Как изглежда животът по средата през погледа на две художнички – от България и от Северна Македония?
Изложбата „По средата“ на Десислава Унгер и Ленче Андонова в столичната галерия „Аросита“ разглежда представата за времето и пространството. Времето като реалност, в която всеки един живее и създава.
Десислава Унгер и Ленче Андонова завършват заедно живопис в Националната художествена академия в ателието на Андрей Даниел. Оттогава ги свързва близко приятелство, споделяне на идеи и общи проекти. Едната живее в Париж, а другата – във Виена, но пътищата им се засичат по средата в София.
Творбите на двете художнички са отражения на реалността чрез лични преживявания, движещи се между абстрактни пейзажи и прецизно изрисувани форми. В тях се създава междинно, безвремево пространство, където се срещат идеите им, там някъде помежду, по средата се ражда емоционален пейзаж, символ на времето, което тече или спира.
"В монументалната графика на Десислава откриваме една самотна къща в средата на идиличен планински пейзаж. Къщата е в центъра на пространството, в центъра на света или центърът е самият човек, движещ и променящ се. В серията рисунки „Във вихъра“ се преплитат няколко пласта развихрени цветни петна и конкретни форми, символи на границата с невидимото. Десислава Унгер се интересува от човека, от болката и мечтите му, от важността на съществуването му, от животът, който се противопоставя на хаоса и зависимостта ни един от друг.
Ленче Андонова анализира темата за времето чрез спомените, чрез натрупването и наслагването на обекти, понякога до степен на изличаването им. Серията „Reminiscence“ се състои от картини, вдъхновени от избледняващи спомени. Колажи с пощенски марки са покрити с хартиени плътни облаци, поглъщащи съществуващият образ. Te създават непрозрачнa тъкан, която оставя само няколко неясни форми на заден план, като далечен спомен.
„Calendula“, е композиция от малки обекти, вдъхновена от архитектурата на растенията, техният филотаксис, естествената им геометрия, която се претопява в монохромни спирали.
Самият процес на натрупване и колекциониране на обектите, като материал за произведенията продължава понякога с години. Повтаряемостта, отстраняването на обекта от контекста и употребата му, в случая – пощенски марки, торбички от чай, използвана хартия и бирени тапи, изследва паметта на материала и границите му на повторна употреба и трансформация."
Изложбата може да бъде видяна до 19 януари в столичната галерия "Аросита".Чуйте – в звуковия файл.
Ленче Андонова е родена 1982 в Скопие, Македония, работи и живее в Париж, Франция. Завършва живопис в Националната художествена академия, София, и изложбено изкуство и сценография в Университета в Мец във Франция. Участва в многобройни изложби, между които Колекцията BIC, Париж (2018); Palais des monteurs, Пале де Токио, Париж, Франция (2016); Паратиссима, Международен панаир за съвременно изкуство Торино, Италия (2014); Биенале за млади художници в Москва, Русия, (2010).
Десислава Унгер е родена през 1980 г. в София, България. Живее и работи във Виена, Австрия. Завършва живопис в Националната художествена академия, София, и графика в Университета за приложни изкуства във Виена. Нейни творби са представени в множество групови изложби. Произведенията ѝ са част от колекциите: Музей Албертина / Графична колекция, Виена; Колекция на град Виена, MUSA; Артотека на федералното правителство, 21er Haus; Университет за приложни изкуства, Виена; Национална художествена галерия, София; Международна фондация "Св. Св. Кирил и Методий" София и др.
Снимки – галерия "Аросита"В епизод 567 "Трамвай по желание" среща своята публика с универсалния сценичен талант Атанас Палюшев. Кой е Палюшев? В своя творчески профил Атанас е лирико-драматичен тенор, школуван в класическото пеене. Завършва първо ВИТИЗ, а после и Консерваторията със специалност оперно пеене. Специализира в прочутото Миланско оперно училище към..
Живеем насред бързо развиващи се технологии, крайни социални нагласи, влияния на глобални тенденции, променящи възприятията и взаимодействието ни със света. За културата на младите българи, за живота на сцената и извън нея и за влиянието върху следващото поколение в "Нашият ден" разговаряме с актьора Филип Буков . Буков е познато лице от..
Как се създава достъпна театрална среда за деца в неравностойно положение – разговор с режисьора и сценограф Олег Степанов и с актьора Владимир Богданов от театралната компания The Balkan Theatre Factory . The Balkan Theatre Factory подкрепя достъпа на деца в неравностойно положение до театъра чрез инициативата "60 от сърце", която..
Гергина Иванова Дворецка e журналистка и поетеса, родена в София. Завършва Софийската гимназия с преподаване на френски език и българска филология в Софийския университет "Свети Климент Охридски”. Още като студентка започва работа в тогавашната "Младежка редакция" на програма "Христо Ботев". Целият ѝ професионален път е свързан с БНР. Още през 1990..
В нашата история, но и в световната такава, артбохемството е особен фактор. Соцбохемството беше и проява на стихиен хедонизъм в творческите среди, но и акт, понякога, на свободомислие и еманципация от идеологическите канони. Говорим за всичко това въз основа на културния и творческия живот във Варна през десетилетията на социализма. Повод е и книгата..
Жителите на троянското село Черни Осъм са обезпокоени от развитието на проекта за изграждане на язовир в близост до населеното място. В "Нашият..
Световноизвестният гръден хирург проф. Валтер Клепетко, който до пенсионирането си бе ръководител на катедрата по хирургия в Университетската болница..
"Какво отлагате на ежедневна база?", пита психотерапевтът Алис Русева и съветва това да бъде първият въпрос към себе си при симптоми на тревожност, които..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg