Кой и как контролира спазването на противоепидемичните мерки в междуградския обществен транспорт и какви са санкциите за нарушителите. Носят ли се маски от шофьори и от пътници? Кой трябва да следи за носенето на маски? Дали превозвачът е ангажиран по някакъв начин да напомни на своите клиенти, че трябва да се спазват разпоредбите на Министерството на здравеопазването?
Столичната РЗИ подчертава, че проверката на междуградския обществен транспорт не е техен ангажимент, а те проверяват само градския транспорт на територията на София.
От Автомобилна администрация към Министерството на транспорта казват, че те също нямат ангажимент да следят носенето на маски в автобусите от междуградския превоз. Те ще призоват с едно писмо всички превозвачи да напомнят за носенето на маски, но нямат строг ангажимент.
Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи, коментира ситуацията в "Нашият ден":
"За огромно съжаление не всички наши колеги членуват в Конфедерацията на автобусните превозвачи, въпреки че това е тенденцията, за да постигнем саморегулация. Ние в момента се опитваме да оцелеем, а не да генерираме печалба. Не може да се говори за претоварване на автобусите. Все пак извършваме търговска дейност и по някакъв начин трябва и да оцелеем, защото нашата дейност не се субсидира и не се подпомага от държавата."
Доста хора избягват автобусния транспорт в условията на епидемия и ползват личните си превозни средства
"РЗИ на практика дават указания към превозвачите по отношение на дезинфекцията на превозните средства, на препаратите, които да се ползват, за да гарантират сигурността и здравето на пътниците. Това се отнася и за маските, въведени със заповед на министър Ананиев."
Докога законът ще продължава да е врата в полето? Кой контролира спазването на закона?
"Тези заповеди на министър Ананиев се отнасят както за нашите водачи на автобуси, така и за всеки пътник. По отношение на указателните табели – имаме указания от службите по трудова медицина, има съответни инструктажи към нашия персонал по какъв начин да се допускат пътниците до превозното средство, да има обозначителни табели за недопускане с маска...
Ние, превозвачите, в т.ч. и нашите водачи, нямат правомощията да контролират процеса по поставянето на маските от страна на пътниците. Това е процес, който може да бъде контролиран единствено от съответните органи, които отговарят за това и могат да осъществят контрол. Това са Регионалните здравни инспекции! Всяка една здравна инспекция има ангажимент на своята територия да контролира процесите.
За нас е задължително шофьорите да бъдат с маски и ако някой колега си е позволил да не изпълни заповедта на министър Ананиев, той, както всеки пътник, всеки гражданин, носи своята административно-наказателна отговорност."
Магдалена Милтенова не се съгласи, че ходенето на шофьорите без маски е практика, а твърди, че е по-скоро изключение.
Тя подчерта, че правомощията на министерствата трябва да бъдат разграничени. Според нея Министерството на здравеопазването е органът, който издава съответната заповед за носенето на маски и неговите подопечени са тези, които могат да осъществяват съответния контрол и това трябва да е изключително ясно. "Ние сме подсигурили водачите с лични предпазни средства. А вече лична преценка на всеки е дали ще спази закона, или ще понесе своята административно-наказателна отговорност. Ние нямаме правомощия нито да свалим пътник, нито да го глобим."
Очаква се и отговорът на Министерството на здравеопазването следващата седмица в предаването "Нашият ден".
Проектът "Дигитални деца" спечели първа награда за "Проект на годината 2024" на фондация "Лале". В "Нашият ден" разговаряме с Яна Алексиева , координатор на Националния център за безопасен интернет – за дигиталната сигурност на децата, ролята на възрастните и какви решения предлага награденият проект. Конкурсът "Проект на годината" –..
Все по-решаващо важно е малките животновъдни ферми да могат сами да преработват млякото си по наредба 26. Това е само една от причините фондация "Пендара" да се включи в организирането на курс по сиренарство, който ще се проведе през октомври в гр. София. Основен лектор в този курс е биологът Цветан Димитров, производителят на зеленото сирене от..
Какво следва за Украйна след срещата между специалния пратеник на САЩ за Близкия изток Стив Уитков и президента на Русия Владимир Путин в Москва? Защо украинският сайт "Бесарабски фронт" след началото на войната в Украйна през 2022-ра започва да излиза на български език и как се опитва да разобличи руската пропаганда у нас, коментира в "Мрежата" по..
Снежана и Михаил Караянчеви живеят в с. Здравец край Варна и градината в двора на къщата им е истински предцивилизационен рай. В нея липсва само растението, за което не сте си помислили, докато четете този текст. Културите там съжителстват в хармония, а градинарите Снежана и Михаил не обработват почвата. Нещо повече – те се стремят и допринасят..
"Светът на Мария" е фондация, учредена в обществена полза през февруари 2012 г. в София от семейството на Мария – млада жена с интелектуално затруднение. Мисията на организацията е да подобри качеството на живот на хората с интелектуални затруднения и техните семейства, както и да подпомага личностната им реализация чрез осигуряване на достъп..
В предаването "Български изпълнители" на 11 август 2025 ще си спомним за един талантлив български певец, чийто глас звучи вече само от архивните записи,..
Магистратурата ѝ по "Междукултурна комуникация и превод с китайски и български език" от Софийския университет е добавка към другата от НБУ по "Международни..
За първи път в България и на Балканите haptic костюми правят някои от големите концерти тази година (на Dream Theater, Guns N’ Roses и Robbie..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg