Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Уди Алън – „Само да вметна“ вече и на български език

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Към вас, които сте гледали с възхищение бронзовата статуя на Алън Стюарт Конигсберг (човекът, дето е роден на 13 ноември 1935-а, но тази година официално ще навърши 86 на 1 декември) в реален ръст, с прикрепените към нея бронзови очила (също в реален размер), които все се намира кой да откърти, в Овиедо. И към вас, които сте се захласвали по неговия паметник в Кьонигсберг. Към всеки, който искрено се е забавлявал на неговите шеги – тези на сцената, но и тези във филмите му. Към най-искрения фен, който безусловно обича творчеството му, а и към този, който и пет пари не дава за него, ако изобщо има такъв. Всички вие вече можете да държите в ръцете си, при това в луксозно издание, автобиографията на въпросния „мизантроп и любител на гангстерите, илитерат и некултивиран темерут, който седи пред трикрило огледало и упражнява номера с карти, тъй че да може да извади асо пика от всяко положение с идеята да измами някого при първа възможност“, нарекъл сам себе си Уди Алън. Може би „един от най-великите творци на нашето време“ щеше да е много по-лесно за писане, но пък той еднолично се определя по гореописания начин, така че текстът има за задача да се придържа към фактите.

След като служителите на издателство „Ашет“ обявиха стачка и се възпротиваха срещу публикуването на единствената и напълно откровена мемоарна книга на легендарния режисьор, комик, актьор и по негови думи – „преди всичко писател“, тя вече е факт. На английски, а от 23 април и на български език. 

Преводът е на Василена Мирчева и Мартин Петров.

В 360 страници (плюс-минус 6) Уди Алън само вметва всичко за себе си. От детството си в Бруклин, когато мами на карти за пари и бяга от училище, за да ходи на кино, през успешната си стендъп, телевизионна и филмова кариера и създаването на шедьоврите „Ани Хол“, „Манхатън“, „Полунощ в Париж“ и „Въртележка“, до взаимоотношенията си със семейство и приятелите си. В автобиографията си той не щади нито тях, нито себе си. Пише се така, както сам се е видял, изживял, търпял и до днес се понася. И макар през целия си съзнателен живот да поддържа враждата си с реалността, в „Само да вметна“ всичко гранични с действителността (му).

В началото на книгата сякаш говорят героите на Селинджър и Кауфман, но впоследствие наравно с иронията се усеща и едно мрачно настроение. Това е само защото за първи път Алън разкрива подробности от добре пазения и затворен семеен живот със съпругата си Сун-И, на която е и посветена книгата, и представя своята истина за него. Описва детайлно, без да се оправдава за каквото и да било, и бурната си връзка с Миа Фароу и публичния скандал, развихрил се между двамата и осиновената им дъщеря Дилън в началото на 90-те.

И все пак, всичко в „Само да вметна“ е работа, работа, работа… Именно тя разсейва Уди Алън от вечния му враг, който вече беше упоменат в тези редове. Това, разбира се, не му пречи да твърди:

„Обичам да създавам филми, но ми липсва всеотдайността на Спилбърг или Скорсезе, да не говорим за техните останали качества.“

Милионите му почитатели по света ще уважат чувството му за хумор, което прозира във всяка негова дума, но няма да приемат това за скромност. Защото скромността може и да краси човека, но талант като този на Уди Алън не се нуждае от украшения. В случая той е описан в книга, която е препоръчително четиво. Тя освен всичко друго е и истински разказ за американското кино.

Преди да прелистите страниците ѝ обаче, чуйте какво разказва за режисьора и неговата „Само да вметна“ Николета Руева, главната редакторка на издателството, от което този петък (23 април) книгата ще излезе на български.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Кирил Карталов (вдясно) и Велин Манов

Кирил Карталов с научна гледна точка за поклонничеството в "Цветята на нациите"

Кирил Карталов за първи път представя темата за пилигримството от научна гледна точка в изданието "Цветята на нациите. Пилигрими по Камино де Сантяго" и дава нова интерпретация на традиционните историко-философски учения и позиции. Книгата излиза първоначално на италиански език в луксозен вариант с 200 ръчно направени копия и множество снимков..

публикувано на 13.03.25 в 17:19

"Пакет Вечност" – черна комедия и танц със смъртта

Черна комедия ни впуска в танц със смъртта, воден от погребален агент в българско градче, където старите вражди никога не умират, а се предават в наследство. "Пакет Вечност", дебютът в игралното кино на Магдалена Илиева, е един от трите български филма, селектирани за международния конкурс на 29-ия София филм фест. Главният герой Боби, в чиято..

публикувано на 13.03.25 в 17:10
Сашо Серафимов

Сашо Серафимов представя нова стихосбирка в Пловдив

Поетът Сашо Серафимов представя новата си стихосбирка "Случаят живот или сънят на света" в галерия "Възраждане" в Пловдив. Тя е съставена от поета, писателя и драматурга Стефан Цанев . В стихосбирката са публикувани подбрани стихове от цялото творчество на Серафимов. Авторът избрал заглавието "Случаят живот или сънят на света", защото и..

публикувано на 13.03.25 в 17:08
Линда Русева

"Трагедията с пералните машини" в Академия комика

Тази година посвещаваме Академия комика, литературния салон на редакция "Хумор и сатира", изцяло на класическата литература, на онази, хубавата литература, в която можем да се потопим като в повтарящ се сън, в детски спомен, в приятно мечтание…  четем, откриваме, преоткриваме, препрочитаме класиката. В неделя, 16 март, разлистваме творчеството на..

публикувано на 13.03.25 в 16:50

Чавдар Гюзелев "Насред илюзиите"

Чавдар Гюзелев представя новата си изложба под името "Насред илюзиите". Картините, които показва  в галерия "Ракурси", са правени в последните години и са в различни стилистични и пластични посоки. Експозицията може да се раздели условно на две части. В основното пространство преобладават творби, чийто фон е черен. В по-малката част на галерията..

публикувано на 13.03.25 в 16:39