Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Григор Паликаров – многостранен талант

Снимка: Василка Балевска

В „Студио „Музика“ гостува Григор Паликаров – диригент, пианист и композитор, концертирал в почти цял свят: Европа, Азия, САЩ и Латинска Америка, на 30 ноември. Носител е на наградата „Златно перо“ през 2009 г., „Емил Чакъров“ – 2019, „Кристална лира“ през 2002, 2012 и 2017, както и „Златна лира“ за изключителен принос към българското музикално изкуство и по повод 50-годишния му юбилей от Съюза на българските музикални и танцови дейци.

Григор Паликаров е роден на 29 октомври 1971 г. в Пловдив, където започват и първите му занимания по музика. През 1990 г. завършва пиано в НУМТИ „Добрин Петков“ в родния си град с пълно отличие и златна значка, а в НМА „Проф. Панчо Владигеров“ в София се дипломира като магистър по специалностите оперно-симфонично дирижиране, хорово дирижиране, композиция и пиано, съответно при академик Васил Казанджиев и професорите Иван Вульпе, Стоян Кралев, Димитър Тъпков и Красимир Тасков. Интересът му към композирането го отвежда на специализация в рамките на два летни курса във Виенския университет за музика и изпълнителски изкуства при проф. Ерих Урбанер, а талантът му в тази насока получава заслужено признание със специалната награда „Алфред Шнитке“ за композиция на фондация „Млади български таланти“. Паликаров е носител и на награди от конкурсите за композитори и пианисти „Светослав Обретенов“, „Албер Русел“ и „Музиката и земята“.


Още като студент Григор Паликаров застава на диригентския пулт в постановки на „Риголето“ в Плевенската и Старозагорската опера, а дебютът му в Националната опера и балет е през 1998 г., когато дирижира гала концерт на голямата българска прима Гена Димитрова по изрична нейна покана. За това знаменателно събитие в неговия житейски и творчески път Паликаров споделя:

След този успех Григор Паликаров свързва две десетилетия от живота си с Националната опера и балет като щатен диригент между 2000 и 2019 г. В този период поставя над 60 оперни и балетни заглавия. Същевременно от 2005 г. той е и главен диригент и художествен ръководител на симфонично-оперетното дружество „Маестро Георги Атанасов“ Пазарджик, а от 2021 е постоянен гост-диригент на Държавната опера във Варна.

Извън театъра Григор Паликаров работи с редица оркестри у нас и в чужбина. Започва като диригент на Симфоничния оркестър на Ансамбъла на Българската армия между 1995 и 1997, а между 1998 и 2003 г. е и главен художествен ръководител и диригент на популярната младежка филхармония „Пионер“. Има богата дискография, осъществена със Симфоничния оркестър на БНР, Софийската филхармония, Оркестъра на „Класик ФМ Радио“, Пазарджишката филхармония; заставал е на пулта на състави като Кралската филхармония в Брюксел, Национална опера и балет на Любляна, виенския ансамбъл „Нов тон“, симфоничния оркестър „Сенчъри“ – Тайпе, филхармония „Яначек“ – Чехия, Ченстоховска и Варминско-Мазурска филхармония – Полша, оркестър „Содре” и Национален хор на Уругвай, оркестри в Италия и много други.

Григор Паликаров развива и активна педагогическа дейност – в момента е доцент по оперно-симфонично дирижиране в НМА „Проф. Панчо Владигеров“. За постиженията му извън музиката свидетелства двукратното му председателство на Менса – България.

В „Студио „Музика“ по програма „Христо Ботев“ на 30 ноември от 19.30 часа слушателите ще имат удоволствието да съпреживеят някои от звездните мигове в творческия път на Григор Паликаров чрез личния му разказ и творбите, които ще звучат под неговата палка в записи с Националния радиосимфоничен оркестър, Софийската филхармония и „Класик ФМ Радио“.

Снимки: Василка Балевска, личен архив, mittelfest.org, operasofia.bg



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Хитовете на "Смоуки" в романтичната атмосфера на Античния театър

Среща на випуск 70 и.... някоя година. Да вадим носните кърпички, че има бая да си подсмърчаме с тези вирусоносители по отношение на... романтиката и усмивката. Всички онези "стари и златни" евъргрийни, изхранили диджейското братство в годините, когато пускаше от "Юпитери" и "Унитри". Подобни концерти са като срещи на съученици, поне три по..

публикувано на 24.06.24 в 11:29

Програма "Христо Ботев" излъчва директно от Варна откриването на ММФ "Варненско лято"

Две години преди честването на своя 100-годишен юбилей, Международния музикален фестивал "Варненско лято" открива поредното си издание с концерт, събрал в едно традиция и бъдеще! В програмата на 22 юни присъства музикалната емблема на фестивала Рапсодия "Вардар", премиера на нова творба, написана специално за фестивала – "Увертюра във форма на..

публикувано на 22.06.24 в 07:50
 Проф. д-р Боряна Ламбрева (вдясно) и Аделина Александрова

Пианистката Боряна Ламбрева: Най-важното нещо в изкуството е да му служим вярно

"Бях много добра изпълнителка, но прекарвах доста часове на пианото сама. В гимназията много свирех и може би по тази причина сега, когато се срещаме със съученици и те разказват забавни случи от онези години, се питам дали наистина съм завършила същото училище. Аз дори и на военно обучение не отидох с моя випуск, защото пак имах някакъв ангажимент и..

публикувано на 21.06.24 в 11:05

Японско турне с "Аларма Пънк Джаз" и heavenphetamine

В края на тази и началото на следващата седмица концертната поредица "Аларма Пънк Джаз" на програма "Христо Ботев" ще представи с три концерта японското краут-рок/психеделик/пост-пънк дуо heavenphetamine за първи път в България. Градовете са Пловдив – в Bee Bop Café на 23 юни (в емблематичната вече поредица пловдивска на "Аларма" "Неделя..

публикувано на 19.06.24 в 21:44

Епохата Константин Илиев

Той е творец, чието присъствие на музикалния ни небосклон през втората половина на XX век е определяно като поява на метеор, като изключително явление, като епоха. И това признание идва не само от почитателите, приятелите и съмишлениците, но и от онези, които влизат в открита колизия с него, независимо дали тя е на естетическа или..

публикувано на 18.06.24 в 09:36