Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Богдан Милчев, Инситут за пътна безопасност:

Личната отговорност на шофьорите не бива да е претекст за нищоправене

Транспортната система трябва да е изградена така, че да е толерантна към нашите грешки

Снимка: БТА

"29 юни е Национален ден на пътната безопасност. Отбелязва се от една година по предложение от Института по пътна безопасност с една-единствена цел: да се съберат всички експерти от областните градове, да изследват данните, да анализират грешките - нищо от това не се прави, каза в предаването "Нашият ден" Богдан Милчев от Института за пътна безопасност.

Гражданите се призовават да слагат колани и да внимават със скоростта, а денят е по-скоро институциите да анализират своите проблеми, да посочат грешките и да набележат план за действие.

Има и добра новина - имаме 90 загинали по-малко в сравнение със същия период на миналата година, което се дължи на трите месеца изолация.

Предстоят обаче юли и август - най-критичните месеци в годината, когато даваме най-много жертви на пътя, предупреди Милчев и добави:

"Свидетели сме на празнодумие от страна на държавните институции. Държавната агенция за пътна безопасност се хвали, че за една година е изготвила анализ. Той за съжаление не е всеобхватен, не е пълен, а и нищо не следва от него. Бих посъветвал експертите от държавните институции, вместо на този ден да съветват шофьорите да си слагат коланите, да се обърнат по-скоро към пътна инфраструктура да оправят  пътната маркировка, би било по-полезно.

Никакви мерки не се взимат, виждаме единствено празнодумие. Пета година се упражняваме по темата нов закон за движение по пътищата.

Личната отговорност на шофьорите безспорно е важна, но тя се използва като параван за невземането на мерки.
Когато излизаме на пътя, ние даваме най-доброто от себе си. Никой не излиза на пътя с идеята да убие. Но винаги ще допускаме грешки
.

Транспортната система трябва да е изградена така, че да е толерантна към нашите грешки. Да е направена така, че ние да не загиваме.

Съвременната философия за пътна безопасност е отговорността да се прехвърля от индивида към доставчика на транспортната система.

В европейската практика, когато се строи нов път, първо се прави одит на пътната безопаснст, а после, когато се построи, се прави проверка. У нас дори при ремонт и рехабилитация на построени пътища, няма инспекция на безопасността.

Ние нямаме такива инспектори. В момента тези, които са отговорни да създадат и обучат подобни експерти ни казват: "Внимавайте, шофьори, вие загивате, защото сте тъпи", а те са хората, отговорни ние да се движим в безопасна среда.

Няма абсолютно нищо направено от страна на държавата от година насам, когато се казаха и констатираха тези важни и умни неща, но днес ние отново говорим за слагане на колани и съобразена скорост, когато всъщност трябва да има създадени условия да се движим в безопасна среда.

Продължаваме да виждаме дефицит на експертност" - констатира Милчев.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Георги Трайков пред очакващите реставрация мебели

Теория и практика на реставрирането

Георги Трайков от София се захваща с реставрирането на мебели почти като на шега, а се увлича дотолкова, че създава собствено ателие и се сдобива и с помощник – тапицера Александър Петренко. Да се реставрират мебели изглежда лесно, но е свързано с много груба и фина работа, усет за душата на предметите и за тяхната история. И понеже Георги..

публикувано на 27.07.25 в 10:05

Завистта и клеветата

В неделното евангелско четиво Христос излекува двама слепци и един, обхванат от бяс ням човек. За Сина Божи, който е Лекар на душите и телата, това не е първото изцеление. Прави впечатление не отричането на безспорното чудо, а неговото обяснение. Множество са физическите недъзи, които Христос облекчава, но винаги показва, че истинският носител на..

публикувано на 27.07.25 в 09:35
Валентин Вълканов

Борисов и Пеевски – феномените на българската демокрация

Защо 12 години след протестите ДАНСwithme и "Белия автобус"  днес по площадите на големите български градове отново има протестиращи хора, които искат справедлива съдебна система у нас . Какво пропусна гражданското ни общество, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Валентин Вълканов , преподавател по социология в НБУ. Какво..

публикувано на 26.07.25 в 09:05
Доц. Жана Попова

Журналистите не бива да спират да пишат за това кой проверява проверяващия

Осъдителната присъда за журналиста Борис Митов и "Медиапул"  коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Жана Попова , преподавател във ФЖМК. "Това дело е изключително важно в няколко посоки, особено сега, когато говорим за събитията с кмета на Варна и за всички последици от действието на прокуратура, на Антикорупционната комисия и..

публикувано на 25.07.25 в 15:20

Обжалване пред НЕЛК

В рубриката на предаването "Законът и Темида" "Съвети на адвоката" адв. Христиан Митев отговаря на слушателски въпроси. Минчо Димчев, Търговище: Съседът ми направи ламаринен гараж в двора си, непосредствено до моята ограда. Направих молба до Общината и до МРРБ. От министерството ми отговориха, че от Общината могат да разрешат въпроса. Зная, че..

публикувано на 25.07.25 в 14:35