Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Елена Башкирова: С много по-голяма радост се връщам да свиря тук

Елена Башкирова
Снимка: sofiaphilharmonic.com

„Толкова съм щастлива, че съм тук и ще имам концерт пред публика“ – каза Елена Башкирова в зала „България“. Последният ѝ концерт с оркестър е бил през октомври миналата година. След това е имала няколко камерни изяви, но само стриймвани. Дори разказа, че когато приятелите ѝ разбрали, че идва в България, казали. „Но как, защо в България? Ето и Кисин, и Майски свириха там! Защо всички ходят в България?“ Защото им харесва, казах аз. Тук има добро отношение към музиката. Уверена съм в това. Много от известните музиканти всичко са видели и доста пари да спечелили. Никой не идва тук, за да печели. Идват, защото усещат, че тук се е запазила старата европейска публика, която не е останала на много места“.  

На 18 март под диригентството на Йоханес Вилднер със Софийската филхармония тя изпълни концерт за пиано и оркестър в ла минор от Роберт Шуман.

Елена Башкирова е дъщеря на прочутия клавирен педагог Дмитрий Башкиров, при когото са учили Марина Капацинская, Пламена Мангова, Веселин Станев, Виктория Василенко и др. български пианисти. Омъжена е за диригента Даниел Баренбойм. Има двама сина. Големият е продуцент на рап, хип-хоп музика „Той прави клипове, песни, твори с други хора. Аз ги гледам, интересувам се, но не мога да кажа, че разбирам“. По-малкият е цигулар и двамата често свирят заедно. Гостуваха и на фестивала „Мартенски музикални дни“ в Русе. „Ние сме много добри колеги и често ми се струва, че и той, и аз забравяме, че сме роднини“. Казва, че няколко пъти е свирила със съпруга си и то отдавна като клавирно дуо, но само толкова. Но когато на сцената са Баренбойм баща и Баренбойм син как се чувства? „О, тогава ме заливат емоции. Много се вълнувам“.

Преди двадесет и три години основава фестивал за камерна музика в Йерусалим. „Там почувствах глад за подобен фестивал... Всичките ми колеги с удоволствие идват да свирят, дори с нетърпение очакват да се съберем. Не получаваме никакво заплащане, всичко е на доброволно, дори бих казала на любовно начало. Отиваме там за удоволствие, за да сме заедно и да свирим заедно“.

Разтревожена е от непрекъснатото блокиране на културни събития по света и най-вече в Европа. „Повече ме боли, че музикалната култура я поставиха в графата ирелевантни професии, стана неважна. Това е огромна грешка, защото всяка велика цивилизация е основана на културата. Никой не пита за разни машини или оръжия. Какво остава след нас? Културните ценности. И сега точно към тези културни ценности отношението е никакво... Най-знаменитите музиканти могат да крещят колкото си искат, никой не ги чува. И тук с болка ще кажа, че политическите елити навсякъде в Европа са съставени от некултурни хора, хора, за които това не е важно. Това е най-страшното. Отиде си старото поколение политици. За тях културата беше важна. Това бях хора, които ходех непрекъснато на концерти, музеи. Те знаеха. Сега политическият елит, с малки изключения няма никакво понятие от култура. Тя не им е интересна, не е важна за тях. И тогава защо да се грижат за нея. Те не знаят кои са тези хора, които им говорят. Кои сме ние без култура. Никой“.

В звуковия файл чуйте какво още каза Елена Башкирова.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Момичето от Запад" в Националната опера на Лион

Калифорнийският автор Дейвид Беласко вдъхновява два напълно различни женски персонажа в творбите на Пучини. Мадам Бътерфлай съществува само чрез желанието на мъжете и умира с разбито сърце, както са склонни да правят оперните героини, докато Момичето от Златния Запад получава когото иска с огнестрелно оръжие в ръце. "В Лион диригент на Пучини е..

публикувано на 09.11.24 в 07:55
Финалната сцена на „Момичето от Запад“, Метрополитън oпера, 1910 г.

"Момичето от Запад", опера в три действия от Джакомо Пучини

Музика: Джакомо Пучини Либрето: Гуелфо Чивинини и Карло Дзангарини по мелодрамата на Дейвид Беласко "Момичето от Златния Запад" Първо изпълнение: Метрополитън опера, Ню Йорк, 10 декември 1910 Действащи лица: • Мини, собственичка на пивница "Полка" – сопран • Дик Джонсън (Рамирес), бандит – тенор • Джак Ранс, шериф – баритон • Ник, барман в..

публикувано на 08.11.24 в 12:55
Джо Ловано

Plovdiv Jazz Fest отпразнува десетото си издание с легендарни джаз музиканти

Световни артисти и носители на наградата "Грами" гостуваха на десетото издание на Plovdiv Jazz Fest, което се откри в Деня на народните будители и продължи три дни в Дома на културата "Борис Христов" в града под тепетата. За цялостен принос в българската джаз музика тази година награда получи певицата Мими Николова. Артистичният директор на..

публикувано на 06.11.24 в 18:15

BAUN представя дебютния си албум Beginnings

Датският музикант БАУН (BAUN) издаде дебютния си албум Beginnings на 25 октомври 2024 г. Съчетавайки джаз, соул, арендби, поп, фънк и бразилска музика, албумът отразява забележителните качества на БАУН като вокалист и автор на песни, а едновременно с това представя комбинация от вдъхновяващи мелодии, танцувални ритми и прочувствени текстове...

публикувано на 06.11.24 в 10:30

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 ноември 2024 г.

1 ноември Свири Оркестърът на Румънското национално радио с диригент Румън Гамба. 3.00 часа – Йон Думитреску (1913-1996), Симфоничен прелюд. 3.11 часа – Пьотр Илич Чайковски (1840-1893), Концерт за цигулка в Ре мажор, оп. 35. Солист: Александру Томеску (цигулка). 3.48 часа – Николо Паганини (1782-1840), Каприз № 24 в ла минор. Изпълнява Александру..

обновено на 05.11.24 в 14:33