Над тридесет години на сцената, многобройни участия в различни записи един от най-търсените баритони в момента Людовик Тезие издаде своя първи диск с арии от опери на Верди. Избрал е най-атрактивните – Риголето, Форд, граф Ди Луна, Яго, Набуко, Ренато, маркиз Поза, Дон Карло от „Силата на съдбата“ и от „Ернани“. Със съдействието на пианистката Мария Принц, с която заедно изнасят рецитали, екипът на предаването получи съгласието на певеца да представи неговия първи диск. Щастливо стечение на обстоятелствата доведе в България и диригента на диска Фредерик Шаслен, който имаше концерт със Софийската филхармония. Благодарение на партньорите ни от „Вирджиния рекърдс“ получихме записите в началото на февруари, точно когато беше и световната им премиера. Преводачката Снежина Здравкова помогна за по-бързото осъществяване на превода на двете интервюта.
Само няколко дни след появата на диска във „Форумопера“ Кристоф Ризу написа:
„Верди и баритонът: любовна афера, започнала с Набуко, когато композиторът се опита да проправи пътя си по трънливите пътеки на славата, която продължава половин век до Фалстаф и достига до днес чрез най-добрите си изпълнители… Людовик Тезие – първият му солов албум издаден от „Сони“ осветява дискографските новини... Господи, колко красиви са те (ариите), така възвишени, внушителни, колосални, изляти от неръждаема стомана в целия диапазон, от начало до край, без ни най-малко да се усещат грапавини. Какъв тембър, каква гордост и какви съкровища се предлагат на нашите уши. Ренато, така благородно представен, какъвто рядко сме чували; Форд, първата вердиева партия на Тезие от 1998 г. в Тел Авив – атрактивен, мрачен, чиято ярост се усилва още по-силно, тъй като записът спира преди оживеното влизане на Фалстаф отговорен за връщането на драмата към комедия; Ди Луна – многократно аплодиран на сцената, със стиснат юмрук и челюст; Яго – по-малко демоничен и по-могъщ; Риголето кипящ от ярост; Царствен Набуко; неукротим Макбет, докато гласът се развие в кантилена и угризението с излее в безкрайно легато... Всички превъзходни, всички представителни за вердиевия баритон, вокални образци пресъздадени от Людовик Тезие като хамелеон. Съвършени интерпретации издигащи го в ранг на полу-бог от магнетичната сила на гласа му“.
Самият Тезие спокойно обяснява, че е чакал този диск почти тридесет години. Защо?
„Баритонът е любимец на любителите на опера – хората, в публиката, които обичат операта, защото баритонът изразява нещата, които истински обичащите операта харесват – страстта, гнева, лукавство, низост, ужасни неща, а особено при Верди това са необикновени герои, на които са подарени необикновени арии, но пък тези арии не са симпатични или да ги нарека по-грубо „секси“, нито са сладникави, а по-скоро „мъжкарски“, което не е съвсем на мода днес. Ако щете, това не е репертоар, към който звукозаписните компании се обръщат директно, защото си е риск“.
Записите са осъществени с оркестъра на Театър „Комунале“, Болоня под диригентството на Фредерик Шаслен.
В звуковия файл чуйте разговора с Людовик Тезие.
Разбира се не беше пропусната възможността за среща и с френския диригент Фредерик Шаслен, който се оказа основен двигател при осъществяването на продукцията.
Чуйте целия разказ на маестро Шаслен.
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Преподавателката във Факултета по математика и информатика на Софийския университет коментира идеята на министъра на образованието и науката Красимир..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg