Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"По средата" – Десислава Унгер и Ленче Андонова в галерия "Аросита"

Снимка: галерия Аросита

Как изглежда животът по средата през погледа на две художнички – от България и от Северна Македония?

Изложбата „По средата“ на Десислава Унгер и Ленче Андонова в столичната галерия „Аросита“ разглежда представата за времето и пространството. Времето като реалност, в която всеки един живее и създава.

Десислава Унгер и Ленче Андонова завършват заедно живопис в Националната художествена академия в ателието на Андрей Даниел. Оттогава ги свързва близко приятелство, споделяне на идеи и общи проекти. Едната живее в Париж, а другата – във Виена, но пътищата им се засичат по средата в София.

Творбите на двете художнички са отражения на реалността чрез лични преживявания, движещи се между абстрактни пейзажи и прецизно изрисувани форми. В тях се създава междинно, безвремево пространство, където се срещат идеите им, там някъде помежду, по средата се ражда емоционален пейзаж, символ на времето, което тече или спира.

"В монументалната графика на Десислава откриваме една самотна къща в средата на идиличен планински пейзаж. Къщата е в центъра на пространството, в центъра на света или центърът е самият човек, движещ и променящ се. В серията рисунки „Във вихъра“ се преплитат няколко пласта развихрени цветни петна и конкретни форми, символи на границата с невидимото. Десислава Унгер се интересува от човека, от болката и мечтите му, от важността на съществуването му, от животът, който се противопоставя на хаоса и зависимостта ни един от друг.

Ленче Андонова анализира темата за времето чрез спомените, чрез натрупването и наслагването на обекти, понякога до степен на изличаването им. Серията „Reminiscence“ се състои от картини, вдъхновени от избледняващи спомени. Колажи с пощенски марки са покрити с хартиени плътни облаци, поглъщащи съществуващият образ. Te създават непрозрачнa тъкан, която оставя само няколко неясни форми на заден план, като далечен спомен.

„Calendula“, е композиция от малки обекти, вдъхновена от архитектурата на растенията, техният филотаксис, естествената им геометрия, която се претопява в монохромни спирали.

Самият процес на натрупване и колекциониране на обектите, като материал за произведенията продължава понякога с години. Повтаряемостта, отстраняването на обекта от контекста и употребата му, в случая – пощенски марки, торбички от чай, използвана хартия и бирени тапи, изследва паметта на материала и границите му на повторна употреба и трансформация."

Изложбата може да бъде видяна до 19 януари в столичната галерия "Аросита".

Младата македонска художничка Ленче Андонова разказва повече в "Артефир".

Чуйте – в звуковия файл.

Ленче Андонова е родена 1982 в Скопие, Македония, работи и живее в Париж, Франция. Завършва живопис в Националната художествена академия, София, и изложбено изкуство и сценография в Университета в Мец във Франция. Участва в многобройни изложби, между които Колекцията BIC, Париж (2018); Palais des monteurs, Пале де Токио, Париж, Франция (2016); Паратиссима, Международен панаир за съвременно изкуство Торино, Италия (2014); Биенале за млади художници в Москва, Русия, (2010).

Десислава Унгер е родена през 1980 г. в София, България. Живее и работи във Виена, Австрия. Завършва живопис в Националната художествена академия, София, и графика в Университета за приложни изкуства във Виена. Нейни творби са представени в множество групови изложби. Произведенията ѝ са част от колекциите: Музей Албертина / Графична колекция, Виена; Колекция на град Виена, MUSA; Артотека на федералното правителство, 21er Haus; Университет за приложни изкуства, Виена; Национална художествена галерия, София; Международна фондация "Св. Св. Кирил и Методий" София и др.

Снимки – галерия "Аросита"


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Детска книга на Матю Макконъхи

Носителят на "Оскар" Матю Макконъхи предлага своя детска книга с напътствия и житейски уроци, наречена "Само защото". Актьорът е известен не само с ролите си, но и с работата си в своята фондация "Просто продължавай да живееш", която цели подпомагането на младежи. "Детските стихове са много леки на пръв поглед, като песен, римувани, но в тях се..

публикувано на 21.07.25 в 17:07

Появата, развитието и ролята на "Белият куб" – в кураторски проект на Христо Калоянов

"Белият куб" е кураторски проект на Христо Калоянов.   Терминът "Белият куб" идва от есето на Брайън О’Дохърти Inside the White Cube: The Ideology of the Gallery Space от 1976 година. Основните характеристики са бели стени, които символизират чистота, без прозорци в контролирана среда. Проектът на Калоянов разглежда темите за появата, развитието и..

публикувано на 21.07.25 в 15:50

Над 150 фотографии с Райна Кабаиванска, събрани в изложба

Жителите и гостите на Пловдив могат да се докоснат до вдъхновяващата история на оперната прима Райна Кабаиванска чрез изложбата "Моите будители". Експозицията представя над 150 фотографии и разкрива впечатляващия път на Кабаиванска на световните сцени – от дебюта ѝ до триумфите в "Ковънт Гардън", "Ла Скала", "Метрополитън опера" и други престижни..

публикувано на 21.07.25 в 15:46

Седмица на италианската култура в Балчик

Седмицата на италианската култура в Балчик ще се състои за осми път. Началото на 21 юли дава изложбата "Персонажите на Пучини – живо вдъхновение". Тя представлява колекция от творби живопис на участниците в предишното издание на форума. Може да се разгледа в Каменната зала на Културния център "Двореца". Вечерта на 21 юли ще се състои концерт на..

публикувано на 21.07.25 в 15:26
Радой Ралин

Изкуството в мен: Свободният Радой Ралин

В "Тийн Тайм" отбелязваме 21 години от кончината на Радой Ралин. Истинското име на поета, сатирик, дисидент, известен с творчество, защитаващо свободата на словото, е Димитър Стоянов.  Сатиричните творби на Ралин се радват на изключителна популярност, защото съумяват да бъдат справедливи , предусещайки взривоопасните зони в социалното пространство...

публикувано на 21.07.25 в 14:50