Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Трите кралици на Доницети в оперната вечер по програма „Христо Ботев“

Джойс Ди Донато в ролята на Мария Стюарт (вдясно) и Елза Ван Ден Хевер – кралица Елизабет в сцена от „Мария Стюарт” на Метрополитън опера.
Снимка: metopera.org

В съботната вечер програма „Христо Ботев“ трябваше да излъчи директно поредното традиционно съботно матине, което Метрополитън опера предлага на меломаните от целия свят. Както вече е добре известно, на 12 март кметът на град Ню Йорк обяви извънредно положение поради заплахата за здравето на населението, свързана с епидемията от коронавирус. В Ню Йорк бяха забранени всички събития, на които присъстват повече от 500 души, вследствие на което ръководството на Метрополитън опера обяви, че всички спектакли на театъра са отменени до края на сезона. За щастие екипът на Мет е направил резервни записи на спектаклите от текущите постановки и предостави на Европейския съюз за радио и телевизия запис на „Мария Стюарт“ от Гаетано Доницети от 19 януари 2013 година, който може да слушате на 9 май от 20 часа.
В ролите са Джойс Ди Донато като Мария Стюарт, Елза ван дер Хейвър като Елизабет, Матю Поленцани като Робърт Дъдли, Матю Роуз като Джордж Талбът, Джошуа Хопкинс като Лорд Уилям Сесил, Мария Цифчак като Анна Кенеди. Солистите, хора и оркестъра на Метрополитън дирижира Маурицио Бенини.

В „Мария Стюарт“ историята е слабо базирана на живота на Мария I Стюарт, кралица на Шотландия, а по-късно кралица на Франция като съпруга на Франсоа II. Мария Стюарт е претендентка и за английския престол, но заради предполагаемото си участие в заговори срещу Елизабет I, е осъдена за държавна измяна и е екзекутирана. В реалността двете кралици никога не са се срещали.

След като гледа пиесата на Шилер, Доницети се свързва с известния либретист Феличе Романи, който през 1830 е написал либретото за „Анна Болейн“. След феноменалния успех на заглавието композиторът иска отново да привлече Романи, защото желае силна и въздействаща тематика за творбата си. Либретистът отбягва това предложение, тъй като в този момент не иска да пише за театри.

Доницети се свързва с Джузепе Бардари – 17-годишен студент по право, без никакъв предишен опит. Той работи в близък контакт с композитора, който му дава точни наставления и дори сам пише някои сцени. Бардари разчита и на брилятния превод на Шилеровата творба, направен от Андреа Мафей. Принуден да премахне почти всички политически и религиозни препратки от пиесата и да намали броя на действащите лица от 21 на 6, в либретото той добавя любовната история на Мария Стюарт и Робърт Дъдли I граф на Лестър, фактологически недоказана.

Либретото описва и измислената среща между Мария и Елизабет чрез много драматична конфронтация. Тя е изключително нужна за драматургичната структура както на пиесата, така и на операта и е отражение на сблъсък, останал в историята, запечатан в писмата, които кралиците са си изпращали.

Образът на Мария Стюарт е много привлекателен и експлоатиран в различни произведения на изкуството.

Двайсет години след пиесата на Шилер, през 1820 Уолтър Скот пише историческия роман „Абатът“, а малко повече от век по-късно на книжния пазар излиза биографичен роман от Стефан Цвайг.

Сред най-старите познати творби е епическата поема от края на 14-ти век – „Вълшебна кралица“ на Едмънд Спенсър, която включва и алегорично представяне на конфликта между Мария Стюарт и Елизабет I.

Йосиф Бродски също е вдъхновен от шотландската кралица и пише своите „Двадесет сонета за Мария Стюарт“. 

Освен Шилер, пиеса има и Максуел Андерсън от 1933, а сред известните музикални творби, посветени на живота на Мария Стюарт, е вокалният цикъл опус 135 на Роберт Шуман.

Примерите от кинолентите са много, но един шедьовър заслужава специално внимание – „Mary of Scotland“ от 1936 с Катрин Хепбърн в главната роля. Други известни кино продукции са от 1959 с Мария Мобан Роже Коджио и от 1971 с Ванеса Редгрейв.

Съдържание на операта „Мария Стюарт“ от Гаетано Доницети

Във втората част на предаването ще прозвучи фрагмент от легендарен запис на „Анна Болейн“, с участието на Джоун Съдърланд, Сузане Ментцер, Самюел Рейми, Джери Хадли, Бернадет Манка ди Ниса, хора и оркестъра на Уелската национална опера под палката на Ричард Бонинг.

Музиката, която може да слушате на финала на оперната вечер е от „Роберто Деверьо“. В ролите са Бевърли Силс, Роберт Илошфалви, Питър Глосъп, Бевърли Уолф, Кенет Макдоналд, Дон Гарард, Гуин Хоуел, Ричард Ван Алън. Солистите, Амброзианския оперен хор и Кралската филхармония дирижира Чарлз Макерас.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Васил Казанджиев на 90 години

Васил Казанджиев е една от най-ярките фигури на съвременната българска музикална култура, чието творчество е вдъхновение за поколения музиканти и ценители на изкуството. Забележителният български композитор, диригент и педагог ще бъде почетен с концерта "90 години Васил Казанджиев", който ще се състои в рамките на международния фестивал "Софийски..

публикувано на 28.09.24 в 10:05

Сублимно изпълнение на "Турандот" на сцената на Виенската държавна опера

С постановката на Клаус Гут, Виенската държавна опера празнува 100-годишнината от рождението на композитора със звезден състав – Асмик Григориан като Турандот и Йонас Кауфман като Калаф сред други. Главната роля е дебют и за двамата изпълнители. "Психологическият подход на Клаус Гут и великолепното дирижиране на Марко Армилиато се разгръщат във..

публикувано на 28.09.24 в 08:00

Доайенът на японския джаз Масахико Сато за първи път в София

Фрий джаз концертът на годината – нещо невиждано за плахата и почти девствена за тази музика София (*на Акира Саката & Entasis в разгара на изтеклото вече лято) – вдъхнови екипа на "Аларма Пънк Джаз" през октомври да покани и друг от първопроходниците на японския авангарден джаз (от 60-те, че дори още от края на 50-те, та до днес!), а именно -..

публикувано на 26.09.24 в 20:52

Георги Ценов: Любовта към звука е първият фактор за това дали искаш да свириш на даден инструмент

Перкусионистът Георги Ценов е роден в София и започва музикалното си образование от ранна възраст. Завършва Националното музикално училище "Любомир Пипков" и печели множество международни награди, сред които трето място на "Млади виртуози" през 2006, второ място на Международния конкурс "Пендим" награда на публиката на Международния конкурс за ударни..

публикувано на 25.09.24 в 12:35

Полифоничното сътворение по време на фестивала Laus Polyphoniae

В предаването "Музика хисторика" ви пренасяме на фестивала за ранна музика Laus Polyphoniae в Антверпен , който тази година се състоя между 23 август и 1 септември. Както винаги сред участниците бяха едни от най-известните вокални и инструментални състави, изпълняващи музика от Средновековието, Ренесанса и Барока, в това число Cappella..

публикувано на 23.09.24 в 09:15