Благовеста Карнобатлова е от артистите, които още с първите си изяви на сцената правят впечатление и бързо се утвърждават. Тя няма период на „чиракуване“ под сянката на големи звезди, нито пък е чакала своя „шанс“, за да блесне.
В оперната си вечер (30 януари от 20 часа) програма „Христо Ботев“ ви предлага да се докоснете до изкуството на великолепната Благовеста Карнобатлова.
Красотата ѝ, неизброимите качества на гласа ѝ, високите художествени достижения на актьорския ѝ талант и несъмнено безусловната отдаденост на музиката са само малка част от качествата, които я превръщат в истинска звезда!
Певицата проявява големия си талант съвсем рано. На 12 годишна възраст тя се явява на прослушване за детски хор в постановка на Варненската опера и е приета на първо място. Жъне успехи и в музикалното училище.
Години по-късно проф. Илия Йосифов си спомня за кандидат-студентския изпит след, който тя е приета в Музикалната академия: „От дванадесет певци, които приемахме тогава в академията, тя беше класирана на първо място. Аз се сблъсках веднага с един красив глас, с едно хубаво вродено чувство за фраза, линия, стил – неща, които си остават според мен най-важното за един музикален изпълнител. Защото добрият глас е нещо, което природата дава или не и което вокалният педагог може да развие в дадена степен. Но музикалността, любовта към пеенето, музицирането са неща, които човек трябва да носи в себе си.“
Веднага след като завършва, Карнобатлова става солистка на Варненската опера и дебютира с ролята на Мими в „Бохеми“. С огромен успех изпълнява Виолета от „Травиата“, „Елена“ от „Юлска нощ“, Микаела от „Кармен“, Лейла от „Ловци на бисери“, Албена от едноименната опера, Джилда от „Риголето“.
След като се явява на Втория конкурс за млади оперни певци, световноизвестната певица Тоти дал Монте отбелязва, че Карнобатлова е най-добрата кандидатка. Това става причина сопраното да замине на специализация в Италия. Там, с помощта на Райна Кабаиванска тя се свързва с педагога Мерседес Льопарт.
Почти веднага след връщането ѝ в България следва дебют на сцената на Софийската опера в „Травиата“. Датата е 20 декември 1966 година. След този спектакъл Карнобатлова влиза трайно в състава на първия ни оперен театър.
За интерпретацията на ролята на Виолета, големият диригент Борис Хайкин пише: „Благовеста Карнобатлова има мащабен глас с много красив тембър. Тя безупречно го владее и с голямо майсторство преодолява техническите трудности, с които изобилства партията. Освен това има огромно сценично обаяние, което допринася за големия ѝ успех“.
В София списъкът на ролите на певицата се попълва с Марженка от „Продадена невеста“, Памина от „Вълшебната флейта“, Бастиена от „Бастиен и Бастиена“, Лиу от „Турандот“, Адина от „Любовен еликсир“, Татяна от „Евгений Онегин“.
Карнобатлова е сред най-често канените в чужбина български оперни артисти. Гостувала е успешно в Болшой театър и „Киров“, в Пражката опера, Театър Лисео в Барселона, във Висбаден, Париж, Будапеща, Палермо, Лозана, Атина, Варшава, Берлин, Лайпциг, в Холандия, Белгия, Финландия, Куба, Перу, Делхи...
„Карнобатлова изцяло прикова вниманието със своята вълнуваща, затрогваща игра. Гласът ѝ звучи много красиво, съдържателно, блести в драматичните моменти. Тя пя много чисто, хубаво, изразително.“ Това излиза в Будапещенската преса след гостуването на певицата в ролята на Мими от „Бохеми“.
В Белград критиката също не пести хвалебствия за сопраното: „Със своя изразително лиричен и изящно изравнен глас, с подчертаната си музикална интерпретация Карнобатлова ни зарадва с едно чисто и художествено задълбочено изпълнение на Маргарита. Нейната гласова мощ и певческо майсторство са удивителни“.
Огромен е успехът ѝ и във Висбаден с трудната роля на Лиу: „Най-силно впечатление прави Благовеста Карнобатлова като Лиу със своя свеж, овладян, красив и проникновен лиричен сопран.“
Съдържание на операта „Любовен еликсир“ от Гаетано Доницети
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
В студиото на "Семейно радио" изгрява слънце от любов по време на гостуването на фамилията на актьора и баща за пример Димитър Иванов-Капитана...
Как политиците трупат гласоподаватели през конспиративни теории и дезинформация, коментира във "Въпреки мрежата" по програма "Христо Ботев" Тодор..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg