Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Музикалният феномен на пандемията

Изминалите 18 месеца в условията на пандемичната криза бяха едни от най-трудните в европейския културен живот. Престижните швейцарски летни музикални фестивали, които традиционно събират световноизвестни изпълнители и многобройна публика, не бяха сигурни до последния момент във възможното им провеждане. 

Неприятните изненади не липсваха и музикалният фестивал във Вербие (Verbier), например, буквално дни преди откриването си, трябваше да се откаже от участието на един от оркестрите заради избухването на огнище от Covid сред музикантите.

Световноизвестната френската пианистка Елен Гримо (Hélène Grimaud), която живее в САЩ, не успя да дойде за участие във фестивалите в Гщаад (Gstaad)и в (Tannay) Тане през август заради наложените ограничения за пътуване от американските власти. 

С малки изключения, програмираните концерти все пак бяха осъществени и в края на лятото и началото на септември любителите на музиката успяха да преживеят един от най-хубавите музикални сезони, който беше очакван с голямо нетърпение. 

Няколко условия ca решаващи за този успех: голяма част от летните фестивали се провеждат на открито или в малки църкви, в парковете и градините на многобройни замъци. По-редки са концертите с големи оркестри, които събират многобройна публика. Санитарният паспорт, разбира се, е задължителен за всички музикални събития. Едно от големите притеснения на организаторите винаги е лошото време, но тази година то беше прекрасно и нямаше нужда от спасяващ план Б. Програмата на фестивалите е внимателно подготвена в дългите 18 месеца на затваряне и поднесените концерти надминаха най-хубавите очаквания. 

Музикалният фестивал в луксозния алпийски курорт Гщад (Gstaad Menuhin Festival), който носи името на виртуозния цигулар Йехуди Минухин и е основан от него, тази година беше посветен на английското музикално наследство. Първият концерт на фестивала беше с участието на блестящия ученик на маестрото – цигуларя Даниел Хоп (Daniel Hope), който е познат на българската публика с концерта си в София. 

Daniel Hope (violinist, Music Director, Zurich Chamber Orchestra – Photo © xF.xKernx/xFuturexImageДуховният син на Менухин, както вече го наричат, е тази година със статус на артист с пребиваване в Гщад. По време на фестивала често бяха изпълнявани произведения на Менделсон, Хайдън, Пърсел, Бенджамин Британ, но и на обичания Едуард Елгар, чиято музика се смята за много красива, за да бъде често програмирана в симфоничните изпълнения.

Julia FischerРазличното, този път, беше вълнението с което публиката посрещаше след дълго отсъствие изпълненията на живо, като това на Джулия Фишер (Julia Fischer), придружена от музикантите на Лондонската академия Сант Мартин ин дъ Филдс (St Martin in the Fields). 

Музикалната щафета през август беше подета от малкия, но много добре организиран фестивал Музикални вариации от Тане (Variations Musicales de Tannay), който традиционно се провежда в градините на едноименния замък с прекрасна гледка към Женевското езеро. Камерният оркестър от Базел и солистите на Миланската скала и на Капела Медитерания придружаваха артисти от международна класа. 

В няколко концертни вечери публиката се срещна с изпълнители като блестящия пианист Александър Таро, но също и с изгряващия талант Александър Канторов, наслаждаваше се на елегантното изпълнение на виолончело на Готие Капусон и на клавирната енергия на Катя Буниатишвили и редица други артисти. Интересното е, че този малък, но с високо качество фестивал, е дело на един голям любител на класическата музика и дългогодишен журналист Серж Шмид (Serge Schmidt), добре познат на аудиторията от вдъхновяващите културни програми. 

В същото време любителите на музиката можеха да се насладят на многобройни концерти в топлите вечери, в прекрасните паркове на Женева и дори в Ботаническата градина. Сред поканените за участие бяха и две българки – цигуларката Рада Хаджикостова и Василена Серафимова на ударни инструменти, които поднесоха в различни концерти изненадващо модерни и ентусиазиращи изпълнения на Моцарт и Бах. 

Khatia BuniatishviliЗа първи път този музикален сезон се превърна в един изключително успешен феномен, истински празник на музиката. В него се включиха и институции, като Националния швейцарски исторически музей в замъка Пранжан (Prangins), който предостави средновековния си декор за елегантната барокова музика. 

Във все още топлите летни вечери, Оркестърът на Романска Швейцария (OSR), чийто концертмайстор беше блестящият български изпълнител Светлин Русев, избра Женевския плаж на брега на езерото за декор на три концерта, с обещанието тази музикална среща да се превърне в традиция в следващите години. 

Под звуците на Гершуин и Стравински женевските симфоници изпратиха лятото и откриха есенния сезон, в който всички се надяват, че концертните зали няма да бъдат отново задълго затваряни. 

Чуйте кореспонденция на Нели Попова от Женева за летните и есенните музикални фестивали в Швейцария от звуковия файл.

Снимки – ФБ профили на Gstaad Menuhin Festival и Variations Musicales de Tannay, личен профил на Daniel Hope и на Julia Fischer




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Кръгла маса "Съвременна доминиканска литература" в СУ "Св. Климент Охридски"

На 3 октомври от 18.00 ч. в Конферентната зала в Ректората ще се проведе Кръгла маса "Съвременна доминиканска литература". Събитието се провежда в рамките на Празниците на културата на Доминиканската република (1-6 октомври) в Българския културен център в София. Гости ще бъдат четирима изтъкнати писатели и общественици от далечната карибска..

публикувано на 02.10.24 в 17:55

"Буржоата благородник" на сцената на Сатиричния театър

На 3-ти октомври в Сатиричният театър " Алеко Константинов " е премиерата на спектакъла " Буржоата благородник " от Жан-Батист Поклен Молиер. Режисьор на представлението е актрисата Бойка Велкова, сценографията е дело на Чавдар Гюзелев, костюми – Тита Димова-Вантек, музика – Теодосий Спасов и пластика – Мила Искренова. "Буржоата..

публикувано на 02.10.24 в 15:58
Лалех Барзегар

Минимализмът в изкуството на иранската художничка Лалех Барзегар

Новият артсезон на "Орловска" 10 в Габрово започна с изложбата на иранската художничка Лалех Барзегар "Повторение на формата". Картините ѝ са изследване на минималистични форми и повтарящи се техники. Ето какво споделя тя: "Експериментирах, като намалих детайлите и цветовете, за да видя дали пространството и емоцията могат да бъдат предадени чрез..

публикувано на 02.10.24 в 14:36

"Страст под брястовете" и фанатизмът да притежаваш

Драматичният театър в Търговище гостува на софийската публика с най-новия си спектакъл "Страст под брястовете" от Юджийн О’Нийл. Постановката по пиесата на големия американски драматург, позната на българската публика и под заглавието "Любов под брястовете", е на Денислав Янев. Според неговия режисьорски прочит "Страст под брястовете" не е просто..

публикувано на 02.10.24 в 13:05
Бистра Льошевалие, Ретроспектива, НГ „Квадрат 500“ – „След“, 2024

За мисията и политиката на Националната галерия

"Музей в ефира" се завърна в програма "Христо Ботев" на 23 септември с предаване, посветено на важните събития в художествения ни живот през изминалите летни месеци. А някои от тези събития бяха свързани с Националната галерия. Това някак се подразбира – или би трябвало да се подразбира, когато става дума за такава институция. Тя е музей с постоянна..

публикувано на 02.10.24 в 08:45