Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Вечер с изкуството на мецосопрана Мариана Пенчева

4
Снимка: sofiaphilharmonic.com

В оперната вечер на програма „Христо Ботев“ тази събота (22 януари от 20 часа) ще може да се докоснете до част от изкуството на великолепната българска певица Мариана Пенчева.

Мариана Пенчева е родена на 17 януари през 1966 г. в Пловдив. Започва музикалното си образование в класа по оперно пеене на Иванка Михайлова в Музикалното училище в родния си град. След това Мариана Пенчева кандидатства в Музикалната академия в София, но не е приета. Интуицията ѝ обаче я отвежда на прослушване пред оперната певица и реномирана педагожка проф. Мати Пинкас. Категорична, че Мариана има данни, тя я изпраща на уроци при своя ученичка, голямото мецосопрано Бойка Косева. Благодарение на осем месеца всеотдайна съвместна работа, Мариана става една от двете студентки мецосопрани, които постъпват в Музикалната академия на следващата година. По-късно специализира в Академия „Борис Христов” в Рим, където работи с Александрина Милчева. Като студентка в трети курс дебютира на професионална оперна сцена в Плевен в ролята на Улрика в „Бал с маски“ от Верди.


Когато говори за първите стъпки от своя професионален път, Мариана Пенчева често споменава случайността и неведнъж казва, че е получавала шансове от съдбата и, цитирам, се е „хвърляла в дълбокото“. В края на трети курс от своето обучение, през 1989 година, насърчена от своята преподавателка Мати Пинкас, Мариана се явява на престижния международен конкурс „Виоти“ във Верчели, Италия и печели втора награда без присъдена първа. На следващата година е финалист на международния певчески конкурс в Тулуза, Франция.

В резултат на тези успехи италианското посолство в България я кани да кандидатства за стипендия за обучение, отпускана от Министерството на външните работи на Италия, която тя съвсем заслужено печели. Така през 1991 в последната, пета година от своето обучение в Музикалната академия, Мариана получава така дългоочакваната възможност да замине за Италия. Стипендиантите трябва да удостоверят, че са записани в държавна институция и без да се замисля певицата се отправя към Миланската консерватория – все пак в Милано е заветната Ла Скала, за която винаги е мечтала! От там обаче получава отказ да бъде допусната, тъй като учебната година вече е била започнала.


Съдбата я отвежда във Верона – проф. Мати Пинкас я свързва с директора на консерваторията там, който приема присърце задачата да помогне на Мариана и на своя отговорност я записва като специализант. Едва двайсетина дни след пристигането си в града на Ромео и Жулиета Мариана се явява на конкурса „Cascina lirica“ в Кашина, където печели първо място измежду 120 кандидати и получава предложение от импресарска агенция. Приятелка успява да ѝ уреди прослушване в Миланската Скала пред един от диригентите, който я харесва и решава да я представи и на Рикардо Мути. След поредица от успешни прослушвания, Мариана получава предложение за ролята на Великата весталка в операта „Весталката“ на Спонтини. Така през 1993 дебютира на сцената на Миланската Скала в тази роля, под палката на Рикардо Мути. Под неговото ръководство следват участия във Вердиевите опери „Риголето“, „Набуко“, „Силата на съдбата“ и „Бал с маски“, както и „Хофманови разкази“ на Жак Офенбах, и „Мадам Бътерфлай“ на Пучини.

Повече за първата среща с маестро Мути и впечатленията на Мариана Пенчева от работата с него ще научите от самата нея.

В предаването ще имате възможността да чуете първата оперна творба на Джузепе Верди „Оберто, граф ди Сан Бонифачо“, по либрето на Темистокле Солера, либретист и на други шедьоври от творчеството на композитора като „Набуко”, „Ломбардци”, „Жана Д`Арк” и „Атила”. Записът е от спектакъл, част от продукциите за Вердиевия фестивал през 2007 година, на сцената на малкия оперен театър в родното място на композитора – Бусето. Мариана Пенчева е Куница, Франческа Сассу – Леонора, Фабио Сартори - Рикардо, Джовани Батиста Пароди - Оберто, Джорджa Бертани - Имелда. Солистите, оркестъра и хора на Театро Реджо ди Парма дирижира Антонело Алеманди. За този спектакъл, критикът Марк Пулинджър пише за независимото британско месечно списание за класическа музика International Record Review: „Куница на Пенчева е изпълнена с класа: тя има богат, плътен мецосопранов глас и усещане за Вердиево легато... Антонело Алеманди балансира добре гласовете и оркестъра в миниатюрната зала“.


Ще прозвучат още и фрагменти от опери на Сен-Санс, Верди, Доницети, Пачини, Белини, Масне, както и песни на Франческо Паоло Тости, Оторино Респиги и Джузепе Верди.

Снимки: Александър Богдан Томпсън, Монте Мюзик, БГНЕС, sofiaphilharmonic.com


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Arbanassi Summer Music събира почитатели на камерната музика

Предстои 14-ото издание на Arbanassi Summer Music от 7 до 12 юли в архитектурния резерват Арбанаси. Организират го контрабасистката Юлита Фъсева и нейният съпруг обоистът Димитри Местдаг. Двамата живеят и работят в Белгия, но оценяват магията на Арбанаси и възможността да правят бутиков фестивал, заобиколени от приятели и съмишленици. "Специалното в..

публикувано на 05.07.24 в 17:05
Константин Илиевски и Симфоничния оркестър на БНР

Последен концерт от сезона на радиосимфониците

Интересен, динамичен, разнообразен бе сезон 2023/2024 на Симфоничния оркестър на БНР. Новият главен диригент на състава Константин Илиевски предложи цялостна концертна програма, в която бе дадено преимущество на някои от най-обещаващите млади български музиканти, оркестър и публика се срещнаха с нови солисти и диригенти, почетени бяха годишнини на..

публикувано на 05.07.24 в 13:10

"Сицилианска вечерня", опера в пет действия от Джузепе Верди

Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..

публикувано на 05.07.24 в 10:20

"Софийски музикални седмици" – фестивал с дълга история и бъдеще

Международният фестивал "Софийски музикални седмици" е най-старият културен форум у нас, който не е прекъсвал своите издания през 55-годишната си история, въпреки многобройните трудности и сътресения. Фестивалът се радва на хиляди съмишленици и ценители на класическата музика от цял свят, които следят с интерес концертите и събитията през годините...

публикувано на 04.07.24 в 09:25

Маестро Валентин Пейчинов отново в България

Световноизвестният българо-американски оперен бас, дългогодишен солист в Метрополитън опера в Ню Йорк и вокален педагог – маестро Валентин Пейчинов е в България по повод новите Майсторски класове, които организира в родината. Тази година събитието е част от програмата на 55-ия Международен фестивал "Софийски музикални седмици". Маестро Валентин..

публикувано на 01.07.24 в 16:35