Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Богдан Милчев, Инситут за пътна безопасност:

Личната отговорност на шофьорите не бива да е претекст за нищоправене

Транспортната система трябва да е изградена така, че да е толерантна към нашите грешки

Снимка: БТА

"29 юни е Национален ден на пътната безопасност. Отбелязва се от една година по предложение от Института по пътна безопасност с една-единствена цел: да се съберат всички експерти от областните градове, да изследват данните, да анализират грешките - нищо от това не се прави, каза в предаването "Нашият ден" Богдан Милчев от Института за пътна безопасност.

Гражданите се призовават да слагат колани и да внимават със скоростта, а денят е по-скоро институциите да анализират своите проблеми, да посочат грешките и да набележат план за действие.

Има и добра новина - имаме 90 загинали по-малко в сравнение със същия период на миналата година, което се дължи на трите месеца изолация.

Предстоят обаче юли и август - най-критичните месеци в годината, когато даваме най-много жертви на пътя, предупреди Милчев и добави:

"Свидетели сме на празнодумие от страна на държавните институции. Държавната агенция за пътна безопасност се хвали, че за една година е изготвила анализ. Той за съжаление не е всеобхватен, не е пълен, а и нищо не следва от него. Бих посъветвал експертите от държавните институции, вместо на този ден да съветват шофьорите да си слагат коланите, да се обърнат по-скоро към пътна инфраструктура да оправят  пътната маркировка, би било по-полезно.

Никакви мерки не се взимат, виждаме единствено празнодумие. Пета година се упражняваме по темата нов закон за движение по пътищата.

Личната отговорност на шофьорите безспорно е важна, но тя се използва като параван за невземането на мерки.
Когато излизаме на пътя, ние даваме най-доброто от себе си. Никой не излиза на пътя с идеята да убие. Но винаги ще допускаме грешки
.

Транспортната система трябва да е изградена така, че да е толерантна към нашите грешки. Да е направена така, че ние да не загиваме.

Съвременната философия за пътна безопасност е отговорността да се прехвърля от индивида към доставчика на транспортната система.

В европейската практика, когато се строи нов път, първо се прави одит на пътната безопаснст, а после, когато се построи, се прави проверка. У нас дори при ремонт и рехабилитация на построени пътища, няма инспекция на безопасността.

Ние нямаме такива инспектори. В момента тези, които са отговорни да създадат и обучат подобни експерти ни казват: "Внимавайте, шофьори, вие загивате, защото сте тъпи", а те са хората, отговорни ние да се движим в безопасна среда.

Няма абсолютно нищо направено от страна на държавата от година насам, когато се казаха и констатираха тези важни и умни неща, но днес ние отново говорим за слагане на колани и съобразена скорост, когато всъщност трябва да има създадени условия да се движим в безопасна среда.

Продължаваме да виждаме дефицит на експертност" - констатира Милчев.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Доц. Жана Попова

Журналистите не бива да спират да пишат за това кой проверява проверяващия

Осъдителната присъда за журналиста Борис Митов и "Медиапул"  коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Жана Попова , преподавател във ФЖМК. "Това дело е изключително важно в няколко посоки, особено сега, когато говорим за събитията с кмета на Варна и за всички последици от действието на прокуратура, на Антикорупционната комисия и..

публикувано на 25.07.25 в 15:20

Обжалване пред НЕЛК

В рубриката на предаването "Законът и Темида" "Съвети на адвоката" адв. Христиан Митев отговаря на слушателски въпроси. Минчо Димчев, Търговище: Съседът ми направи ламаринен гараж в двора си, непосредствено до моята ограда. Направих молба до Общината и до МРРБ. От министерството ми отговориха, че от Общината могат да разрешат въпроса. Зная, че..

публикувано на 25.07.25 в 14:35
 проф. Таня Йосифова

Какви са отговорностите на производителите на дефектни стоки в ЕС

Какви са отговорностите на производителите на дефектни стоки? Кое е новото според европейската директива? Проф. Таня Йосифова – експерт по гражданско и търговско право, председател на Арбитражния съд при Българската стопанска камара, консултант на "Законът и Темида", коментира новото в правната уредба: "Става дума за новата директива на ЕС 2024/2853, в..

публикувано на 25.07.25 в 12:45
Калоян Василев, Юлия Владимирова и Симеон Димитров

С вкус към формата: Български дизайнери с амбиции за световния пазар

В рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" гости са двама млади, но вече наложили се български дизайнери – Калоян Василев и Симеон Димитров . Те са съоснователи на първото българско студио за мебели, което е представило страната ни на престижната Седмица на дизайна в Милано – едно от най-големите събития в света на интериорния и продуктов..

обновено на 25.07.25 в 11:43

Нидерландецът Якоб ван Бейлен и мечтата за музей на българските килими

В "Мигранти с таланти" ви представяме Якоб ван Бейлен, който е роден в Нидерландия и живее в България от 2004 година насам. Якоб има завидно богата биография. В родината си се занимава с издаване на правна и парламентарна информация от 1975 до 2004 г., но през годините е бил също хореограф и музикален продуцент на народна музика. През 2001 г...

обновено на 25.07.25 в 10:30