Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Бартълби” и желанието да не правиш нищо

Премиерният спектакъл „Бартълби” очаква първата си среща с публиката тази вечер от 19.30 часа в новия артцентър за съвременни изкуства “Топлоцентрала”.

В представлението участва актьорът Александър Митрев, а постановката и драматизацията са на Марий Росен по разказа "Бартълби, писарят" на американския писател Хърман Мелвил.

Историята е за адвокат от Уолстрийт, който наема нов писар за кантората си. След като той първоначално преписва огромно количество документи, без обяснение спира и отказва да извършва повече каквато и да било дейност. На всички молби, отправени към него, отговорът е "Бих предпочел да не го правя".

„Аз имам някаква близка връзка с този текст вече много години. И в различни моменти различни неща са ме вълнували силно в него. А дали той по някакъв начин има връзка с това време днес… Аз мисля, че има, защото той е крайно човешки, емпатичен текст. Текст, който се занимава с емпатията, текст, който се занимава с човека и въпросите, които се появяват вътре в самия него и на които той трябва да отговори. Те са изискващи.

В случая се появява един герой, който предпочита да не върши почти нищо и постепенно функциите му на човешко същество една по една се изключват. И той остава просто сянката от самия себе си. В този смисъл това е много познато на съвременния човек, предполагам. Такава тежест носим като знание, като познание, като информация за света около нас, че в един момент може би предпочитаме да отказваме, да не приемаме тази информация, за да можем да оцелеем вътре в себе си като едно единно ядро“, разказа в „Артефир“ Марий Росен.

Целия разговор можете да чуете в звуковия файл.

Снимки – Петя Денева – артцентър за съвременни изкуства “Топлоцентрала”


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Лекции за българско изкуство в ново квартално пространство

"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..

публикувано на 16.02.25 в 12:15

Философската поезия на Цочо Бояджиев в спектакъл на "Сфумато"

Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..

публикувано на 16.02.25 в 08:45

Обявиха победителите в VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем"

Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..

публикувано на 15.02.25 в 09:45

Ана Андреу Бакеро: Беше трудно, но важно да намеря баланса между емоции и историческа реалност

"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..

публикувано на 14.02.25 в 16:35

Даниел Келман за изплъзващите се послания на историческото

Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм.  Пабст остава спорна фигура и до днес..

публикувано на 14.02.25 в 16:25