Монографията „Архитектонични принципи на хореографската режисура в балетното изкуство“ вече е на разположение на любителите на балета. Тя е издание на Института за изследване на изкуствата при БАН и е част от новата идея на директора Емануел Мутафов, която представя поредица от издания на трудовете на докторанти и сътрудници на института. Идеята е обществеността да има представа над какво работи института и тези, които се интересуват от тези проблеми.
Звучи много трудно за разбиране, но в действителност хореографската режисура прави възможно създаването на цялостен балетен спектакъл, обединил хореографската композиция или движенията на балетистите, хореографската драматургия, която развива сюжета и хореографската режисура, която прилага общоприети режисьорски закони. Така публиката може не само да се радва на виртуозния танц, но и да се вълнува от развитието на сюжета и ефектните решения в отношенията между героите. Особено трудно е да се представят минало или бъдеще време, отделни ярки чувства и затова балетните хореографи имат специфични начини, за да достигнат посланията до зрителите.
Съпоставките, които могат да бъдат открити, са със системата на Константин Станиславски, Всеволод Мейерхолд, Михаил Чехов, както и с киномонтажите на Сергей Айзенщайн.
На анализ са подложени някои знакови балетни постановки от 20 век, сред които тези на Морис Бежар, Джон Ноймайер, Пина Бауш и др. От българските продукции се разглеждат някои спектакли на балет „Арабеск“ – единствената наша балетна трупа специализирана в пресъздаването на съвременна хореография.
В звуковия файл можете да чуете разказа на Анелия Янева
Анелия Янева е преподавател по съвременна хореография в Югозападния университет в Благоевград, където завършва вече трети випуск студенти. Освен български студенти идват да учат и хора от Украйна, Испания, Молдова. Тя е част от изследователската група „Музикален театър“ подготвила великолепните енциклопедични издания от четиритомната поредица „Български музикален театър“. Има издадена и книга посветена на българските балети, тяхната история и сюжети.
Следващият проект, по който ще работи проф. Янева, е „Модели хореографска режисура“, където се разглежда авторският почерк на големите наши и световни хореографи.
Книгата ще може да бъде открита в книжарницата на БАН, в Съюза на композиторите, в балетните магазини, както и университетите, където има хореографски факултети.
Анелия Янева е завършила Държавното хореографско училище в София при Фея Балабина и Калина Богоева и балетна режисура в Санкт Петербург. Там има защитена докторска дисертация по музикознание. Специализира в Марсилия при Ролан Пти и в Парижката опера. Написала е монографии за Маргарита Арнаудова, Асен Гаврилов, Нина Кираджиева, Живко Бисеров, Лили Берон и Надя Винарова. Освен в Благоевград Анелия Янева преподава и в НАТФИЗ, НМА и НБУ.
Писателят и журналист Димитър Шумналиев гостува в "Артефир" със своята "Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време. Ежедневните спектакли, политически, икономически, обществени, са прекрасна лаборатория за един писател, смята Шумналиев. "Надарени сме от историята и от Бога да бъдем наистина заредени с творческа енергия и..
Новата книга на Любомир Канов се нарича "Късен следобед" и по думите му в нея разказва "за своето пребиваване на толкова тъжната и прекрасна Земя". "Има такива хора – не е ясно дали се наричат писатели, прави уговорка той още във въвеждащия текст и продължава, но изглежда, че те не могат да не кажат думата си в края на своя следобед, преди да се е..
Венецианското биенале и българските участия в него са тема на изложбата "Acqua alta" (куратори Светлана Куюмджиева и Пламен Петров) в галерия "Капана" в Пловдив. Изложбата е историческа, проследява с текстове, произведения и частични възстановки общо 11-те представяния на България в 130-годишната история на този най-стар и авторитетен форум за..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както самата война срещу Украйна. Тя е променила думите, променило се е значението им. Украинският поет Остап Сливински, съставител на "Речника" припомня в предговора си поетичния цикъл "Свят: наивни поеми",..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари зрителите ще могат да видят възстановена в оригиналния ѝ вид постановката, направена преди 20 години от проф. Крикор Азарян. "Целта ни е този текст на Радичков да го пренесем през времето, както..
Защо фашистките и нацистките настроения стават все по-приемливи и често са бъркани с "консерватизъм" и как войната срещу реалността се задълбочава,..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg