Андрей Кулев предлага на зрителите история, която превръща главния герой в нещо повече от дете, в нещо повече от възрастен, превръща го в приятел. В трепнещ човек, както го определя продуцентът, сценарист, режисьор и илюстратор на анимационния филм, който наскоро спечели поредната си награда.
„Сантяго“ на Андрей Кулев е вдъхновен от едно от най-популярните произведения на Хемингуей, но разказва не за „Старецът и морето“, а за стареца и детето.
В желанието си да направи филм за лова, аниматорът изгражда приятелство на екрана. Сюжетът, за разлика от повестта, където действието се развива в Куба, пренася зрителите на север. Историята лежи на стара изрескова техника в анимацията и говори за взаимоотношенията между две поколения, в които цари топлота.
През 2020-а „Сантяго“ печели наградата „Златен ритон“, а година по-късно и наградата за най-добър късометражен филм на „София филм фест“. Получава и номинация за най-добър филм на Irish Animation Awards, както и наградата за анимационен филм на Milan Gold Awards за месец май.
Макар че се радва на всяко едно от отличията, Андрей Кулев вярва, че филмът е по-важен от тях. Според него анимационното кино изисква определени умения у хората, които го създават, и още повече качества у тези, които го гледат. Той е на мнение, че публиката у нас все още не е готова за това да приеме анимацията като изкуство за възрастни, а не като забавление за деца. Радва се обаче, че се появяват все повече творци, които искат да я развият, и то на световно ниво.
Каква е причината анимационното кино да бъде пренебрегвано дори от Закона за филмовата индустрия и защо именно взаимоотношенията в „Сантяго“ се оказват по-важни за автора му, а и как анимацията допринася за това те да бъдат възприети от публиката – чуйте в звуковия файл.
Големият български поет Ани Илков, една от значимите фигури в съвременната българска култура издаде книга със събрани стихотворения под заглавие "Бързо насън". Сборникът включва произведения от периода 1989 - 2022 година. Премиерата се състоя в клуб "Писмена" на НБКМ в присъствието на знакови личности от културния ни живот, колеги, приятели,..
Първият превод на български на шедьовъра " МАУС " на Арт Спигелман беше представен в One Book Bookstore. "Баща ми кърви история" и "Тук започнаха мъките ми" са двете части на книгата. Тя е наградена с "Пулицър" и дава начало на термина "графичен роман". Както пишат издателите, историята разказва за "Владек Спигелман, евреин, оцелял в..
Фотографията има силата да разкрива истории без думи или текст, запечатвайки моменти, които иначе биха останали забравени или неизказани поради едни или други социални и политически причини. Такъв е случаят с документалния разказ на Гаро Кешишян, започнат преди повече от 40 години. Една негова фотографска серия се превръща в машина на времето към малко..
"Нашият ден" насочва вниманието на своите слушатели към програмата на Българския културен институт в Берлин в началото на 2025 година – разговор с директора на Института Борислав Петранов . Тази вечер предстои в Берлин да бъде представена книгата на Кристина Патрашкова "Въпреки всичко: Българските писатели в годините на цензурата"...
С Мила Искренова , гост в "Нашият ден", разговаряме за танца, българската културна сцена и темите, които я вълнуват. Повод за разговора е 65-годишнината на водещия хореограф в съвременния танц, един от посланиците на културата в инициативата на БНР. Освен хореограф на известни български танцови групи, Искренова е и автор на книгите "Радостта..
Днес (5 февруари) се навършват 40 години от откриването на Експерименталния сатирично-вариететен театър към Дома на хумора и сатирата в Габрово . Негови..
На вчерашния 4 февруари 2024 г. 22-годишна жена намушка няколко души в центъра на София. В ефира на "Lege Atris" психиатърът Цветеслава Гълъбова..
Вечно живият театър и класическата драматургия са неговата страст. Той е български режисьор с европейско измерение като творец, магьосник за актьорите...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg