Като увертюра звучи едно от най-личните поетични откровения на Джон Ленън в годините на „Бийтълс“. Нарича се „В моя живот“ (In My Life). Идеята за песента идва у Ленън след като през 1964 година излиза негова закачлива, „портманто“, от типа на абсурда книга. Журналистът Кенет Олсъп попитал Ленън: „Защо не правиш текстовете си както си написал книгата? Можеш да разкажеш нещо от детството, за града, улиците, за събития отпреди“.
Именно това чуваме в по-късно създадената от Пол Маккартни „Пени Лейн“ (Penny Lane). Парадокс – Джон Ленън е живял на две крачки от прочутата и в наши дни улица! Все пак, в първообраза на текста за In My Life Ленън наистина е описал конкретни места от Ливърпул. Думите са били: „Пени Лейн“ ми липсва както и „Църковният път“ към „Кулата с часовника“. В района на Абатството съм имал и щастливи часове: точно там, около навесите за трамваи, автобусната спирка No.5 до „Чадъра на докерите“, който бе свален и демонтиран“.
Впоследствие Джон се отказва от точните описания, започнали да му приличат на градския пътеводител. Изчиства текста си от всичко излишно и създава песенна лирика на друго ниво: размисъл и житейска равносметка, каквито по-скоро се правят от зрял човек, в по-различна възраст. Тогава Джон Ленън е 24 годишен.
Тук е нужно уточнението, че в продукциите с емблема „Бийтълс“ едноличното авторство на музика и текст при феноменалния авторски тандем Ленън-Маккартни е напълно условно. Взаимните влияния между двамата са толкова могъщи, че е неразумно да се определят някои от песните им като създадени „само“ от единия от двамата, дори и да има ясен белег за това. И все пак съществуват пиеси в репертоара на „Бийтълс“, които по̀ скоро определяме като „парчета на Пол“ и „парчета на Джон“, без да сме сигурни, че тези песни изобщо щяха да се появят, ако не бе благословеното единомислие между двамата. С помощта на техните приятели-колеги, разбира се, Харисън и Ринго.
И Джордж Мартин, който често е наричан „петият бийтъл“. За продукцията на „Бийтълс“ “Rubber Soul” през 1965 година продуцентът Мартин изсвирва бароковата пиано партия в записа на In My Life. 33 години по-късно той така нарича свой албум: „В моя живот“.
В него като заключителен акорд (или интимен послеслов) чуваме In My Life с гласа на актьора Шон Конъри и песента отново задълго остава в мислите ни.В предаването ще прозвучи и песенна лирика от: Волен Николаев, Михаил Белчев, Джанкарло Бигаци, Морис Уайт и изпълнения на Маргарита Хранова, вокално трио „Трик“, „Ърт, Уинд енд Файър“, Малика Аян, Хари Коник Джуниър, Кени Логинс, Майкъл Макдоналд, представени в „Изпята поезия“ от Димитрина Кюркчиева и Кристиян Бояджиев на 4 октомври от 17:00 часа.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
Дора Давидова – учителка, медицинска сестра и православна християнка – продължава своя вълнуващ разказ за пътуването по легендарния поклоннически път..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg