За четвърти пореден път София хартиен арт фест гостува на НДК. Представени са две хартиени експозиции, които си контрастират, но същевременно се допълват – експозицията „Аматерас годишна изложба за хартиено изкуство” и „Орнаменти” – самостоятелна изложба на Красимира Дренска. Откриването и на двете е на 10 юни от 18.00 ч., а публиката може да ги види до 30 юни 2021 г.
Двете локации на НДК – фоайе „Запад“ и Мраморно фоайе – са традиционни за фестивала. Във фоайе „Запад“ се представя годишният международен конкурс „Аматерас“ с връчване на наградите от журито по време на официалното откриване на 10 юни.
Концепцията на конкурса, водещ началото си от 2009 година, първоначално акцентира върху малък формат на произведенията, но в НДК се излагат инсталации и обекти в голям формат. Целта е те да се впишат в интериора на Двореца, като допълват внушението за монументалност и светлина в пространството. Така в партньорство с НДК конкурсът се разгръща в атрактивен и мащабен проект. Произведенията са в широкия диапазон – от инсталации до обекти и пана.
В експозицията са включени 60 автори от 23 държави, сред които има утвърдени млади артисти, зрели, както и търсещи експерименталните форми. Голямата част от тях са членове на Световната асоциация на авторите, работещи с хартия (IAPMA). Асоциацията е традиционен партньор на фондация „Аматерас“ в различни проекти и спомага за представянето на България като важен център за развитието на хартиеното изкуство.
Сред участниците са: Летисия Бургос, Елиана Анхина, Анжела Барбу,, Какуко Ишии, Ацуми Мурата, Норико Амано, Кенджи Сато, Нобуко Уеда, Сумие Муцура, Хелене Чахер, Верена Фрейдрих, Мариан Коломбани, Брюно Давид, Марсел Бенаму, Мирослав Брош, Карън Траск, Йосефа Гал и др.
Българските автори с всяко следващо издание засилват интереса си към това изкуство и тази година сред тях се отличават: Анна Бояджиева, Атанас Михалчев, Мартина Караиванова, Валентин Бакърджиев и др.
Важен акцент в програмата е състезанието за юноши JAPAN BOWL, което се провежда за 3-ти пореден път на 12 юни в мраморното фоайе на НДК. Събитието е под патронажа на Посолство на Япония и представя японския език и култура. Форумът всяка година става все по мащабен, а членовете на журито са от Японска фондация, Министерство на външните работи и Посолство на Япония в България. Състезанието се утвърждава като най-голямото в Европа.
Фондация „Аматерас“, като организация, наградена от Правителството на Япония за представяне на японска култура в България и българска култура в Япония, е избрана за главен организатор на събитието у нас.
Другата изложба в НДК е самостоятелна изява на наградената българска авторка от „Аматерас“ 2020. Красимира Дренска е един от артистите, които са участвали във всички издания на конкурса и изборът ѝ от журито е дългоочакван. Тя е позната с произведения от рециклирана хартия, свързани с човешки послания и детайли от действителността. Проектът „Орнаменти“ е с фокус към рециклиране на отпадъчни хартиени продукти.
Ето какво казва самата авторка за тази колекция:„…Основният визуален елемент в композициите е орнаментът, който според архаичните представи е ключ към овладяването на суровия природен материал, от който са изработвани предметите за бита. Едва когато даден предмет бива украсен с орнаменти, става подвластен на човека и може да му служи. Следвайки тази идейна линия, аз изграждам система от орнаменти, които организират материала от хартиена „каша“ в няколко серии произведения, препращащи към теми за сътворението, вселенската хармония, космическия баланс, пътя към постигане на равновесие.“
Изложбата може да бъде видяна всеки ден от 10.00 до 19.00 ч.
Събитията от София хартиен арт фест са част от инициативите по повод 40 години от създаването на НДК.
"С криле обърнати към Рая" е дебютната изложба на Георги П. Павлов, която може да се види в пространството на галерия "+359". Тя полемизира факта, че революционният, утопичният и бунтарският заряд на младежките субкултури от миналия век е загубен. "Тези субкултури все пак са успявали да влияят на обществото и да променят някакви неща, а днес..
Фотографии и архитектурни планове на незаконни постройки по покривите на високите сгради в Хонконг показват в проекта "Портрети отвисоко" Руфина Ву и Щефан Канъм. Експозицията е в столичната галерия "Синтезис". Архитектурните планове са начертани от Руфина Ву, която е архитект, родена е в Хонконг и често превръща в изкуство собствените си наблюдения..
Боян Тончев е журналист, писател и сценарист. Той е възпитаник на Софийския университет, където е завършил философия. Работил е като сценарист в телевизионното предаване "Господари на ефира", бил е и редактор в "Дневник". В момента работи за "Свободна Европа". Автор е на сборниците с разкази "Безкраен свършек на света", "Животът като следобедна дрямка"..
Постановъчен костюмен филм, който не сме гледали от години в българското кино – така критиците определиха филма "Сватба" на Магдалена Ралчева. Той получи наградата на гилдия "Критика" към СБФД на 42-рата "Златна роза" заради достоверността си и изисканата си стилистика. Филмът е екранизация на едноименната творба на Николай Хайтов от сборника му..
През 2011 година виенските кафенета са включени в списъка на нематериалното културно наследство на ЮНЕСКО. На 1 октомври, когато традиционно се отбелязва Световният ден на кафето , мислено се отправяме на пътешествие във времето и пространството – в красивата атмосферата на XIX век, която все още може да бъде усетена в австрийската столица...
Основен гост и изразител на мнения по темата бе проф. Марин Георгиев – председател на Българското урологично дружество. Човешкият организъм често алармира..
За разделението на хората и силата на преговорите или как обществените медии дават пространство на обществото да говори със себе си – разговор в "Нашият..
Заради припомнянето, че дори най-абсурдните начинания могат да ни доведат до прости истини и осъзнаване на наивността, " Триумф " на Петър Вълчанов..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg