Не ми е любимото занимание да стоя пред прожектори и да разговарям с журналисти, колкото и симпатични да са те. Дълго време го забравях този празник, но през последните години се сещам – напомнят ми. Кръстен съм на моя дядо Кочо Иванов, който е имал прякор Действието, но няма нищо общо с театъра, а защото беше много действен, работлив. Това разказа драматургът Константин Илиев, главен герой в "Нашият ден".
Цял живот едно дълго произведение с продължение...
"Думите са на Леон Даниел. Общо взето, темите са ми едни и същи. Имам съзнание за това. Винаги когато завърша нещо, имам усещането, че не съм казал това, което искам, съвсем до края. А от остатъка, неказаното, се явява следващото, а от него по-следващото... Дано бъде отдалечен краят на всичко това."
Поражението на човешкия разум
"Книгата е автобиографична наистина. Критиците малко я заобикалят като гореща течност. Да, имената не отговарят на истинските, но... Заглавието малко подвежда. Не става дума за поражение в личен план, а за нещо по-широко, по-обемно, айде да го наречем поражението на човешкия разум, претърпяно през ХХ век. Утопията, мечтата, желанието за едно по-справедливо общество и крахът на тази идея."
Битките на XXI век предстоят
"И аз мисля, че те ще бъдат не по-малко тежки. Това, което ще се случва през XXI век, е много неясно засега, но моето лично усещане е, че проблемите ще бъдат огромни и че голямото изпитание за разума ще бъде в XXI век. Първите признаци за това са вече налице. Струва ми се, че пандемията няма да бъде единственото изпитание."
Повече оптимизъм и повече толерантност
"Бих искал да отправя като пожелание към сънародниците: Първо, повече оптимизъм. Второ, повече толерантност. В България върлува една геронтофобия... Имам доста разочарования през годините."
Към съсловието
"Отново думата търпение, защото краят му все пак ще дойде на това лошо положение. Лошите, както и добрите неща, имат край."
Вярата в Бог
"Отговорът е в последната ми пиеса "Наблюдателите"*, която наскоро излезе в Народния театър и за съжаление представленията бяха прекъснати. Това, което ме е водело – не е мисълта за някаква мисия, за велика цел, която трябва да изпълня. Просто правя това, което изпитвам потребност, желание да правя – да пиша думи, които после да звучат от сцената."
*Пиесата „Наблюдателите“ е своеобразна реплика на известното съждение на един от героите на Ф. М. Достоевски, че щом няма Бог, значи всичко е позволено. Трактовката на проблема от страна на Константин Илиев – колкото иронична, толкова и сериозна – отрича презумпцията за безнаказаност, но според нея механизмът на възмездието е далеч от представите както на вярващи, така и на атеисти. (бел.изд.)
Драматург, белетрист, преводач. Роден на 16.10.1937 в с. Горно Павликени, Ловешко. Завършил е немска филология в Софийския университет Св. Климент Охридски. Специализира театрознание в Хумболтовия университет - Берлин, където защитава докторска дисертация върху драматургията на Фридрих Дюренмат. Работи като драматург в Благоевградския театър и Драматичния театър София. От 1995 г. до 2007 г. е главен драматург на Народния театър.
Пиеси: Мъка по цветовете (1961), През октомври без теб (1968), Цар Шушумига (1968, за куклен театър), Музика от Шатровец (1971), Прозорецът (1977), Босилек за Драгинко (1978), Великденско вино (1979), Нирвана (1982), Одисей пътува за Итака (1984), Червено вино за сбогом (1989), Куцулан или Вълча Богородица (1994), Франческа (1999), Бетовен 21 (2006), Златни мостове и Секвоя (2011), Наблюдателите (2015).
Проза: Френско магаре (1988) – роман, Поражението. Хроника от краткото столетие (2003) – автобиографична книга, Паметта на гарвана. Текстове за театър, драматургия и политика (2005), Великденско вино и Франкенщайн (2013) – публицистика, Думи извън сцената (2017) – есеистика, теория на театъра, публицистика.
Превежда от немски език (Брехт, Бюхнер). Негови пиеси са поставяни в Австрия, Англия, Естония, Македония, Полша, Русия, Словакия, Франция.
Носител на национални награди за драматургия, на международната Хердерова награда 1996 за цялостно творчество, награда Хеликон 2003 за нова българска художествена проза, на националната литературна награда Елиас Канети 2005, на наградата Христо Г. Данов за цялостен принос към българската книжовна култура, на наградата Аскеер 2017 за цялостен принос към театралното изкуство.
В "Голямата къща на смешните хора" на редакция "Хумор и сатира" на особена почит е трудната и дори чепата, но много нужна в нашето сложно време рубрика "Право ти, куме, в черните очи". В нея без фалшив свян, без шикалкавене и недомлъвки говорим за нередности, за неща, които ни се набиват в очите не по хубавия начин. Този път в тази рубрика сме..
"ХаХаХа ИмПро Театър" отбелязват 15 години от създаването си с празничен спектакъл в "Топлоцентрала" на 13 декември. Те са първата импровизационна трупа у нас, започват случайно, самообучават се с импроенциклопедия в интернет и репетират в Борисовата градина. "Никой не беше правил такова нещо, пробвахме да видим. – разказва Ивайло Рогозинов,..
Световнопризнатият кулинарен фотограф Илиан Илиев представи най-новата си книга "Тя – какво ще готви" с повече от 130 лесни и вкусни рецепти, споделени от 21 жени, изявени кулинари. Готвачи, сладкари, шоколатиери, диетолози, телевизионни водещи, фитнес инструктори, кулинарни преподаватели, инфлуенсъри и блогъри – всички те споделят любими..
Концертите на тъмно "Невидима сцена" (Unseen Scene) се завръщат със зимно издание. По този начин публиката ще се потопи в свят, където светлината отстъпва, а тъмнината и музиката отключват сетивата. "Невидима сцена" е с участието на проекта WOOMB на Георги Линев (Kan Wakan) и Христо Йорданов. Целта е да създаде пространство, освободено..
Фотографът Деян Йорданов разказва за изложбата "Занаятчиите на София" като творчески процес и като част от професионалния му път. Деян Йорданов се занимава с фотография от 12 години. Последното творческо предизвикателство за него е заснемането на кадрите за изложбата, която може да бъде видяна на сцена "Централни хали" до утре (5..
Представлението "Апокриф" на театрална работилница "Сфумато" задава въпроси за живота между този и онзи свят, за срама, за битката между доброто и злото...
Когато викаш, за да бъдеш чут, всъщност пречиш на другия да те чуе. А когато искаш да разбереш повече за себе си и отношенията си с човека, с когото си..
В стилистиката на любимия филм "Неочаквана ваканция" зададохме въпроса към д-р Антония Първанова, която за пръв път гостува в седмичното издание "За..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg