След като дадохме 10 млн. лева на продуцентите, за да разберем в какво биха ги вложили така, че да ни ги върнат и всички да сме на печалба, а след това предизвикахме каскадьорите да паднат правилно от коня, с който препускат през снимачната площадка, и звукарите да ни обяснят как се създава звуковата картина на българските филми, а операторите имаха за задача да ни разкрият как се изгражда визията на даден филм, спрямо неговата драматургия… В този епизод на „Кино с думи“ съвсем логично ви срещаме с тези, които дорисуват филма, когато всичко вече споменато се случи, а именно монтажистите – доц. Нина Алтъпармакова, Виктория Радославова и Бохос Топакбашиян.
„Изкуството на монтажа“ – опитваме се да разкрием тайната зад тази изкусна магия в близо 60 минути на Епизод 10 от подкаста на NO BLINK в партньорство с Българското национално радио – „Кино с думи“! Проектът е реализиран с финансовата подкрепа по Програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.
Нина Алтъпармакова е е режисьор на монтажа на над 70 игрални и документални филми, много от които носители на награди, като „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде”, „Азбука на надеждата”, „Омлет”, „Посоки“, „Възвишение“, „Ирина“, както и на предстоящите премиерни заглавия „Голата истина за група „Жигули“ и „Чамла“. Преподавател е в бакалавърската програма „Филмов и телевизионен монтаж“ в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ от 1999 г.
Виктория Радославова е режисьор по монтажа на филмите „Воевода“, „Христо“, „Събирач на трупове“, „Петя на моята Петя“, „Уроци по немски“ и „Януари“, преподавател в Сдружение „Творци“ и Нов български университет (НБУ) и съосновател и изпълнителен директор на Фондация „Чуй ме със сърцето“. Тя е режисьор по монтажа и на сериалите „Денят на бащата“, „Дяволското гърло“, „Дървото на живота“, „Столичани в повече“, „Скъпи наследници“, „Островът на сините птици“, „Съни Бийч“.
Бохос Топакбашиян е режисьор по монтажа на стотици музикални клипове, работил е по много телевизионни сериали и филми, сред които пълнометражните „Доза щастие“ и „Рая на Данте“, късометражните „Maika mi calling“, „Солвейг“, „Къщата“, „Батмобил“, „I don’t wanna grow up“, „Шшшт… Попей ми!“ и документалните „88 MHz“ и „Чувство за непоносимост“.
Финалният завършек по пътя на създаването на един филм е монтажът – той събира всички малки парченца от пъзела, за да се получи едно цяло и то да бъде емоционално въздействащо. Процесът е изключително отговорен, тъй като от него зависят положените усилия от целия екип. Той може да промени коренно начина на разказване и да подреди така епизодите, че да бъде изменен изцяло контекстът на заснетата действителност. За всички предизвикателства и вълнуващите моменти, които са имали в работата си досега, разказват в епизода режисьорите по монтажа Нина Алтъпармакова, Виктория Радославова и Бохос Топакбашиян.
И още: Дългият път на монтажа – събирането на всички елементи и събирането на всички процеси по създаването на един филм; Какво означава да си режисьор по монтажа; Монтажът като причина за промяна на първоначалната концепция в драматургията; Трябва ли да бъде следван строго сценарият при процеса на монтаж; Отношенията между режисьора и монтажиста – конфликтът на идеи; Спецификите в изграждането на структурата на игралния филм и сериала; Необходимостта от монтирането на различни като жанр и специфика проекти; Подходът на монтажистите към актьорската работа; Филмът „Между кадрите“, разказващ историята на монтажистката работа; Разликата между това да работиш с лента и изцяло дигитално; Любовта и отдадеността на монтажиста към неговата професия; Монтажът на терен.
Големият български поет Ани Илков, една от значимите фигури в съвременната българска култура издаде книга със събрани стихотворения под заглавие "Бързо насън". Сборникът включва произведения от периода 1989 - 2022 година. Премиерата се състоя в клуб "Писмена" на НБКМ в присъствието на знакови личности от културния ни живот, колеги, приятели,..
Първият превод на български на шедьовъра " МАУС " на Арт Спигелман беше представен в One Book Bookstore. "Баща ми кърви история" и "Тук започнаха мъките ми" са двете части на книгата. Тя е наградена с "Пулицър" и дава начало на термина "графичен роман". Както пишат издателите, историята разказва за "Владек Спигелман, евреин, оцелял в..
Фотографията има силата да разкрива истории без думи или текст, запечатвайки моменти, които иначе биха останали забравени или неизказани поради едни или други социални и политически причини. Такъв е случаят с документалния разказ на Гаро Кешишян, започнат преди повече от 40 години. Една негова фотографска серия се превръща в машина на времето към малко..
"Нашият ден" насочва вниманието на своите слушатели към програмата на Българския културен институт в Берлин в началото на 2025 година – разговор с директора на Института Борислав Петранов . Тази вечер предстои в Берлин да бъде представена книгата на Кристина Патрашкова "Въпреки всичко: Българските писатели в годините на цензурата"...
С Мила Искренова , гост в "Нашият ден", разговаряме за танца, българската културна сцена и темите, които я вълнуват. Повод за разговора е 65-годишнината на водещия хореограф в съвременния танц, един от посланиците на културата в инициативата на БНР. Освен хореограф на известни български танцови групи, Искренова е и автор на книгите "Радостта..
Днес (5 февруари) се навършват 40 години от откриването на Експерименталния сатирично-вариететен театър към Дома на хумора и сатирата в Габрово . Негови..
На вчерашния 4 февруари 2024 г. 22-годишна жена намушка няколко души в центъра на София. В ефира на "Lege Atris" психиатърът Цветеслава Гълъбова..
Вечно живият театър и класическата драматургия са неговата страст. Той е български режисьор с европейско измерение като творец, магьосник за актьорите...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg