Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Престъплението Гладомор

Ан Апълбаум
Снимка: изд. Изток-Запад

„Скъпи, чичо! Нямаме хляб и нищо за ядене. Родителите ми са изнемощели от глад, лежат и не стават от одъра. Майка ми ослепя от глад и нищо не вижда, навън аз я изнасям. Много ми се иска хляб. Вземи ме при себе си в Харкив, чичо, защото ще умра от глад. Вземи ме, аз съм малка и искам да живея, а тук ще умра, защото всички умират...“ Това пише 10-годишно момиче от Полтавска област, което иска да изостави близките си, за да оцелее. Тодос Годун от Черкаска област пише за глада през 1933 г.: „Ядяхме трева и бурени; като говеда пасяхме.“

Едва ли много хора у нас са запознати с историята на Гладомора в Украйна. Първата книга на български език, която го изследва, се нарича „Червен глад. Войната на Сталин срещу Украйна“. Авторката Ан Апълбаум е позната у нас с книгите си „ГУЛАГ. Лагерите на смъртта“ и „Желязната завеса. Рухването на Източна Европа 1944-1956“. И в тази своя книга тя последователно и в дълбочина разкрива с документи, факти, лични свидетелства и снимки трагичните събития от този период – смъртоносният глад 1932-1933 г. Апълбаум започва по-отдалеч, от събитията през 1917 г., проследява глада от 20-те години на миналия век и колективизацията, за да стигне до чудовищното систематично и целенасочено обричане на глад и смърт на украинците от самата държавна машина, унищожаването на интелектуалния елит, сложният еврейски въпрос. 

Авторката разказва за реакциите на журналисти от световните медии (помним филма на Агнешка Холанд „Мистър Джоунс“), както и потулването на тези събития години след това, опитите паметта за тях да бъде заличена, да бъде омаловажена трагедията на Гладомора за украинския народ, това престъпление и погром над човека. 

Апълбаум се спира и на преосмислянето на украинския въпрос днес. Книгата е написана с журналистическа и историческа добросъвестност и талант. Тя е предупреждение, че историята е процес, в който събитията винаги оставят дълбоки следи, колкото и времето и политическите интереси да се опитват да ги изтрият или пренебрегнат. 

Ето какво пише Апълбаум: „Поради това, че е толкова опустошителен, толкова старателно прикриван и толкова силно се отразява на демографията, психологията и политиката на Украйна, гладът и до днес оставя своя отпечатък върху мисленето на украинците и руснаците както за самите тях, така и едни за други по очевидни, но и не толкова явни начини. Поколението, изстрадало и преживяло глада, винаги ще пази спомените за него. Трагедията обаче се е отразила и върху децата и внуците и на жертвите, и на извършителите.“ 

Прочетете тази книга.

Чуйте Тони Николов




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Всичко, което остава…

Влизайки в затъмнената зала на галерията, не знаем какво точно да очакваме, нито какво точно ще видим. Стените са покрити с найлони, а в залата сме посрещнати от леко страховити звуци. Вътре в пространството виждаме редица от провесени обекти, наподобяващи одрани животни… Изложбата "Всичко, което остава" на Биляна Токмакчиева (куратор Гергана..

публикувано на 29.01.25 в 17:22
Хераклея Синтика

Българската археология носи добри новини, но все още се бори с иманярство и свръхбюрокрация

Две големи мраморни статуи, които археолозите откриваха буквално пред очите ни, предавайки на живо от мястото на събитието – Хераклея Синтика – станаха символ на археологическите находки през изминалата година и успяха да заинтригуват дори световните медии. Други не по-малко ценни открития също се бориха за внимание и всички специалисти заедно..

публикувано на 29.01.25 в 16:35

Параскева Джукелова – една от "Клас 90"

Приказна работа – костюми, пеене, танци. Един свят, в който можеш да бъдеш всеки друг, но не и себе си. А може би тъкмо ти, твоето себе си, зарежда с енергията си този свят, разкрил се пред зрителите на сцената или на екрана. И Параскева Джукелова мечтае точно за това още от трети клас – за тайнството на актьорската професия. Запленена от магията на..

публикувано на 29.01.25 в 16:26
Чавдар Гюзелев, Емил Янев и Минчо Събев (от ляво надясно)

Маестрото, Матилда и Феята

В епизод 574 "Трамвай по желание" представя на своята публика книгата на големия актьор Ицко Финци "Пет пиеси, разказани от актьор". Необичайното четиво е представено в студиото на "Трамвая" от театралния режисьор Минчо Събев и театралния художник Чавдар Гюзелев. Но ето как самият Ицко обяснява поредното си ново начинание: "Какво значи това ли?..

публикувано на 29.01.25 в 12:43