Какво очаква новото поколение артисти, обучаващи се в дигитална среда?
Темата за бъдещето, методите и стратегиите, какво ни дава и какво ни отнема иновацията, коментира в “Нашият ден“ проф. Пламен Марков, декан на факултет „Сценични изкуства“ на НАТФИЗ.
“Нашето обучение не е в дигитална среда. При нас тя е невъзможна, ние удължаваме процеса, а не го подменяме.
Нашите студенти са изключително взискателни към своето образование. Поискаха среща с ръководството на Академията, за да потвърдят, че те нямат никакво желание да претупат образованието си, а желание да се обучават пълноценно. Ръководството им отговори, че ние също нямаме никакво намерение да им даваме "фалшиви шофьорски книжки", така че се разбрахме.
Нито един от преподавателите, на които беше отнета лятната ваканция, нито някой от студентите, на които бяха отнети летните месеци, не се оплака. Мисля, че тази година ще бъде същото. При нас мотивацията е много висока. Нашите студенти работят 7 дни в седмицата 24 часа и никак не са съгласни да претупват нищо, затова между мнението на студентите и мнението на преподавателите няма разминаване.
Най-тежкият удар е за първите и вторите курсове студенти, които практически не могат да имат занятия. Тяхната учебна година се отлага най-дълго. Но ние си имаме представленията, имаме си и публиката. Нашата публика е предимно млада публика, готова да прояви авантюризма, който хора на по-сериозна възраст в ролята си на зрители едва ли биха проявили. Опитваме се да направим максималното процесът да е колкото се може по-пълноценен.“
Липсата на публични изяви
“Не мога да прогнозирам как ще се отрази, защото по принцип личната реализация на актьорите и режисьорите е много сложна. Тя понякога преминава през известни престои. Има доста дълго време, в което няма ангажименти даден актьор, защото всички актьори са на сергията, те трябва да бъдат купени. Има и периоди, в които става невъобразимо сложно да наситиш времето си с всички възможни ангажименти. Този работохолизъм е онова, с което ни заредиха нашите предшественици, нашите професори. И ние по странен начин инжектираме вируса на работохолизма в нашите студенти.“
Мария Градешлиева, директор на Национално училище за фолклорни изкуства „Филип Кутев“ гр. Котел, също коментира темата в “Нашият ден“.
“Изкуство се прави в общност и за общност. Наистина нашата зала, трябва да съобщя с голяма радост, е обновена. Успяхме през тази пандемична обстановка да направим нова зала в училище, но тя за съжаление остана празна. Съвсем скоро ще се напълни.
Дигиталните технологии имат възможности някои от елементите от обучението да се предават бързо, да достигнат до много потребители, но липсва емоцията – нещото, правещо изкуството живо. В различни часове при нас, хората, които се занимаваме с изкуство, може учителят да пусне музика, да представи спектакъл на ансамбъл, на музикална група. Да поговорят по между си ученици и учители за изкуство. Но това да разучиш нов музикален материал на инструмент или да се разучи хорова, оркестрова или вокална партитура, категорично не е качествено образование.
Много е интересен фактът, че в тази обстановка учениците искат да учат. Имат изключително желание и всеки ден питат кога ще започнем в реална среда. Нещо, което преди година или няколко месеца не желаеха толкова активно. Сега 99,9% са на линия, когато включим платформите, децата са там.“
Разговорите можете да чуете от звуковите файлове.
Програмата на първия по рода си уличен фестивал в сърцето на Стара Загора е вече ясна. U.L.I.C.A. – Street Fest има за цел да превърне централната градска част в оживено и артистично място за срещи, забавления и добро настроение. Фестивалът започна на 13 септември с базар U.L.I.C.A., където посетителите могат да разгледат и закупят произведения..
Фестивалът "Горе/Долу" е единственият български проект с номинация за "Нов европейски Баухаус". Той е съвместна инициатива на "Резиденция Белиш" и Фондация "Колективът" и цели трансформирането на публични пространства в Троян. Кандидатстващи тази година са около 5000 проекта. Според Дарина Бончева, дипломантка по архитектура в УАСГ, дори само..
Играта "Подът е лава" превръща опасността и сигурността в топография на въображението. Инсталацията на Виктор Петров е изградена върху принципите на тази игра, които важат само в границите на четирите стени: наивните и разрушителни импулси могат да се разгърнат с пълна сила, физиката може да бъде пренебрегната, реалността и разумът са освободени от..
Галерия "Васка Емануилова", филиал на Софийската градска художествена галерия откри изложба на две съвременни скулпторки от едно поколение, чийто подход към изучаване, изграждане и обработване на формата е различен. “Противоположности и сходства” е озаглавена експозицията на Зоя Лекова и Моника Игаренска в галерия "Васка Емануилова", която до 19..
В редакция "Хумор и сатира" също се дразним от "хвърчащите" по улици, тротоари, градинки и паркове тротинетки, но доброто ни възпитание възпира някои наши пориви. На хората по света обаче явно им е дошло до гуша, защото са подхванали борба с тротинеткохулиганите, която ще наречем "експериментална". Подробности за това и за друго в неделя веднага след..
На 12-и септември рожден ден празнува една бележита личност в българската съвременна музика – Любомир Денев – джаз пианист, композитор, диригент, аранжор,..
Какво ни казва Русия с дроновете над Полша, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" капитан I ранг о.р. Васил Данов, член на УС на..
Галерия "Васка Емануилова", филиал на Софийската градска художествена галерия откри изложба на две съвременни скулпторки от едно поколение, чийто подход..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg