Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Вечер с изкуството на мецосопрана Мариана Пенчева

4
Снимка: sofiaphilharmonic.com

В оперната вечер на програма „Христо Ботев“ тази събота (22 януари от 20 часа) ще може да се докоснете до част от изкуството на великолепната българска певица Мариана Пенчева.

Мариана Пенчева е родена на 17 януари през 1966 г. в Пловдив. Започва музикалното си образование в класа по оперно пеене на Иванка Михайлова в Музикалното училище в родния си град. След това Мариана Пенчева кандидатства в Музикалната академия в София, но не е приета. Интуицията ѝ обаче я отвежда на прослушване пред оперната певица и реномирана педагожка проф. Мати Пинкас. Категорична, че Мариана има данни, тя я изпраща на уроци при своя ученичка, голямото мецосопрано Бойка Косева. Благодарение на осем месеца всеотдайна съвместна работа, Мариана става една от двете студентки мецосопрани, които постъпват в Музикалната академия на следващата година. По-късно специализира в Академия „Борис Христов” в Рим, където работи с Александрина Милчева. Като студентка в трети курс дебютира на професионална оперна сцена в Плевен в ролята на Улрика в „Бал с маски“ от Верди.


Когато говори за първите стъпки от своя професионален път, Мариана Пенчева често споменава случайността и неведнъж казва, че е получавала шансове от съдбата и, цитирам, се е „хвърляла в дълбокото“. В края на трети курс от своето обучение, през 1989 година, насърчена от своята преподавателка Мати Пинкас, Мариана се явява на престижния международен конкурс „Виоти“ във Верчели, Италия и печели втора награда без присъдена първа. На следващата година е финалист на международния певчески конкурс в Тулуза, Франция.

В резултат на тези успехи италианското посолство в България я кани да кандидатства за стипендия за обучение, отпускана от Министерството на външните работи на Италия, която тя съвсем заслужено печели. Така през 1991 в последната, пета година от своето обучение в Музикалната академия, Мариана получава така дългоочакваната възможност да замине за Италия. Стипендиантите трябва да удостоверят, че са записани в държавна институция и без да се замисля певицата се отправя към Миланската консерватория – все пак в Милано е заветната Ла Скала, за която винаги е мечтала! От там обаче получава отказ да бъде допусната, тъй като учебната година вече е била започнала.


Съдбата я отвежда във Верона – проф. Мати Пинкас я свързва с директора на консерваторията там, който приема присърце задачата да помогне на Мариана и на своя отговорност я записва като специализант. Едва двайсетина дни след пристигането си в града на Ромео и Жулиета Мариана се явява на конкурса „Cascina lirica“ в Кашина, където печели първо място измежду 120 кандидати и получава предложение от импресарска агенция. Приятелка успява да ѝ уреди прослушване в Миланската Скала пред един от диригентите, който я харесва и решава да я представи и на Рикардо Мути. След поредица от успешни прослушвания, Мариана получава предложение за ролята на Великата весталка в операта „Весталката“ на Спонтини. Така през 1993 дебютира на сцената на Миланската Скала в тази роля, под палката на Рикардо Мути. Под неговото ръководство следват участия във Вердиевите опери „Риголето“, „Набуко“, „Силата на съдбата“ и „Бал с маски“, както и „Хофманови разкази“ на Жак Офенбах, и „Мадам Бътерфлай“ на Пучини.

Повече за първата среща с маестро Мути и впечатленията на Мариана Пенчева от работата с него ще научите от самата нея.

В предаването ще имате възможността да чуете първата оперна творба на Джузепе Верди „Оберто, граф ди Сан Бонифачо“, по либрето на Темистокле Солера, либретист и на други шедьоври от творчеството на композитора като „Набуко”, „Ломбардци”, „Жана Д`Арк” и „Атила”. Записът е от спектакъл, част от продукциите за Вердиевия фестивал през 2007 година, на сцената на малкия оперен театър в родното място на композитора – Бусето. Мариана Пенчева е Куница, Франческа Сассу – Леонора, Фабио Сартори - Рикардо, Джовани Батиста Пароди - Оберто, Джорджa Бертани - Имелда. Солистите, оркестъра и хора на Театро Реджо ди Парма дирижира Антонело Алеманди. За този спектакъл, критикът Марк Пулинджър пише за независимото британско месечно списание за класическа музика International Record Review: „Куница на Пенчева е изпълнена с класа: тя има богат, плътен мецосопранов глас и усещане за Вердиево легато... Антонело Алеманди балансира добре гласовете и оркестъра в миниатюрната зала“.


Ще прозвучат още и фрагменти от опери на Сен-Санс, Верди, Доницети, Пачини, Белини, Масне, както и песни на Франческо Паоло Тости, Оторино Респиги и Джузепе Верди.

Снимки: Александър Богдан Томпсън, Монте Мюзик, БГНЕС, sofiaphilharmonic.com


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Банско посреща джаз импровизациите на Ангел Демирев

Музикалният редактор Албена Велева се включи по телефон от Банско, за да сподели впечатления и да очертае акцентите в програмата на джаз фестивала, който ще продължи до 10 август. По думите ѝ, днес е осмият ден от събитието, което събира любители на джаза от цялата страна и предлага богата палитра от стилове и изпълнители. Велева разказа, че..

обновено на 08.08.25 в 12:08
Стоян Янкулов-Стунджи, Мирослав Иванов, Калоян Куманов

"Какво се случва" на Банско джаз фестивал, 2025

За първи път в историята си и за всеобща радост, тази година Банско джаз фестивал продължава 10 дни. В 28-oто му издание от 1 до 10 август участват близо 200 български и световни джаз изпълнители, включително от САЩ, Япония, Канада, Франция и Швеция. Джаз академията на фестивала вече носи името на Милчо Левиев. В града звучи музика от три..

публикувано на 08.08.25 в 09:12

Виртуози на вокалната джаз хармония – New York Voices на Банско джаз фестивал

Тази година в програмата на Банско джаз фестивал се открояват няколко забележителни "първи пъти" – легенди на джаза, които по една или друга причина не са имали досега среща с българската публика, а сега са част от пъстрата програма на фестивала. Такива са, например, Nils Landgren, Catherine Russell, Anat Cohen и John Beasley (като лидер на трио),..

публикувано на 06.08.25 в 16:05

Ингви Малмстийн: Барок-ен-рол богът каца в София

Шведската китарна легенда Ингви Малмстийн ще отбележи 40 години на сцената със специален концерт в София. Събитието ще се проведе на 10 август в клуб Joy Station и ще бъде част от световното му юбилейно турне, посветено на четири десетилетия безкомпромисно влияние в рок и метъл музиката. Бах. Антонио Вивалди. Джими Хендрикс. Пражката филхармония. И..

обновено на 04.08.25 в 10:19
Мирян Колев

Звуците на Малайзия

Warm Waves/"Топли вълни" е сантиментален албум, който включва теренни записи от пътуването на експерименталния музикант Мирян Колев до Малайзия през 2024 г.  Записани в обекта на ЮНЕСКО Джорджтаун и околностите на остров Пенанг, те улавят топли спомени в звук. Градските улици, плажовете, религиозните храмове, цикадите в джунглата, звуците на..

публикувано на 03.08.25 в 10:15