Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

В моя живот

Снимка: Фейсбук/Penny Lane

Като увертюра звучи едно от най-личните поетични откровения на Джон Ленън в годините на „Бийтълс“. Нарича се „В моя живот“ (In My Life). Идеята за песента идва у Ленън след като през 1964 година излиза негова закачлива, „портманто“, от типа на абсурда книга. Журналистът Кенет Олсъп попитал Ленън: „Защо не правиш текстовете си както си написал книгата? Можеш да разкажеш нещо от детството, за града, улиците, за събития отпреди“.

Именно това чуваме в по-късно създадената от Пол Маккартни „Пени Лейн“ (Penny Lane). Парадокс – Джон Ленън е живял на две крачки от прочутата и в наши дни улица! Все пак, в първообраза на текста за In My Life Ленън наистина е описал конкретни места от Ливърпул. Думите са били: „Пени Лейн“ ми липсва както и „Църковният път“ към „Кулата с часовника“. В района на Абатството съм имал и щастливи часове: точно там, около навесите за трамваи, автобусната спирка No.5 до „Чадъра на докерите“, който бе свален и демонтиран“.

Впоследствие Джон се отказва от точните описания, започнали да му приличат на градския пътеводител. Изчиства текста си от всичко излишно и създава песенна лирика на друго ниво: размисъл и житейска равносметка, каквито по-скоро се правят от зрял човек, в по-различна възраст. Тогава Джон Ленън е 24 годишен.

Тук е нужно уточнението, че в продукциите с емблема „Бийтълс“ едноличното авторство на музика и текст при феноменалния авторски тандем Ленън-Маккартни е напълно условно. Взаимните влияния между двамата са толкова могъщи, че е неразумно да се определят някои от песните им като създадени „само“ от единия от двамата, дори и да има ясен белег за това. И все пак съществуват пиеси в репертоара на „Бийтълс“, които по̀ скоро определяме като „парчета на Пол“ и „парчета на Джон“, без да сме сигурни, че тези песни изобщо щяха да се появят, ако не бе благословеното единомислие между двамата. С помощта на техните приятели-колеги, разбира се, Харисън и Ринго.

И Джордж Мартин, който често е наричан „петият бийтъл“. За продукцията на „Бийтълс“ “Rubber Soul” през 1965 година продуцентът Мартин изсвирва бароковата пиано партия в записа на In My Life. 33 години по-късно той така нарича свой албум: „В моя живот“.

В него като заключителен акорд (или интимен послеслов) чуваме In My Life с гласа на актьора Шон Конъри и песента отново задълго остава в мислите ни.

В предаването ще прозвучи и песенна лирика от: Волен Николаев, Михаил Белчев, Джанкарло Бигаци, Морис Уайт и изпълнения на Маргарита Хранова, вокално трио „Трик“, „Ърт, Уинд енд Файър“, Малика Аян, Хари Коник Джуниър, Кени Логинс, Майкъл Макдоналд, представени в „Изпята поезия“ от Димитрина Кюркчиева и Кристиян Бояджиев на 4 октомври от 17:00 часа.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
The Crossover Trio и Теодосий Спасов

Теодосий Спасов и The Crossover Trio с нов музикален проект на българска сцена

На 18 май в рамките на SoFest Spring маестро Теодосий Спасов и гръцкото The Crossover Trio ще ни отведат на музикално пътешествие до Източното Средиземноморие и Балканите в Sofia Live Club. Виртуозният музикант превръща изпълненията си в необикновен синтез между традиционен фолклор и класически джаз, а гръцкото трио ще се включи с мелодии на..

публикувано на 18.05.24 в 08:25
Борис Христов  в ролята на хан Кончак в „Княз Игор”

Борис Христов като Галицки и Кончак в "Княз Игор" на Бородин

На 18 май преди 110 години е роден   Борис Христов . Избрахме запис от Златния фонд на БНР, който със сигурност ще изостри любопитството ви: "Княз Игор" от Бородин. Осъществен е през 1966 година в Париж с изцяло български състав. В ролите на Галицки и Кончак ще слушате Борис Христов. Това е период на върховно изпитание за великия певец. През 1964..

публикувано на 18.05.24 в 07:50
Станислав Почекански и Аделина Александрова в студиото на програма „Христо Ботев“

Станислав Почекански: Успехите на моите ученици са двигател, който ме кара да вървя напред

"Общуването с младите хора не само ме зарежда, но и ме обогатява – казва Станислав Почекански. Вече девет години той е Председател на Съюза на българските музикални и танцови дейци, но освен това е и великолепен цугтромбонист и преподавател, който заслужено се гордее с постиженията на своите ученици от класа по камерна музика. – Със своя мироглед и..

публикувано на 17.05.24 в 15:45
Гергей Мадараш, гост-диригент

Томас Аунер и Гергей Мадараш в дебют със Симфоничния радиооркестър

Интригуваща и стилно подбрана програма предлага Симфоничният оркестър на Националното радио на 17 май, петък, от 19.00 часа , който ще бъде излъчен в пряко предаване на вълните на програма "Христо Ботев". Концертът в столичната зала "България" под надслов "Симфонични контрасти" под палката на унгарския гост-диригент Гергей Мадараш, който..

публикувано на 17.05.24 в 08:58

"Княз Игор", опера в 4 действия и пролог от Александър Бородин

Либрето: Александър Бородин (по мотиви от руската епическа поема от ХІІ век "Слово за похода на Игор" и материали от исторически летописи) Първо изпълнение: 23 октомври 1890 година, Мариински театър, Санкт-Петербург Първо изпълнение в България: 29 септември 1922 година, София Действащи лица: • Игор Святославич - Северски княз – баритон •..

публикувано на 17.05.24 в 08:50