисабон и опитът да бъде възбудено съдебно дело срещу тях. Това се е случило заради „писане на нецензурна литература“. Една от трите дами била журналистка, друга се е занимавала с драматургия, а третата е била поетеса. И трите са носели името Мария. По това време е имало и театрална пиеса, наречена „Трите Марии“, както и книга, със същото заглавие. Уейн Шортър завършва разказа си: „Съдията отхвърли делото и… трите Марии победиха!“

P.S. Албумът на Шортър от Линкълн сентър идва да покаже, дори и на скептика, че творчеството на Уейн Шортър освен изначалното, всепроникващо чувство за джаз, има характера на съвременно академично изкуство.

Мисля си, какво по-хубаво за музиката на утрешния ден!

Слушайте в две последователни издания на "Джаз клуб" на 7 и 14 май от 23.00 ч.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Шедьовър на Бритън на оперната сцена в Брюксел

Интригуващата, енигматична камерна опера на Бенджамин Бритън "Въртенето на винта" се игра през май в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Творбата се счита за един от шедьоврите в оперната литература, създадени след Втората световна война. Световната премиера на"Въртенето на винта" е през 1954 г. в театър "Ла Фениче" във Венеция, представена от..

публикувано на 19.05.24 в 08:15
The Crossover Trio и Теодосий Спасов

Теодосий Спасов и The Crossover Trio с нов музикален проект на българска сцена

На 18 май в рамките на SoFest Spring маестро Теодосий Спасов и гръцкото The Crossover Trio ще ни отведат на музикално пътешествие до Източното Средиземноморие и Балканите в Sofia Live Club. Виртуозният музикант превръща изпълненията си в необикновен синтез между традиционен фолклор и класически джаз, а гръцкото трио ще се включи с мелодии на..

публикувано на 18.05.24 в 08:25
Борис Христов  в ролята на хан Кончак в „Княз Игор”

Борис Христов като Галицки и Кончак в "Княз Игор" на Бородин

На 18 май преди 110 години е роден   Борис Христов . Избрахме запис от Златния фонд на БНР, който със сигурност ще изостри любопитството ви: "Княз Игор" от Бородин. Осъществен е през 1966 година в Париж с изцяло български състав. В ролите на Галицки и Кончак ще слушате Борис Христов. Това е период на върховно изпитание за великия певец. През 1964..

публикувано на 18.05.24 в 07:50
Станислав Почекански и Аделина Александрова в студиото на програма „Христо Ботев“

Станислав Почекански: Успехите на моите ученици са двигател, който ме кара да вървя напред

"Общуването с младите хора не само ме зарежда, но и ме обогатява – казва Станислав Почекански. Вече девет години той е Председател на Съюза на българските музикални и танцови дейци, но освен това е и великолепен цугтромбонист и преподавател, който заслужено се гордее с постиженията на своите ученици от класа по камерна музика. – Със своя мироглед и..

публикувано на 17.05.24 в 15:45
Гергей Мадараш, гост-диригент

Томас Аунер и Гергей Мадараш в дебют със Симфоничния радиооркестър

Интригуваща и стилно подбрана програма предлага Симфоничният оркестър на Националното радио на 17 май, петък, от 19.00 часа , който ще бъде излъчен в пряко предаване на вълните на програма "Христо Ботев". Концертът в столичната зала "България" под надслов "Симфонични контрасти" под палката на унгарския гост-диригент Гергей Мадараш, който..

публикувано на 17.05.24 в 08:58