Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Богдан Милчев, Инситут за пътна безопасност:

Личната отговорност на шофьорите не бива да е претекст за нищоправене

Транспортната система трябва да е изградена така, че да е толерантна към нашите грешки

Снимка: БТА

"29 юни е Национален ден на пътната безопасност. Отбелязва се от една година по предложение от Института по пътна безопасност с една-единствена цел: да се съберат всички експерти от областните градове, да изследват данните, да анализират грешките - нищо от това не се прави, каза в предаването "Нашият ден" Богдан Милчев от Института за пътна безопасност.

Гражданите се призовават да слагат колани и да внимават със скоростта, а денят е по-скоро институциите да анализират своите проблеми, да посочат грешките и да набележат план за действие.

Има и добра новина - имаме 90 загинали по-малко в сравнение със същия период на миналата година, което се дължи на трите месеца изолация.

Предстоят обаче юли и август - най-критичните месеци в годината, когато даваме най-много жертви на пътя, предупреди Милчев и добави:

"Свидетели сме на празнодумие от страна на държавните институции. Държавната агенция за пътна безопасност се хвали, че за една година е изготвила анализ. Той за съжаление не е всеобхватен, не е пълен, а и нищо не следва от него. Бих посъветвал експертите от държавните институции, вместо на този ден да съветват шофьорите да си слагат коланите, да се обърнат по-скоро към пътна инфраструктура да оправят  пътната маркировка, би било по-полезно.

Никакви мерки не се взимат, виждаме единствено празнодумие. Пета година се упражняваме по темата нов закон за движение по пътищата.

Личната отговорност на шофьорите безспорно е важна, но тя се използва като параван за невземането на мерки.
Когато излизаме на пътя, ние даваме най-доброто от себе си. Никой не излиза на пътя с идеята да убие. Но винаги ще допускаме грешки
.

Транспортната система трябва да е изградена така, че да е толерантна към нашите грешки. Да е направена така, че ние да не загиваме.

Съвременната философия за пътна безопасност е отговорността да се прехвърля от индивида към доставчика на транспортната система.

В европейската практика, когато се строи нов път, първо се прави одит на пътната безопаснст, а после, когато се построи, се прави проверка. У нас дори при ремонт и рехабилитация на построени пътища, няма инспекция на безопасността.

Ние нямаме такива инспектори. В момента тези, които са отговорни да създадат и обучат подобни експерти ни казват: "Внимавайте, шофьори, вие загивате, защото сте тъпи", а те са хората, отговорни ние да се движим в безопасна среда.

Няма абсолютно нищо направено от страна на държавата от година насам, когато се казаха и констатираха тези важни и умни неща, но днес ние отново говорим за слагане на колани и съобразена скорост, когато всъщност трябва да има създадени условия да се движим в безопасна среда.

Продължаваме да виждаме дефицит на експертност" - констатира Милчев.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Варненски фермерски пазар

Варненски фермерски пазар

През 2025 г. фермерският пазар във Варна отбелязва своята десетгодишнина, готвейки се за все по-успешни и богати събития, с все повече интерес от потребителите. Според Никола Куташки, един от организаторите на пазара, успехът на начинанието в бъдещето е повече от сигурен, защото освен качествена храна, фермерските пазари създават и безценна..

публикувано на 23.07.25 в 14:15
Д-р Илко Семерджиев

Д-р Илко Семерджиев: Говорим за заплатите, а не говорим за здравната рамка

Депутатите от комисията по здравеопазване към НС приеха на първо четене три законопроекта, отнасящи се до правилата за минималното заплащане на персонала в болниците у нас. Два от тях обвързват възнаграждението с процент от средната работна заплата. Третият законопроект предвижда праговете за категориите персонал да се договарят чрез колективен..

публикувано на 23.07.25 в 13:45

Силвия Гордеева: Искаме пълно финансиране на корсетите за деца със сколиоза

В ефира на предаването Lege Artis , Силвия Гордеева – управител и съучредител на фондация "Живот със сколиоза", повдигна важен въпрос, свързан с липсата на цялостно финансиране от страна на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) за ортопедични корсети, използвани при лечение на сколиоза. Гордеева сподели, че фондацията е отправила..

обновено на 23.07.25 в 13:08

Димитър Маринов: Работата е много, но лекарствата няма да поскъпнат заради еврото

С наближаването на въвеждането на еврото в България, фармацевтичният сектор се подготвя усилено за предстоящите промени. В ефира на предаването Lege Artis , председателят на Българския фармацевтичен съюз Димитър Маринов коментира опасенията на аптекари и пациенти относно възможен хаос при преминаването към новата валута. По думите на Маринов,..

обновено на 23.07.25 в 12:15

Безплатни тестове за хепатит В и С в цялата страна

В България от хепатит B и C умират четирима души всеки ден заради ненавременна диагностика и лечение. За 2024 са лекувани едва 752 пациенти с хепатит при нужни над 9 хил., за да бъдат постигнати целите за елиминиране на хепатита като заплаха за общественото здраве. От хепатит В лекуваните са 2 500 при 28 хил. новооткрити случая. Четирима души..

публикувано на 23.07.25 в 12:10