Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Маските – от карнавала до пандемията

БНР Новини
Снимка: Rawpixel

Пандемията на нарцисизъм, с която живеехме от дълго време насам – колко точно едва ли някой ще се наеме да датира – тази година беше изместена от реална такава. Тя създаде и нови кодове на общуване, при които видимите маски взеха превес над невидимите.

Първото, което човек трябва да интегрира в обществото, не е личността му, а маската, която носи пред другите. Прави го, като се противопоставя на самия себе си. Чуждата маска пък е първото нещо, с което се сблъсква в живота, още в ранна детска възраст.

Маската е културно-исторически начин да се адаптираме. За това говори и Карл Юнг, който превръща изследването на вътрешния свят на човека в работата на живота си. Неговата теория за личността стъпва върху петте архетипа на колективното несъзнателно. Един от тях е персоната, или маската, както я наричаме всички, най-вече гърците, откъдето всъщност идва и произходът на думата.

Маските обаче са част от всичко, което ни заобикаля, много преди Юнг да открие техния екзистенциален смисъл.Те присъстват като човешко творение още от античността. Свидетелства за това могат да се открият в почти всички култури и цивилизации. Маската намира приложение в религиозни ритуали и обреди, карнавали, балове, та дори и в театъра. Сравнително късно си проправя път и в медицината, но остава там трайно. От една страна, маската предпазва, а от друга – дава възможност да покажеш себе си, като скриеш лицето си. А с това човек крие и част от същността си.

Защо изпитваме нуждата да се скрием? И кое крием всъщност – разбиранията, възгледите, желанията или греховете си? Защо съществува опасността да се сраснем с маската, която сами си поставяме? Кое прави носенето ѝ толкова сладко и защо настъпва момент, в който започваме да приемаме чуждите проекции за собствени? Кое ни кара да се бунтуваме спрямо реалните маски, които ни се налага да слагаме днес, когато непрекъснато носим образа на персоната, която сме си създали? Как съвременния човек възприема маската – като средство, което ще го предпази от смъртоносен вирус или като нещо, което ще прикрие личността му от света? Страх ли будят маските, които носим, или спокойствие и доверие? Защо живеем с тях, сякаш някой ни е гарантирал утрешния ден и само липсата им би могла да разруши това?

„Какво се случва“ потърси отговорите на тези въпроси. За целта се обърне към изкуствоведа доц. Лиза Боева, която открои съществуването на три конкретни типа маски в историята.


А също разговаря с председателя на българското дружество по история на медицината и дългогодишен ръководител на катедрата по социална медицина в МУ Варна – доц. Невяна Фесчиева, която разказа кои са предвестниците на медицинската маска, каква е нейната еволюция в историята на медицината и защо можем да определим носенето ѝ като „скорошна революция“.


Яна Монева, психолог и югиански ориентиран психотерапевт, пък припомня защо човек иска да бъде видян, разпознат и разбран. Според нея времето, в което живеем в момента, може да бъде възприето като един пърформанс, който има начало и край и който ще ни даде възможност да се провокираме и отново да потърсим близост с другия и света, но според новите правила.

Останалото чуйте в звуковия файл. Там ще разбере и защо „всяка една мярка преди пандемията изглежда преувеличена, а в последствие се оказва недостатъчна“, както и защо в началото на ХIX век – ерата на бактериологията – хирурзите не са си миели ръцете. Всичко това не ние го казваме, историята го доказва.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Форум на концептуалното изкуство с Поло Оконе се открива в Перник

На 8 май 2025 г. от 17:30 ч. във филиала на Художествена галерия "Кракра" в град Перник ще се състои официалното откриване на Форум на концептуалното изкуство . Събитието представлява мащабна експозиция, посветена на работата на мултижанровия артист-концептуалист Поло Оконе, съпроводена от поредица от пърформанси, интерактивни лекции и други съвременни..

обновено на 07.05.25 в 11:04

"Ти ме повика, живот" – вдъхновяващата история на Михаил Белчев

Тази книга е истинско полиграфическо бижу и носи щрихи от биографията на артиста, поета, барда, композитора, режисьора и сценариста, но не е автобиография в чист вид, по думите на Михаил Белчев. Написана е в съавторство с Албена Атанасова и е побрала в 336 страници вдъхновяващите истории на своя главен герой – от дните му в хор "Бодра смяна“ и..

публикувано на 07.05.25 в 09:00
 Владимир Буров

Майстор бижутер и учениците му с уникална изложба в Пловдив

"Човекът, който промени моя живот" се нарича изложбата, която ще се открие на 8 май в пловдивската галерия "Готи". С нея майсторът на ювелирното изкуство Владимир Буров, обучил поколения бижутери, за първи път ще представи творенията си от благородни метали и камъни в съвместна експозиция със своите ученици Ирена Ганчева, Анна Медарска, Ивелина..

публикувано на 07.05.25 в 08:20

Многопластовите аспекти на извинението в новата изложба на Асен Янев

Mултидисциплинарният артист Асен Янев излага свои творби под името SORRY__I apologise ("Съжалявам__Извинявам се"). Идеята за изложбата идва от зачестилите напоследък публични извинения. Авторът си задава въпрос дали това е мода, нов стил или тенденция в публичното пространство – там, където политици   или популярни личности, почти като рефлекс,..

публикувано на 07.05.25 в 08:15

Sofia Green Gallery отвори врати в сърцето на столицата

"Флорална еклектика " е първата колективна изложба, организирана от новата Sofia Green Gallery, разположена на ул. "Сердика". В експозицията са включени произведения на художници, фотографи, графици, илюстратори и автори на бижута. Сред участниците са: проф. Маня Вапцарова, Петър Пондев, Боряна Пандова, Ирис Константинова, Борис Калайджиев,..

публикувано на 06.05.25 в 16:22