Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

“Becoming” – разцъфването на първата българска танцова филмова трилогия

Снимка: “Becoming”

Три танцови късометражни филма изследват мястото на съвременния млад човек в обществото, като проследяват разцъфването на идентичността, пречупена през призмата на женствеността, мъжествеността и юношеството. Българската танцова филмова трилогия “Becoming” е първата продукция на програма „Фокус Кино Танц“, която е изцяло насочена върху изграждането и затвърждаването на танцовото кино у нас и създаването на една своеобразна общност от артисти.

Премиерата на трилогията е на 3 февруари в Дома на киното от 19 часа. Прожекцията на “Becoming” ще бъде последвана и от дискусия около важните теми, застъпени в трите представени филма – „INNER BLOOM“, „SURRENDER“ и „BREAKOFF“.

Инициатор на първата у нас танцова филмова поредица е хореографката Стефани Ханджийска. Тя е и автор на филма „INNER BLOOM“. „Вътрешен разцвет“, както е българското му наименование, проследява етапите на развитие на женствеността и процеса на свързване на жената със собственото ѝ тяло. Филмът изследва момента, в който жената опознава себе си, кожата, в която живее, и сексуалността си. Според Стефани вътрешното разцъфване настъпва тогава, когато жената си позволи да заглуши първо собствения си шум, а след това и обществения, който ѝ налага стандарти за визия, поведение и начин на възприемане.

„SURRENDER“ – или „Отстъпление“ – е режисираният от Коста Каракашян филм, който представя идеята за мъжествеността в българското общество. Четирима от най-утвърдените в момента танцьори у нас – Никола Хаджитанев, премиер-солист на Софийската опера и балет; Реми Тоин; Светослав Серопян, солист в „Арабеск“; и Кръстьо Методиев – разчупват архетипите за мъжа днес и показват своята гледна точка за мястото му в съвременния свят. Филмът комбинира авторските им изпълнения с документалните им разкази от първо лице, като проследява личната връзка на всеки един от тях с танца. Коста Каракашян е на мнение, че „кариерата на един артист, особено на един мъж танцьор в България, със самото си съществуване ежедневно чупи стереотипите“ за мъжете, които трябва да издържат семейството си и да не показват слабост и емоция.


Третият филм в танцовата кинопоредица – „BREAKOFF“/„Отчупване“ – е дело на Силвия Чернева. Той е един поетично-документален разказ за юношеството и танца, който може да превземе тялото и съзнанието на човек на място, на което никой не го очаква. В случая – в Каменоделното училище в село Кунино, Врачанско, то е малко познато и е единствено на Балканите. Основано е през 1921 година от чешки майстори от Хоржице, Чехия, където пък се намира другото подобно единствено по рода си училище. Филмът на Силвия разказва за ученето, търпението и постоянството в процеса на израстване и оформяне на характера. Авторката на „BREAKOFF“ съзира в документалното кино средство, с което да обедини своите политически и социални интереси. Според нея ритъмът и движението могат да бъдат открити във всичко и навсякъде.

Предизвикани от идеята да работят върху темата за човешката идентичност, Стефани Ханджийска, Коста Каракашян и Силвия Чернева достигат до извода, че идентичността е много гъвкава и често се влияе от външната промяна – на света, на хората в него и на всичко онова, което се случва или не се случва.

Повече за филмите в трилогията “Becoming”, за мисията на програма „Фокус Кино Танц“ и нужните на артистите на сцената на съвременния танц, както и за това какво е мястото на танца и изобщо на изкуствата в училищата – чуйте в звуковия файл.

Снимки – Becoming Film Stills



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Изкуството на документа

Фотографията има силата да разкрива истории без думи или текст, запечатвайки моменти, които иначе биха останали забравени или неизказани поради едни или други социални и политически причини. Такъв е случаят с документалния разказ на Гаро Кешишян, започнат преди повече от 40 години. Една негова фотографска серия се превръща в машина на времето към малко..

публикувано на 06.02.25 в 12:10

Българският културен институт в Берлин през 2025 година

"Нашият ден" насочва вниманието на своите слушатели към програмата на Българския културен институт в Берлин в началото на 2025 година  – разговор с директора на Института Борислав Петранов . Тази вечер предстои в Берлин да бъде представена книгата на Кристина Патрашкова "Въпреки всичко: Българските писатели в годините на цензурата"...

публикувано на 06.02.25 в 10:53
Мила Искренова

Хореографът Мила Искренова в деня на своята 65-годишнина

С Мила Искренова , гост в "Нашият ден", разговаряме за танца, българската културна сцена и темите, които я вълнуват. Повод за разговора е 65-годишнината на водещия хореограф в съвременния танц, един от посланиците на културата в инициативата на БНР. Освен хореограф на известни български танцови групи, Искренова е и автор на книгите "Радостта..

публикувано на 06.02.25 в 09:40

"Срещи с археологията" за пенсионерите в Пловдив

Регионалният археологически музей в Пловдив всеки месец организира "Срещи с археологията", насочени специално към хора в пенсионна възраст. Февруари е месецът на любовта и виното, но и на археологията, затова днес ще се състои среща, посветена на траките и виното. Екатерина Илиева, експерт изложби и събития в Регионалния археологически..

публикувано на 06.02.25 в 08:47

Академията в Княжество и Царство България

6 февруари е важна дата в историческата хроника на Националната художествена академия в София. На този ден през 1896 година княз Фердинанд подписва указа за основаването на Държавното рисувално училище . Така започва началото на една от най-значимите институции в културната история на България, която изиграва решаващо въздействие върху..

публикувано на 06.02.25 в 08:00