На 19-и октомври в Аулата на СУ „Св. Климент Охридски“ се проведе премиера на книгата „Модерният мимесис. Саморефлексията в литературата“ с автор Камелия Спасова
"Изследването анализира с размах различни и изненадващи  репонятизации на миметичното, като демонстрира, че модерният мимесис - чрез  своята опосредстваност и саморефлексия - винаги създава оста тък. Тъкмо това  исторично и теоретично наблюдение свързва миметичното с модерността и авангарда.  В крайното си удвояване саморефлексията в литературата е мимесис в мимесиса.  Вероятно затова книгата се чете с удоволствие, което умножава удоволствие то от  нейното създаване" - казва за  книгата Васил  Видински.
  "Чрез връщане към началата на филологията "Модерният мимесис"  постига очертаването на една нова перспектива за развитието на тази наука,  която винаги и все още предстои. В книгата на Камелия  Спасова филологията се разгръща като вълнуващ пейзаж: многоизмерната  територия на литературата, езика и тяхното научно осмисляне, където мисълта  успява да мисли и самата себе си" е мнението на Богдана Паскалева.
  "Книгата на Камелия Спасова анализира мрежа от теоретични проблеми,  вариращи от спора между аномалисти и аналогисти и Платоновото понятие за  мимесис до постчовешкото. Това, което ги свързва в мрежа, е преди всичко  грижата за двойното, неединното, повторителното, второстепенното, отместеното  или пресеченото от произхода си" – твърди Тодор Христов

За изследването разказва в “Нашият ден“ доц. д-р Камелия Спасова.
“Античната литература, както и теория на литературата винаги е била моя слабост. Дълго време мислех, че ще се занимавам с теория на литературата. Нещата се насочиха така, че имаше конкурс по антична и западноевропейска литература още, когато пишех дисертацията си. И тогава, ставайки асистент по антична и западноевропейска литература, сънувах сън, в който се казваше, че цялата ми дисертация трябва да остане в рамките на античността. Тази книга се нарича “Събитие и пример у Платон и Аристотел“ и се занимавам с нещо, което продължавам в “Модерният мимесис. Саморефлексия в литературата“.
Това нещо привидно е много просто – как, когато философи, литературоведи, културолози, говорят за някакви свои теории, понякога дават пример от една литературна творба. Например, когато Аристотел ни разказва какво разбира под трагедия – какво е трагедия какви са нейните закони, но в един момент казва - “най-хубавата трагедия е “Едип цар““.
Това, което е интересно за мен е какво е взаимоотношението и как си взаимодействат теоретичната постройка или философското построение и конкретния пример.
Защо думата “мимесис“ не е преведена – има две причини. Едната е, че всеки превод би закотвил самото понятие в някакъв исторически период в историческа сцена.
В едни времена думата е превеждана като “подражание“, в други моменти като “имитация“, докато се стигне до момента на вулгарния социалистически реализъм, когато тази теория какво представлява литературата или литературата като подражание започва да се разбира като това, че литературата е отражение на действителността.“
Повече за изследването на доц. Спасова можете да чуете от интервюто в звуковия файл.
"Градът и неговите несигурни стени" в превод на Надежда Розова е новият роман на Харуки Мураками, който излезе наскоро. Творчеството му демонстрира по блестящ начин, че е невъзможно да заключиш в рамки пулсиращия живот. Книгата "Градът и неговите несигурни стени" е (не)възможна любовна история, ода за книгите, дълбоко гмурване в скръбта, своеобразна..
Николай Илчевски е роден в едно планинско селце между Чепеларе и Широка лъка – Върбово. Потомъкът на стар род от зидари и скотовъдци и досега е влюбен в това каменно поселение – в което човешката душевност и изобретателност създават красива и сурова симфония между човека и природата. През 1992 г излиза първата му книга "Десет приказки, които..
Със спектакъла "Евангелие по Ф. М. Достоевски" ще бъде открит на 1 ноември тазгодишният Балкански театрален фестивал в Благоевград. Организатор е Драматичният театър "Никола Вапцаров". "Евангелие по Ф. М. Достоевски" е спектакъл на Сръбския народен театър - Нови Сад, в постановка на един от най-изявените европейски режисьори днес –..
Исторически митове, съвременен танц и над сто артисти на една сцена – грандиозният турски спектакъл "Танцът на епохите" тръгва на турне в България с амбицията да покаже културата като мост между народите. На 4 ноември София ще посрещне това впечатляващо сценично произведение, което превръща историята в движение и културата – в универсален език на..
Драматичният театър "Стоян Бъчваров" - Варна тръгва на национално турне с най-новия си спектакъл "Време разделно". Турнето започна от Поморие на 28 октомври, на 29 октомври представлението ще се играе в Ямбол, на 30 октомври – в Хасково, на 7 ноември – във Велико Търново. "Време разделно" ще гостува и на софийската публика като част от..
Мултимедийният албум "Антарктически приказки" на Теодосий Спасов и Християн Цвятков е продължението на музикално-поетичния спектакъл със същото име, който..
На 6 и 7 ноември 2025 г. Биологическият факултет на Софийския университет "Св. Климент Охридски" отново ще се превърне в център на световната научна..
Драматичният театър "Стоян Бъчваров" - Варна тръгва на национално турне с най-новия си спектакъл "Време разделно". Турнето започна от Поморие на 28..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg
