Хубаво е да се сбъдват мечти. От години Катя Петрова иска да пренесе на театрална сцена абсурдния, изпълнен с чудеса и метафори, свят на Йордан Радичков. Богдана Костуркова представя в "Артефир" постановката на Катя Петрова в Пловдивския куклен театър „Бомбето“ от Йордан Радичков. Невероятната новела на Радичков е за първи път на сцена.
"Катя Петрова преди години направи "Ние, врабчетата", но историята за Бомбето, което палеше въображението ѝ близо четвърт век, някак си все оставаше между страниците на книгата. И ето – в Пловдивския куклен театър има вече спектакъл "Бомбето" по Йордан Радичков, писано е от Катя Петрова, посветено е на любимата ѝ учителка Юлия Огнянова.
Много интересен е и постановъчния екип. Сценография: Рин Ямамура; музика: Христо Йоцов; хореография: Анна Пампулова; ас. хореограф: Мария Димитрова; звуков дизайн: Светлозар Георгиев; анимация: Сотир Гелев.
Катя Петрова обича предизвикателствата в своите спектакли и умее да изгражда актьорския ансамбъл, който да диша с единно и мощно енергийно поле на сцената. Експериментът е основна изразна чат в нейната работа и едновременно с това тя прави сериозни изследвания в полето на знаковата условност на маската, на трансформацията.
"Бомбето" е постановка, която е събрала есенцията на театралните ѝ търсения до днес, а енергията, талантът и всеотдайността на актьорите Балена Ланджева, Велизар Евтимов, Венцеслав Димитров, Димитър Николов - Шаблата, Елин Стоянова, Ивелин Николов, Мария Димитрова, Наталия Василева, Стайко Стайков е причината да се насладим на модерна театрална приказка, в която се чувства красотата на трагикомичната игра.
Гротеската е основно изразно средство в този спектакъл. В него справедливо изниква въпросът защо трябва да се пиша за бомбето, а не за човека. На сцената се разказва за гибелта на индивида, за обезличаването на човека, потопен в материалния свят, и това със средствата на силен, визуален, привлекателен, синтетичен театър – особено прецизен при представянето на фантазното, на красивото, на пластиката – с уважение към интелекта на зрителя. Получава се обмен на енергия от сцената към зрителя и обратно.
Динамично действие, добре композирани планове на жива игра, оживяване на материята, прекрасна изразителна музика, езикът на пластиката, играта на много смисли, за която допринася анимацията, раждат многообразен живот на сцената, който увлича и не позволява на зрителя да се откъсне от случващото се там. Актьорите са като едно цяло – като всеки има своята звездна изява.
Богдана Костуркова прогнозира, че този спектакъл ще донесе радост не само на зрителите на Пловдив, а ще обиколи страната и ще срещне зрителите с най-доброто от театъра на Катя Петрова и с мъдрите мисли на Йордан Радичков.
Снимки – Пловдивски куклен театър
"Човекът винаги си е въобразявал, че сам избира шапката, без да си даде сметка, че шапката е, която избира човека. Шапката язди главата на своя стопанин, безразлична към това, което той си мърмори под носа. Как и защо човек гони шапката си? Как хората започват да изтребват шапките си, както се изтребват хлебарки. Ще попаднем в периода на голата глава, в периода на смяната на шапките... Шапката не само е в състояние да изрази всички перипетии на човешкия живот, но и с най-голяма достоверност да очертае суматохата на цяла епоха. Създаването на спектакъл по новелата "Бомбето" е предизвикателство и възможност, да навлезем в онази вселена, която е Радичков и в която се оглежда времето. Това ще е трагикомична игра, в която абсурдът и гротеската ще взривят традиционния ред на нещата, за да покажат патологията на обществените взаимоотношения, горчивата истина за гибелта на индивида, на обезличения и изчезналия във вещите човек." – Катя Петрова, режисьор на спектакъла
За първи път в страната ни ще се проведе международен конгрес на дантелиерите заедно с Фестивала на дантелата в Калофер и Карлово. Домакинството на подобно събитие е изключително признание за стойността на това изкуство. Посетителите през всички дни ще имат уникалния шанс да се потопят в богата програма от изложби, концерти, демонстрации и базари,..
Рубриката "Семейни маршрути" ни отвежда в пещерата "Магурата", гр. Белоградчик, където на 16-и август ще бъде представен интерактивен спектакъл "Възкресението на Евридика" в рамките на фестивала "Тракийски мистерии" 2025. Фестивалът е културен проект на Академия "Орфика ", утвърдил се като жив символ на българското (и европейско) културно и..
В редакция "Хумор и сатира" не робуваме на стереотипи и дадености, но няма как да не се съгласим, че отмине ли средата на август и лятото вече лека-полека отминава. За годината дума няма да отваряме, все още има какво лятно да си кажем, както можете да се убедите в неделя веднага след новините в 18 часа, когато ще чуете: - Увод с песни от фестивала..
You need to exist ("Ти трябва да съществуваш") казва на читателите си артистът Доминик Харисън, по-известен като Yungblud. Едноименната книга е интерактивен дневник, в който читателите могат да опознаят не само него, но и себе си. Авторът препоръчва дори в дневника да се пише, драска, рисува, страниците да се късат и мачкат. Рок певец, текстописец,..
Днес се открива 31-ото издание на филмовия фестивал в Сараево. Общо 50 филма ще се състезават за наградите "Сърцето на Сараево". Тази година фестивалът включва 16 световни, 5 международни, 28 регионални и 2 национални премиери . Три филма с българско участие ще се борят за статуетки в три от категориите. Редакторката Юлия Владимирова..
Русия, САЩ, Украйна и Европа – какво предстои, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Владо Йончев , главен редактор на OFFNews...
Защо представите на българските политици и общество за почтеност са криворазбрани и кому е нужен съветник по почтеността, коментира във "Въпреки..
Защо беше осъдена да заплати 1000 лв., коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" разследващата журналистка от сайта "За истината" Венелина..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg