След като дадохме 10 млн. лева на продуцентите, за да разберем в какво биха ги вложили така, че да ни ги върнат и всички да сме на печалба, а след това предизвикахме каскадьорите да паднат правилно от коня, с който препускат през снимачната площадка, и звукарите да ни обяснят как се създава звуковата картина на българските филми, а операторите имаха за задача да ни разкрият как се изгражда визията на даден филм, спрямо неговата драматургия… В този епизод на „Кино с думи“ съвсем логично ви срещаме с тези, които дорисуват филма, когато всичко вече споменато се случи, а именно монтажистите – доц. Нина Алтъпармакова, Виктория Радославова и Бохос Топакбашиян.
„Изкуството на монтажа“ – опитваме се да разкрием тайната зад тази изкусна магия в близо 60 минути на Епизод 10 от подкаста на NO BLINK в партньорство с Българското национално радио – „Кино с думи“! Проектът е реализиран с финансовата подкрепа по Програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.
Нина Алтъпармакова е е режисьор на монтажа на над 70 игрални и документални филми, много от които носители на награди, като „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде”, „Азбука на надеждата”, „Омлет”, „Посоки“, „Възвишение“, „Ирина“, както и на предстоящите премиерни заглавия „Голата истина за група „Жигули“ и „Чамла“. Преподавател е в бакалавърската програма „Филмов и телевизионен монтаж“ в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ от 1999 г.
Виктория Радославова е режисьор по монтажа на филмите „Воевода“, „Христо“, „Събирач на трупове“, „Петя на моята Петя“, „Уроци по немски“ и „Януари“, преподавател в Сдружение „Творци“ и Нов български университет (НБУ) и съосновател и изпълнителен директор на Фондация „Чуй ме със сърцето“. Тя е режисьор по монтажа и на сериалите „Денят на бащата“, „Дяволското гърло“, „Дървото на живота“, „Столичани в повече“, „Скъпи наследници“, „Островът на сините птици“, „Съни Бийч“.
Бохос Топакбашиян е режисьор по монтажа на стотици музикални клипове, работил е по много телевизионни сериали и филми, сред които пълнометражните „Доза щастие“ и „Рая на Данте“, късометражните „Maika mi calling“, „Солвейг“, „Къщата“, „Батмобил“, „I don’t wanna grow up“, „Шшшт… Попей ми!“ и документалните „88 MHz“ и „Чувство за непоносимост“.
Финалният завършек по пътя на създаването на един филм е монтажът – той събира всички малки парченца от пъзела, за да се получи едно цяло и то да бъде емоционално въздействащо. Процесът е изключително отговорен, тъй като от него зависят положените усилия от целия екип. Той може да промени коренно начина на разказване и да подреди така епизодите, че да бъде изменен изцяло контекстът на заснетата действителност. За всички предизвикателства и вълнуващите моменти, които са имали в работата си досега, разказват в епизода режисьорите по монтажа Нина Алтъпармакова, Виктория Радославова и Бохос Топакбашиян.
И още: Дългият път на монтажа – събирането на всички елементи и събирането на всички процеси по създаването на един филм; Какво означава да си режисьор по монтажа; Монтажът като причина за промяна на първоначалната концепция в драматургията; Трябва ли да бъде следван строго сценарият при процеса на монтаж; Отношенията между режисьора и монтажиста – конфликтът на идеи; Спецификите в изграждането на структурата на игралния филм и сериала; Необходимостта от монтирането на различни като жанр и специфика проекти; Подходът на монтажистите към актьорската работа; Филмът „Между кадрите“, разказващ историята на монтажистката работа; Разликата между това да работиш с лента и изцяло дигитално; Любовта и отдадеността на монтажиста към неговата професия; Монтажът на терен.

В събота (22 ноември 2025 г.) в Художествената галерия "Васил Захариев" в Самоков беше връчена Националната награда за фотография "Анастас Карастоянов" . Тя отиде при Светлин Йосифов . Ден преди връчването в студиото на "Артефир" гостува доц. Александър Нишков, председател на журито. Повече от 100 фотографи от цялата страна изпратиха над..
В рубриката "Културен код" на Terra Култура гостува поетът Денис Олегов – носител на Националната награда за поезия "Владимир Башев" (2025) . В ефир той сподели както отношението си към отличието, така и вижданията си за литературния път, независимите инициативи и смисъла на писането. За Олегов наградата е повече от признание – тя е..
"Аз съм един щастлив човек" – така започва своята кратка житейска и творческа автобиография художничката Ненка Наумова. От майка си наследила творческото си въображение, а от баща си – борбения дух, тя учи живопис в Художествената академия при професорите Боян Петров, Борис Иванов и Сергей Петров. След това учи в Берлин приложни изкуства и..
Днес галерия-книжарница "София Прес" представя самостоятелната изложба "Кунсткамера" на Георги Пчеларов . Заглавието на настоящата изложба произлиза от немския термин за "кабинет на изкуствата" , използван за частни колекции от ценни предмети, свързани с изкуство, история и природни науки. Тъкмо тези области продължават да вдъхновяват и да..
Децата от благоевградската фолклорна група " Бисери " ще изнесат концерт тази вечер от 18:00 часа в зала "Пейо Яворов" в Благоевград. Очаква се концертът да събере приятели, преподаватели, родители и ценители на българския фолклор , за да отпразнуват заедно две десетилетия труд, талант и вярност към корените. Децата са възпитаници на Центъра за..
В рубриката "Културен код" на Terra Култура гостува поетът Денис Олегов – носител на Националната награда за поезия "Владимир Башев" (2025) . В ефир..
Как заради TikTok България се превръща в успешен тестов полигон за нов тип политическо влияние, което не минава през медии, а през алгоритми, според..
Ако разберете, че ще загубите зрението си, какво ще направите? Ще започнете ли да гледате нещата, които ви заобикалят, по друг начин? Ще провиждате ли..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg