Фестивалът за нова драматургия е домакин на десетото издание на перформативните четения, обединени от наименованието – „ПроТекст“. Тазгодишното юбилейно издание представи нови български пиеси, избрани от международната мрежа за съвременна драматургия – „ЮРОДРАМ“, сред които „Пусттония“, по текст на Мирослав Христов и режисура на Ованес Торосян, „Паноптикум“ по текст на Мартина Новакова, текста и режисурата на Пресиян Кузов в „Ръкавицата“ и „Аристократите“ по текст на Заша Мариана Залцман и в преводна Гергана Димитрова.
„Драматургията, новата изисква представяне по някаква по-атрактивна форма, от класическото сценично четене. Формата на „ПроТекст“ като перформативни четения е вече доказано адекватна форма и тя си е развита от нашата платформа, с което ние много се гордеем всъщност. Съвременният театър обича да търси себе си, и като форма, и като съдържание, и като общуване с публиката, се развива изключително бързо и това са и ключовите характеристики на съвременния театър.“
Форматът на перформативните четения е създаден с намерението да популяризира съвременната чуждестранна и българска драматургия, а фестивалът за „Нова българска драматургия“ ще има своето продължение като международна дейност в следващите три години.
„Фестивалът ще опита да обмени в рамките на 3 години обмена на драматургия между Източна и Западна Европа, целта на фестивала ще бъде да се преведат текстове и да се публикуват . Ситуацията за съвременната драматургия не е лека, не само в България, а и на Запад – и в Германия, и в Щатите, Канада, това ни успокоява, защото на всички ни е трудно. От страна продуцентите смятат, че е трудно да поставят съвременна драматургия, защото мислят, че е рисково и я поставят само в малкото ъгълче, не на големи сцени, на големите сцени залагат на класическото и сигурно. А за да се отгледа съвременната драматургия, тя трябва да се развива все повече, да се поставя повече, да се създадат условия за съвременните драматурзи, драматурзите да се срещат с публиката, публиката да среща с техните текстове. Свободната сцена има повече доверие на публиката, там се дискутира нещо, което е проблематично, голяма част от държавните сцени, не само в София, се страхуват от сериозните теми, защото са свикнали да разтоварват публиката, но това не е основната задача на театъра.“
Гергана Димитрова е режисьор и преводач на постановката – „Аристократите“, която е част от тазгодишния „ПроТекст“. Текстът на Залцман нанася удар по тънкото бляскаво покритие на цивилизацията, разкрита като едно дехуманизирано общество. В главните роли влизат Боян Арсов и Мария Панайотова. В опустошен град, където телата запълват улиците, млада жена, Заша, търси убежище в изоставен пентхаус. Млад мъж, Шура, си проправя път през военната зона, за да намери Заша. И сега той се появява и не прилича на нищо – с рибка като единственото, което притежава – докато Заша го очаква с шампанско, приготвено в хладилника. Двамата са представители на двете воюващи страни, но Заша отдавна е допусната в семейството на Шура.
„Всъщност текста е съвременна история за Ромео и Жулиета в една страна, в която е имало гражданска война, по някакъв начин показва моментът, в който нищо не е останало в този град, той е напълно сринат, и двамата – момче и момиче, които се оказва, че много се обичат, но са живели толкова брутално, че тяхната любов е станала такава и те се срещат и техният спор се върти около това струва ли си да построят всичко отново. Текстът е посветен на най-големите романтици и е много актуален, и ще се радвам да го видим на сцена, защото като референция ние взехме войната в Сирия, но докато репетирахме, се случи и конфликта между Израел и Палестина.“
За развитието на съвременната драматургия, за перформативните четения като нова форма на среща с публиката и за очертаните съвременни подходи към драматургията, чуйте в интервюто с режисьора, драматурга и основен организатор на "ПроТекст" – Гергана Димитрова.
Веселин Ранков намира гласа си, докато върви мислено из бомбичките прах, които бухват между пръстите на крачетата по пътищата на Добруджа. И оттогава за много от нас е разказвачът. В приказките, в радиопиесите, в аудиокнигите, в образите, в които въплъщава живот не сцената и на екрана. "Така се открива гласът – може би трябва да има..
Най-новото издание на поредицата Poiesis / Polemos, в която един поет представя друг, беше посветено на поетесата Мария Вирхов. Форматът цели да стимулира задълбочения публичен разговор върху българската поезия и поетите от последните десетилетия. Да посвети вечер на Мария Вирхов е избор на поетесата Албена Тодорова, която казва за нея: "Въпреки..
В епизод 591 "Трамвай по желание" прави поклон пред един от големите артисти на народа – фокусникът легенда Мистар Сенко. Най-пълноценният начин за тази почит е новоизлязлата биографична книга на писателя сатирик Михаил Вешим "Мистер Сенко. Един живот на фокус". "През 2025-а се навършват 120 години от рождението на Мистер Сенко. Преди половин век..
Проф. Галина Лардева нарича Снежана Симеонова "голямата лейди на българската скулптура". И допълва: "Тя е един от най-прекрасните ни автори, скулптори. Силна и мека, фина и категорична. Много смела и в същото време много женствена". А в своя статия Диана Попова отбелязва, че нейните експозиции "винаги проблематизират важни аспекти на изкуството и..
Вчера в зала "Райко Алексиев", СБХ пред многобройна публика беше открита изложбата на големия скулптор Павел Койчев – "Мъжки, женски, среден род, единствено и множествено число". Година и половина след предишната му изложба в същата зала "Homo sapiens – възпоменание" се срещаме с неговите фигури на жената, мъжа, децата, които са от стиропор и..
Село Долни Луковит се намира в община Искър, област Плевен и в него живеят около 1700 човека. На около един километър от селото е съществувало римско селище..
Неотдавна легендарната ни световна рекордьорка и олимпийска медалистка в скока на височина Йорданка Благоева се завърна от Перу, след като непрекъснато..
Защо се провали срещата между Украйна и Русия в Истанбул? Как това ще се отрази на войната в Украйна и останалия свят, коментира в "Мрежата" по..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg