„Понякога имената на авторите трябва да се изличат, за да можем да видим текста“, казва философът Боян Манчев в едно по-старо издание на „Аларма“ по програма „Христо Ботев“ – от февруари тази година, с фокус две други негови книги („Новият Атанор“ и „Зима: Вещици, комети“), в очакване на „Свобода въпреки всичко“ (малко преди да излезе, както става дума в разговора). А ние тук (радикално и съзнателно) изличихме, не без болка в сърцето и дълги колебания, цял един паратекст (или радиотекст), писан с няколко прекъсвания от по седмица, две или три след предаването с Боян Манчев за „Атанор“-а (четен от водещия на „Аларма“ през лятото на миналата година) и фантастичния часослов (четен по времето на втората Ковид-изолация – разбира се, през зимата), за да освободим място да видим „Свобода въпреки всичко“ (четена в настоящия момент), премиерата на чийто първи том „Свръхкритика и модална онтология“ е довечера (2 юни) в „Гьоте Институт“ от 18.00 ч. с водеща Ани Васева и с участието на Миглена Николчина, Димитър Вацов, Огнян Касабов, Дарин Тенев, Божана Филипова, Богдана Паскалева, както и на самия Боян Манчев. Основата на изследването в „Свобода въпреки всичко“ е един свръхкритически прочит на „Критика на чистия разум“ на Кант със средоточие парадокса на свободата у Кант.
„Тази книга поставя проблема за свободата като практически философски проблем – пише авторът в увода – Е ли свободата условие на самото съществуване, или тя е, напротив, единствено негов утопичен хоризонт? Ако свободата е условие на съществуването, то как можем изобщо да я познаем? Как това условие би могло да се отличи от фоновия шум на съществуването?“.
А междувременно, в една паралелна вселена, с дву-тримесечна спешност и неотложност ви каним и в алхимичната пещ на „Аларма“ (на територията на „Метеор“), където с Боян Манчев разговаряме пред картината на двете вещици на Ханс Балдунг Грин от 1523г., търсейки връзките между тъмната философия, тъмния театър и тъмния ефир.
В програмата на тазгодишната Киномания е включен филмът "И това е за тази Коледа" на режисьора Петър Вълчев, В него се разказва за възрастен мъж, който разбира, че ще посрещне Коледа сам. В навечерието на семейния празник той разбира, че с дъщеря си и нейното семейство няма да прекарат заедно. И решава да прекара деня на гроба на починалата..
В редакция "Хумор и сатира" обичаме да пътуваме и затова често пъти поглеждаме към далечни страни, та да знаем какво ни чака, ако вземем, та най-сетне хванем самолета нанякъде. Тази седмица погледнахме и към Япония, а какво видяхме можете да разберете в неделя веднага след новините в 18 часа, когато ви предлагаме да чуете: - Увод с песни от фестивала..
Оказва се, че много от читателите на Христо Мухтанов са очаквали третата му книга да е също с поезия. Изборът да пише и издаде поетичните си фрагменти в "Полюсът на живота" обаче е печеливш. Прозите на Мухтанов остават поетични, защото, както казва Валентин Дишев, "онова, което наричаме желание да се срещнеш със себе си, да се опознаеш, да..
Какво превръща медийните сензации в неразрешени загадки? Кое в действителност наричаме "феномен" и нужни ли са непременно отговори на всички въпроси? Едва ли ще прозвучи като изненада за някого, че колкото по-загадъчни и необясними са някои случаи или явления, толкова по-силно те провокират любопитството и желанието ни да се доберем до истината. Коя..
В пространството на джаз клуба In The Mood художникът Орлин Атанасов откри самостоятелна изложба с необичайно заглавие "Странни мисли по никое време". Работите са в техниката на асамблажа и колажа. Творецът съчетава разнообразни материали, които открива на битака, или които морето "връща" на брега "вече обработени", за да създаде своите творби...
От 10 до 15 декември ще се проведе Софийския международен литературен фестивал в НДК. Дария Карапеткова , координатор на събитието, запознава..
В рубриката "Темите на деня" екипът ни имаше удоволствието да разговаря с Теодора Нишков, известна още като Принц Датски, и доц. д-р Александър Нишков,..
Нобеловият лауреат за литература Юн Фосе пише първата си пиеса "Някой ще дойде" през 1992 година. В края на 90-те пиесите на норвежкия писател започват да..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg