Рикардо Мути навърши 80 години. Маестрото, който олицетворява италианския дух, духът на Верди, на сериозността към изкуството, на педантичната вярност към посланието в едно произведение (обстойно изследвано, обмислено и подчертано от диригента), на дълбокото уважение към предците, към учителите и продължението на тяхната линия, на пълната липса от модерност в повърхностния смисъл на думата...
В едно от последните си интервюта за „Кориере дела сера“ от април 2021 диригентът споделя, че е имал щастието да израстне през 50-те на миналия век и да завърши гимназия в Молфета при изключителни преподаватели.
„Спомням си как учителят по латински при мой грешен отговор ме хвана за ушите и ме разтърси като въже на камбана. Благодарение на него никога повече не съм пропускал цитат по латински. Дали съжалявам за телесното наказание? Разбира се, че не. Съжалявам за сериозността. Духът, с който Фридрих ІІ е издълбал мотото на вратата на Капуа: „Тези, които възнамеряват да живеят честно, влизат с увереност“. Прекрасна имиграционна и интеграционна политика, която би послужила!
Дирижирането днес често се превръща в удобна професия. Младите хора успяват, без да се задълбочават. Занимават се с монументални произведения в началото на кариерата си, просто жестикулирайки. Тосканини казваше, че ръцете са продължение на ума. Днес много диригенти използват подиума да правят шоу, опитвайки се да грабнат публика, която внимава в това, което вижда, а не в това, което чува. Моят учител Антонио Вото казваше, че диригентът трябва да е вдишал праха от сцената. Вместо това, оркестри, хорове, певци се оплакват все повече от очевидна липса на музикална и драматургична подготвеност от страна на диригентите. Репетициите в зала, в които диригентът на пианото подготвя певците, намаляват все повече и повече, в полза на седмици репетиции за нищо не подозиращи режисьори, които не само не могат да разчетат партитурата, но често си измислят истории, противоречащи на музикалния дискурс. В кореспонденцията си с Кандински Шонберг пише, че ако режисурата и сценографията смущават музиката, те грешат. Със сигурност Шонберг не е бил реакционер. Аз съм диригентът, който е направил най-много продукции с Ронкони, девет през 70-те. Те са все още под влиянието на Стрелер, който не само познаваше музиката, но умееше да чете партитурата. Той преследваше красотата, но не като естетически факт, а като необходимост за истинско изкуство. Моите продукции със Стрелер („Сватбата на Фигаро“, „Дон Жуан“ и „Фалстаф“) ме съпътстват през целия ми живот и ме научиха на много. Ето защо, може би преувеличавайки, казвам, че се уморих от живота. Мисля, че вече не принадлежа на този свят, който напълно отменя принципите на етиката в изкуството, които съм следвал и които моите учители са ми предали...Например, Джорджо Стрелер вярваше в една „Аида“ без слонове, където триумфът е само в музиката, а не в този фараонизъм, който характеризира „Аида“ вече по цял свят, който уврежда същността на творбата. Това е една от най-изтънчените и деликатни партитури на Верди. Твърде скъпите декори и костюми, заедно с липсата на компетентност и авторитет на диригентите, които с дължимите изключения, оставят певците без водач, ме притесняват за бъдещето на операта.
Днес има изискване при подготовката на музикален сезон в един оркестър да има баланс между мъже и жени, хора с различни цветове на кожата, етноси, транссексуални, така че да бъдат представени всички социални, етнически, генетични проблеми. Намирам го за много странно. Изборът трябва да бъде направен въз основа на стойност и талант. Без дискриминация, в един или друг смисъл...
Италия е пълна с театри от 18 и 19 век, които сега стоят затворени. Отворете ги и ги дайте на млади хора... Ако искаме нашето оперно наследство, най-изпълняваното в света, да не се счита за повод за забавление, а за източник на образование и култура (както са творбите на Моцарт, Вагнер, Щраус), трябва да направим много неща.
Верди не е „зум-па-па“!“
В предаването на 21 август от 20 часа ще звучат откъси от:
• „Дон Жуан“ от Моцарт с Томас Алън, Едита Груберова, Франсиско Арайза и Сузане Менцер;
• „Дон Карлос“ от Верди с Лучано Павароти, Самюел Рейми и Даниела Деси;
• „Отело“ от Верди с Красимира Стоянова и Александр Антоненко;
• „Палячи“ от Леонкавало с Лучано Павароти и Даниела Деси;
• „Ифигения в Таврида“ от Глук с Томас Алън и Карол Ванес;
• „Реквием“ от Верди с Виенската филхармония, Красимира Стоянова, Анита Рачвилешвили, Франческо Мели и Илдар Абдразаков;
• „Миса Солемнис“ от Бетовен – в запис от Залцбургския фестивал от 2021 г.
Снимки: ЕПА/БГНЕС, riccardomuti.com
Наситената програма в културния живот на столицата не е пречка и на морето да се организират паметни музикални събития. Концерт с международен мащаб акостира в Бургас и това лято. На 2 август пристанището в морския град ще се превърне в сцена за една от най-оригиналните и любими певици на съвременната сцена – Рошийн Мърфи. Очакваме..
Съботната оперна вечер посвещаваме на шведския сопран Биргит Нилсон. Ще я чуем в няколко фрагмента из опери на Рихард Вагнер. Като цялостен образ тя се превъплъщава в ролята на Реция от операта "Оберон" на Карл Мария фон Вебер. Запис под диригентството на Рафаел Кубелик и с участието на Доналд Гроуб, Марга Шимл, Джулия Хамари, Оже Арлийн, Пласидо..
В тазгодишното издание на фестивала във фокус са българските музиканти. Концепцията на музикалното събитие е да кани имена, които са желани и помнещи се от публиката, която специално се събира пред сцената до хотел "Рила", за да ги чуе. Тази година пристигат Дърти Луупс (Швеция) и Нгуен Ле "Силк&Сенд" трио (Франция). Фестивалът ще бъде открит от..
О, да! Легендарната група "Гънс ен' Роузес" обяви своето дългоочаквано завръщане в София като част от мащабното си турне през 2025 година. Вторият десант на патлаците и розите предстои отново на стадион "Васил Левски" тази вечер. Във въздуха припуква електричеството на нетърпеливото очакване за фалцетните височини на Аксел, Кавалерът на розите с..
В предаването "Български изпълнители" ще ви срещнем с младата българска пианистка Рая Костова. Музикант с интересен житейски и професионален път, който започва от Варна от Националното училище по изкуствата "Добри Христов", където Рая е в класа по пиано на Боян Бъчваров и я отвежда през 2009 г. в Кралската академия по музика в Лондон, с пълна..
Тоталния разпад на обществения диалог, речевата агресия и върховенството на политическото клише коментират в предаването "Мрежата" д -р Антоанета..
В рубриката "Културен отпечатък" на Terra Култура фаготистът Георги Шашиков сподели своята вдъхновяваща история – история, в която музиката не е..
Днес, в 14 ч., в сградата на Изпълнителната агенция за българите в чужбина (ИАБЧ), ще се проведе учредителното събрание на Асоциацията на българските..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg