Символична дата са избрали за начало на новия си творчески сезон музикантите от Симфоничния оркестър на БНР и техният главен диригент Марк Кадин. Тази година той стартира на 1 октомври – ден, изпълнен с празници, сред които естествено, се откроява Световният ден на музиката. Но програмата, която радиосимфониците ще предложат на своите почитатели, има още един източник на вдъхновение: на 1 октомври отбелязваме и празника Покров Богородичен. Това предопределя и избора на творбите в първия за сезона концерт: „Аве Мария“ от Франц Шуберт, „Майко Божия, пред теб стоя“ – премиерно за България изпълнение на творбата на британския композитор Джон Тавенър, „Валхерна. Покров Богородичен“ на Георги Арнаудов и емблематичният Трети клавирен концерт на Сергей Рахманинов, в който слушателите ще могат да чуят отново блестящия руски пианист Константин Емелянов, когото вече познават и обичат от първото му гостуване у нас през 2019-а година като солист на радиооркестъра.
Световноизвестната „Аве Мария“ е сред безспорните шедьоври на композитора-романтик Франц Шуберт. Всъщност това е т.нар. „Трета песен на Елън“, от вокалния цикъл, създаден през 1825 година по популярната повест на Уолтър Скот „Дамата от езерото“. Цикълът включва седем песни и е публикуван на следващата година като опус 52. Изпълнен е за първи път в малкото немско градче Щайрег , в замъка на графиня Софи Габриел фон Вайсенволф, страстна почитателка на творчеството на Шуберт. Той ѝ посвещава своето произведение, вследствие на което графинята става известна с прозвището „Дамата от езерото“. Днес сборникът е почти забравен, редовно се изпълнява единствено „Аве Мария“. Тази пленителна песен, толкова характерна за стила на Шуберт, е построена в проста куплетна форма, а нейната умиротворена мелодия носи необикновена красота. Тя започва и завършва с възгласа от латинската молитва „Аве Мария“, а прозрачният клавирен съпровод в отмерен ритъм наподобява звучността на арфа.
Английският композитор Джон Тавенър е роден на 28 януари 1944 в Лондон. Той твърди, че е пряк потомък на друг Джон Тавенър – известният британски композитор и органист, живял през 15-и век. Макар редица критици да определят музиката му като „лека“, Тавенър смята, че е направил класическата музика достъпна за широките маси. Първата значима творба, която му донася широка популярност, е авангардната кантата „Китът“, в основата на която е библейската история за погълнатия от кит Йона. Музиката на Тавенър черпи от руски, византийски и гръцки влияния и става по-фокусирана навътре, след като той се присъединява към Руската православна църква през 1977 г. Тавенър оприличава композирането на молитва и се определи по-скоро като проводник към духовния свят, отколкото – като композитор. Сред по-значимите му творби от 80-те и 90-те години са „Всенощно бдение“, „Акатист за Деня на благодарността“, „Защитният воал“, мащабната хорова пиеса „Възкресение“ и операта „Египетска Мария“. Неговата „Песен за Атина“ бе изпълнявана на погребението на Принцеса Даяна, а „Агнецът“ е използван в саундтрака към филма на Паоло Сорентино „ La Grande Bellezza“. В петък за първи път в България ще бъде изпълнена творбата на Тавенър „Майко Божия, пред теб стоя“.
„Влахерна. Покров Богородичен“ на Георги Арнаудов е написана след едно посещение на автора в Истанбул в края на 2011 година, като рефлексия и отглас от досега му с иконата на Влахернската Света Богородица. Приемана за първата Одигитрия, според някои тази икона е зографисана от ръката на самия евангелист Лука. Според други традиции се приема, че тя е изработена през VII век. Божията майка е изобразена чрез рядък вид живописна техника – енкаустика. Според светите традиции, пигментите и восъкът в тази икона са размесени с праха на загинали християнски мъченици. Творбата е изпълнена за първи път на 12 януари 2012 от Софийската филхармония под диригентството на Мартин Пантелеев, а през 2019-а Симфоничният оркестър на БНР под диригентството на Марк Кадин осъществи и нейния студиен запис.
Третият концерт за пиано на Сергей Рахманинов, ре минор, опус 30 и до днес се смята за един от най-трудните в жанра образци от клавирния репертоар. Той винаги е извиквал респект, даже страх у мнозина пианисти. Йозеф Хофман, на когото е бил посветен, никога не го е изпълнявал публично, казвайки, че тази творба „не е за него“. Гари Графман се оплаква, че не е успял да научи концерта дори като студент, когато е бил „все още твърде млад, за да познава страха“. Самият Рахманинов е писал творбата си по време на своето пътуване към Съединените щати, когато вместо с пиано, на което да просвирва написаното, е разполагал само с беззвучна клавиатура. Едва ли обаче това е причината за изключителната техническа трудност на произведението. По-скоро истинският „виновник“ е неговият автор, който е бил забележителен пианист. И до днес интегралите с клавирни записи на Рахманинов будят възхищение и преклонение пред феноменалните му качества на изпълнител.
Премиерата на Третия клавирен концерт на Рахманинов се е състояла на 28 ноември 1909 година в Ню Йорк, New Theater (днешният Century Theater). На диригентския пулт е бил Валтер Дамрош, а солист е бил самият Рахманинов. Второто изпълнение на концерта се състояло няколко седмици по-късно, под диригентството на Густав Малер.
Константин Емелянов е роден през 1994 година в Краснодар. На 5 години започва занимания с музика в Междуучилищния естетически център (МЕЦ) на града и в продължение на 10 години негов педагог е Тамара Криворотова. След завършването на училището през 2009 година Константин постъпва в Академичния музикален колеж при Московската консерватория в класа на Олга Мечетина. През 2013 става студент в Московската държавна консерватория в класа на Александър Мндоянц, а от 2015 учи при проф. Сергей Доренски и неговите асистенти Андрей Писарев, Павел Нерсянин и Николай Лугански, както и в класа по камерна музика на Александър Бондурянски.
Константин Емелянов е лауреат е на няколко международни конкурса: „Владимир Хоровиц“ (2012, Украйна), Верона- Италия (2017), Клавирния конкурс в Суджоу, Китай (2017), „Виоти“ - Италия (2017) и Третия общоруски музикален конкурс за пианисти (2018). През месец юни 2019 е отличен с трета награда и обявен за безусловно откритие на XVI конкурс „Чайковски“ в Москва. Освен носител на множество престижни награди, Константин Емелянов е и артист на Yamaha.
"Егаси феста"! Вие какво се смеете? Точно така се нарича най-мащабното хип-хоп събитие за лято 2025-та в България. Третото издание обещава да превърне Морската гара в Бургас в епицентър на черните ритми. Експлозивна комбинация от рап, живи инструменти и танци – истинско шоу без аналог с легендарни имена от 90-те и 2000-те. То събира над 20..
В предаването "Български изпълнители" на 11 август 2025 ще си спомним за един талантлив български певец, чийто глас звучи вече само от архивните записи, тъй като през 2022 неговият земен път приключва. Предаването е посветено на баса Емил Желев. Той завършва Държавната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" в класа на проф. Благовеста..
За първи път в България и на Балканите haptic костюми правят някои от големите концерти тази година (на Dream Theater, Guns N’ Roses и Robbie Williams, и фестивала Hills of Rock) достъпни за хора с увреден слух, които могат да изпитат енергията на музиката с тялото си. Музиката е универсален език, който обединява, вдъхновява и вълнува. Но..
Музикалният редактор Албена Велева се включи по телефон от Банско, за да сподели впечатления и да очертае акцентите в програмата на джаз фестивала, който ще продължи до 10 август. По думите ѝ, днес е осмият ден от събитието, което събира любители на джаза от цялата страна и предлага богата палитра от стилове и изпълнители. Велева разказа, че..
За първи път в историята си и за всеобща радост, тази година Банско джаз фестивал продължава 10 дни. В 28-oто му издание от 1 до 10 август участват близо 200 български и световни джаз изпълнители, включително от САЩ, Япония, Канада, Франция и Швеция. Джаз академията на фестивала вече носи името на Милчо Левиев. В града звучи музика от три..
В предаването "Български изпълнители" на 11 август 2025 ще си спомним за един талантлив български певец, чийто глас звучи вече само от архивните записи,..
Магистратурата ѝ по "Междукултурна комуникация и превод с китайски и български език" от Софийския университет е добавка към другата от НБУ по "Международни..
За първи път в България и на Балканите haptic костюми правят някои от големите концерти тази година (на Dream Theater, Guns N’ Roses и Robbie..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg