Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Българският национален костюм в картините-уроци по етнография

„Момиче с гергини“ от Владимир Димитров – Майстора
Снимка: archives.bnr.bg

„Всяка жена прави сама своите носии, престилки, черги и прочее. И естествено, за да се хареса на хорото, тя трябва да се отличава от другата. И затова са толкова различни нашите носии, защото те не трябва да се повтарят. Всяка мома трябва да изглежда по-добра от другата, като се хване на хорото, за да я харесат момците. Затова не само всяко село се отличава от съседното село по това какви носии прави, но и всяка къща е различна от съседната къща“, споделя художничката Надежда Кутева, дъщеря на известния композитор и диригент Филип Кутев. За нея традициите около българския народен костюм крият една съвършена естетика, която се усъвършенства през вековете.

Летен концерт на хора на ансамбъл „Филип Кутев“ в двора на Националната галерия, в който всички певици са били облечени в различни и наситени с цветове, орнаметники и символи носии, провокира желание за запознанството с българския народен костюм. За едно вглеждане в творчеството на редица живописци, включени в експозицията на Националната галерия в „Квадрат 500“, в което централна тема е традиционният ни бит. Художници като Иван Мърквичка, Антон Митов, Иван Ангелов, Никола Образописов, Владимир Димитров - Майстора, Стоян Венев и Димитър Казаков - Нерон.

„Това, което рисуват тези български художници в този период, то не е някаква специална насоченост към етнографията, те просто рисуват бита, защото до средата на 50-те години бит, етнография, фолклор – това просто е едно цяло, животът е едно цяло“, допълва още Надежда Кутева. След разговора, посветен на мястото на българския национален костюм в емблематичните живописни творби, които можем да открием в колекцията на Националната галерия, тя разказа за картините-уроци по етнография и в ефира на „Време и половина“.

„Те могат да служат като урок по етнография. Специално това, което рисува Мърквичка с тази съвършена, реалистична негова школа. И не само това, той бива наречен от тогава вече зараждащата се критика „чех по рождение, българин по мисли, стремежи и идеали“. Тоест, той влага не само своята виртуозност и умението си да рисува, но той влага и нещо, като че ли е по-българин от българите в това, което рисува“, твърди художничката.

За дълбоката символика, която можем да открием в традиционните български народни носии, за развитието и обогатяването им в емблематичните живописни произведения, които имат сериозен документален смисъл, Надежда Кутева разказва в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Глен Хюз идва с мегаспектакъла "Гласовете на рока със симфоничен оркестър"

A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...

публикувано на 17.02.25 в 12:53

Излезе нова книга с непознати писма от Париж на младия Любомир Пипков

В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..

публикувано на 17.02.25 в 07:50

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05

"Маските", опера в пролог и три действия от Пиетро Маскани

Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..

публикувано на 14.02.25 в 16:30