Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Самооценяването ангажира учениците със собственото им израстване

Снимка: Pixabay

Пряко свързаните с образованието са наясно, че оценяването и оценките не просто отчитат резултати. Те са най-конкретното и недвусмислено послание към децата какво се очаква от тях. Обвиненията към учениците, че се интересуват само от оценките и към родителите, че захранват „паралелното“ образование от частни уроци и курсове всъщност показват порочността на самата система на образоване и оценяване. Докато възпроизвеждането на конкретна информация е основното, което се възнаграждава с висока оценка, не можем да очакваме коренна промяна и в преподаването, и в ученето. Шестобалната система отдавна е отесняла за съвременното училище, но продължава да свежда способностите, интересите, уменията, знанията и потребностите на децата до няколко числа и да поставя учителите в неловка позиция. Единствено личната инициатива, добросъвестност и всеотдайност на преподавателите, които истински са загрижени за развитието на питомците си, ги мотивира да „допълват“ числата с конкретни бележки, указания и препоръки към тях. Това обаче е труд, време и енергия, които не се отчитат от системата и следователно не се насърчават. Начинът на оценяване пряко се отразява върху оценяваните, които или се „надлъгват“ със системата, или се приспособяват към нея, пренебрегвайки собствените си интереси. Чудно ли е, че толкова средношколци завършват училище без да са наясно с реалните си способности, нагласи и желания. Някъде тук стигаме и до самооценката на младите. Тя е възможна, полезна и градивна само когато средата е насърчаваща и добронамерена, иначе казано, когато учителят не е „съдия“, а наставник и помощник в търсенето на пътя за израстване. В рубриката „Всичко за образованието“ Диана Недева, експерт по обучения и събития в „Джуниър ачийвмънт“, споделя собствения си опит с образователната  система и разказва за един използван от години в неправителствения сектор инструмент за самооценяване – сертификатът YouthPass. Свобода Гагарова, преподавателка в столично училище и в езикови школи, прилага свой метод за оценяване с проценти – трудоемък, но даващ реална оценка, който се налага да вмества в отеснялата шестобална система.






Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Анита Гергова

Отговорност или осъзнатост е родителството

"Казвам се Анита Гергова и съм горда майка на четири породени деца. Те са моето вдъхновение да се свържа с Адел Фабер и Илейн Мазлиш и да поема отговорността и ангажимента да разпространя техните световно признати курсове сред българските родители и всички хора, работещи с деца." За това къде и кога се поставят граници между родители и деца,..

публикувано на 13.08.25 в 09:35
Георги Костадинов

Еврика! Успешни българи: Георги Костадинов

"За всички ученици е важна мотивацията, а Гошо е изключително мотивиран. И изпълнен с желание да помага на другите." Това казва за Георги Костадинов неговата учителката в Бургаската природо-математическа гимназия Мариана Анастасова.  На юнската сесия той успешно взе и последния си изпит за тази учебна година и от есента ще е второкурсник във..

публикувано на 11.08.25 в 17:00
Аглика Икономова, проф. Диана Гергова, арх. Александър Стайнов и проф. д-р арх. Николай Тулешков (от ляво надясно)

Недвижимите културни паметници в България се рушат

В последните десетилетия, след приемането на Закона за културното наследство (ЗКН) през 2009 г., нашето недвижимо национално наследство, нашите старини бяха оставени на произвола на съдбата и природните сили, се казва в документ-петиция, изготвен от група експерти и интелектуалци в България.  "Поставяме настоящия документ на обсъждане пред..

публикувано на 11.08.25 в 11:15

Иолина Василева: Градът Ухан в Китай е ултрамодерен и гостоприемен

Магистратурата ѝ по "Междукултурна комуникация и превод с китайски и български език" от Софийския университет е добавка към другата от НБУ по "Международни отношения и дипломация". Тя е живяла в Китай, учила е в тамошен университет и е създател на Фейсбук страницата "С обич от Китай", която няма начин да не ви е попадала в мрежата с любопитните..

публикувано на 10.08.25 в 12:15
Храмът на Артемида в Сардис

Древният Сардис

Древният лидийски град Сардис е бил един от най-богатите градове в миналото. Сардис е бил столица и по време на управлението на цар Крез, останал в историята с вкуса си към богатствата, като Крез е управлявал едно наистина внушително царство, което обхващало голяма територия – от Милет и Ефес до Черноморското крайбрежие и Анталия. Ако трябва да си..

публикувано на 09.08.25 в 10:05