За четвърти пореден път София хартиен арт фест гостува на НДК. Представени са две хартиени експозиции, които си контрастират, но същевременно се допълват – експозицията „Аматерас годишна изложба за хартиено изкуство” и „Орнаменти” – самостоятелна изложба на Красимира Дренска. Откриването и на двете е на 10 юни от 18.00 ч., а публиката може да ги види до 30 юни 2021 г.
Двете локации на НДК – фоайе „Запад“ и Мраморно фоайе – са традиционни за фестивала. Във фоайе „Запад“ се представя годишният международен конкурс „Аматерас“ с връчване на наградите от журито по време на официалното откриване на 10 юни.
Концепцията на конкурса, водещ началото си от 2009 година, първоначално акцентира върху малък формат на произведенията, но в НДК се излагат инсталации и обекти в голям формат. Целта е те да се впишат в интериора на Двореца, като допълват внушението за монументалност и светлина в пространството. Така в партньорство с НДК конкурсът се разгръща в атрактивен и мащабен проект. Произведенията са в широкия диапазон – от инсталации до обекти и пана.

В експозицията са включени 60 автори от 23 държави, сред които има утвърдени млади артисти, зрели, както и търсещи експерименталните форми. Голямата част от тях са членове на Световната асоциация на авторите, работещи с хартия (IAPMA). Асоциацията е традиционен партньор на фондация „Аматерас“ в различни проекти и спомага за представянето на България като важен център за развитието на хартиеното изкуство.
Сред участниците са: Летисия Бургос, Елиана Анхина, Анжела Барбу,, Какуко Ишии, Ацуми Мурата, Норико Амано, Кенджи Сато, Нобуко Уеда, Сумие Муцура, Хелене Чахер, Верена Фрейдрих, Мариан Коломбани, Брюно Давид, Марсел Бенаму, Мирослав Брош, Карън Траск, Йосефа Гал и др.
Българските автори с всяко следващо издание засилват интереса си към това изкуство и тази година сред тях се отличават: Анна Бояджиева, Атанас Михалчев, Мартина Караиванова, Валентин Бакърджиев и др.
Важен акцент в програмата е състезанието за юноши JAPAN BOWL, което се провежда за 3-ти пореден път на 12 юни в мраморното фоайе на НДК. Събитието е под патронажа на Посолство на Япония и представя японския език и култура. Форумът всяка година става все по мащабен, а членовете на журито са от Японска фондация, Министерство на външните работи и Посолство на Япония в България. Състезанието се утвърждава като най-голямото в Европа.
Фондация „Аматерас“, като организация, наградена от Правителството на Япония за представяне на японска култура в България и българска култура в Япония, е избрана за главен организатор на събитието у нас.
Другата изложба в НДК е самостоятелна изява на наградената българска авторка от „Аматерас“ 2020. Красимира Дренска е един от артистите, които са участвали във всички издания на конкурса и изборът ѝ от журито е дългоочакван. Тя е позната с произведения от рециклирана хартия, свързани с човешки послания и детайли от действителността. Проектът „Орнаменти“ е с фокус към рециклиране на отпадъчни хартиени продукти.
Ето какво казва самата авторка за тази колекция:„…Основният визуален елемент в композициите е орнаментът, който според архаичните представи е ключ към овладяването на суровия природен материал, от който са изработвани предметите за бита. Едва когато даден предмет бива украсен с орнаменти, става подвластен на човека и може да му служи. Следвайки тази идейна линия, аз изграждам система от орнаменти, които организират материала от хартиена „каша“ в няколко серии произведения, препращащи към теми за сътворението, вселенската хармония, космическия баланс, пътя към постигане на равновесие.“
Изложбата може да бъде видяна всеки ден от 10.00 до 19.00 ч.
Събитията от София хартиен арт фест са част от инициативите по повод 40 години от създаването на НДК.
София хартиен арт фест е част от Календара на културните събития на Столична община за 2021.В рамките на "Синелибри" за първи път на 26 октомври от 19 часа в РЦСИ "Топлоцентрала" ще видим филма на Деляна Манева по разказа на Алек Попов "Пътят на охлюва". Сценарият е работен дълго от двамата. В ролите са Михаил Билалов, Касиел Ноа Ашер, Мартина Апостолова и Дона Вълова. Филмът е късометражен. Ето и анотацията му: "Гергьовден. Войната в..
На 23 октомври 2025 година в Музея на хумора и сатирата в Габрово се откри изложба, посветена на 100-годишнината от рождението на художника и карикатурист Борис Димовски. Защо в Габрово? Защото художникът е сред първите творци, свързали името си с Дома на хумора и сатирата (както тогава се нарича музеят) – "изографисал" е в стила на габровския..
Световете на културния антрополог, художничка и писателка Достена Лаверн са магични и свързват богоизбраните с богове, митични създания и хора, които одухотворяват материята. Зрителите наричат платната ѝ живи, а критиците обясняват феномена с това, че те са пространства, в които светлината се въплъщава в живописна структура, вдъхновена от пейзажите..
С изложба и валидиране на пощенска марка се отбелязва 100-годишнината от рождението на Борис Димовски в Музея на хумора и сатирата в Габрово. Експозицията включва 233 произведения с акцент върху габровските шеги и подчертава приноса на Димовски за основаването и развитието на музея. Художникът е сред първите творци, свързали името си с Дома..
Жанрът полски литературен репортаж е едно от най-интересните явления в съвременната журналистика и литература. Това е разказ върху реално събитие. Писателските умения на автора са задължителни, но без да си измисля и съчинява, а трябва да се придържа към фактите. Разбира се, границите не бива да се преминават, но всичко зависи от майсторското перо на..
Отнетата акредитация на журналистката Кристиана Стефанова, която в момента работи за сайта "Вестоносец", коментира в "Мрежата" по програма "Христо..
Децата и изкуственият интелект – какво е новото лице на опасностите в интернет? Нужна ли е забрана на социалните мрежи за деца? Гост на предаването..
Какво съдържат намерените в Газа документи, уличаващи журналисти на "Ал Джазира" в тясно сътрудничество с "Хамас", коментира в "Мрежата" по програма..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg