Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Недко Солаков – „10+1 картини“ в галерия „Credo Bonum“

Недко Солаков е нарисувал серия от 10 картини в един и същ формат през лятото и есента на 2021 г. За тях той избира класическия (стандартизиран през XIX в. във Франция за фигурална живопис) размер от 130х162 см. Едва завършил серията, си дава сметка, че изборът на точно този размер в неговото творчество съвсем не е случаен. Солаков работи с т.нар. „френски формати“ още като студент през 70-те години на ХХ в. 

Най-новата серия от 10 живописни платна, подредени в последователността на тяхното създаване, са представени в залата на галерия „Credo Bonum“, съпътствани от една „+“ картина. Това е мистичен пейзаж, създаден през 1987 г., първият от близо 50 картини в този формат, нарисувани от тогава досега.

От галерия „Credo Bonum“ определят Недко Солаков като брилянтен разказвач на истории. "В тези картини той едновременно рисува и разказва с текстове директно върху платната в характерния за него маниер. Сред интензивните живописни петна, потапящи платното ту в горещия гейзер на лятната жега, ту в абстрактна черна бездна или в разтворило се синьо небе, живеят със своите тревоги и радости малки човечета."

Разказани са историите за „освидетелствания малоумник“, за „мъжа, който иска да промени коренно живота си, като се върне в утробата на майка си“, за „лъжата, помолена точно този ден да не лъже“, за „грешниците, чувстващи се добре в ада“ и много други. На една от картините художникът изобразява себе си, а текстът под него гласи: „Адаптиране към околния свят, първо към неговата нежива част“. 

Откриване: 3 февруари, четвъртък, 18:00 – 20:00 ч. 

Изложбата може да бъде видяна до 5 март 2022 в столичната галерия "Credo Bonum"

Чуйте Недко Солаков.

От началото на 90-те Недко Солаков (роден 1957 г. в Червен бряг, България; живее в София) участва в изложби в Европа и САЩ. Негови работи са показвани на Aperto’93 (Биенале във Венеция); на 48-мо, 49-то, 50-то и 52-то Биенале във Венеция; на 3-то, 4-то и 9-то Биенале в Истанбул; Сао Паоло’94; на Манифеста 1, Ротердам; на 2-то и 4-то Биенале в Гуангджу; на 5-то Биенале в Лион; на Sonsbeek 9 в Арнхем; на 4-то и 5-то Биенале в Цетине; на 1-то Биенале в Лудж; на 7-то Биенале в Шарджа, Обединени арабски емирства; на 3-то Биенале в Тирана; на 2-то Биенале в Севиля; на 2-то Биенале в Москва; на Документа 12; на 16-то Биенале в Сидни; на Prospect 1, Биенале в Ню Орлиънс и на Биеналето в Сингапур, 2011; на Документа 13; Триеналето в Катманду и 1-то Международно биенале за съвременно изкуство в Рига.

През последните години авторът има самостоятелни изложби в Museu do Chiado Лисабон; Stichting De Appel, Амстердам; CCA Kitakyushu, Япония; Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Мадрид; The Israel Museum, Йерусалим; Centre d’Art Santa Monica, Барселона; Kunsthaus, Цюрих; Castello di Rivoli, Риволи; Градска художествена галерия, София, Galleria Borghese, Рим, Salzburger Kunstverein, Залцбург; BOZAR, Брюксел; Институт за съвременно изкуство – София, La Panacee, Монпелие и Mudam Люксембург, Musée d’Art Moderne Grand-Duc Jean. През 2003-2005 самостоятелната му изложба “A 12 1/3 (and even more) Year Survey” бе представена в Casino Luxembourg, Rooseum, Малмьо и О.К Centrum, Линц, а през 2008-2009 изложбата му „Emotions” бе показана в Kunstmuseum Бон, Kunstmuseum St. Gallen и в Institut Mathildenhoehe, Дармщат. 

През 2011-2012 неговата най-голяма досега ретроспектива “All in Order, with Exceptions” е представена в Ikon Gallery, Бирмингам; Fondazione Galleria Civica, Тренто (“All in (My) Order, with Exceptions”); S.M.A.K., Гент и Fundação de Serralves, Порто. Негови работи притежават над 50 международни музейни и публични частни колекции, сред които тези на MoMA, Ню Йорк, Tate Modern, Лондон и Centre Pompidou, Париж.


Снимки – Галерия Credo Bonum и Димитър Солаков



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Достена Лаверн

Достена Лаверн: Картините са сгъстено време

Световете на културния антрополог, художничка и писателка Достена Лаверн са магични и свързват богоизбраните с богове, митични създания и хора, които одухотворяват материята. Зрителите наричат платната ѝ живи, а критиците обясняват феномена с това, че те са пространства, в които светлината се въплъщава в живописна структура, вдъхновена от пейзажите..

публикувано на 25.10.25 в 14:44

Борис Димовски – 100 години от рождението

С изложба и валидиране на пощенска марка се отбелязва 100-годишнината от рождението на Борис Димовски в Музея на хумора и сатирата в Габрово. Експозицията включва 233 произведения с акцент върху габровските шеги и подчертава приноса на Димовски за основаването и развитието на музея. Художникът е сред първите творци, свързали името си с Дома..

публикувано на 25.10.25 в 13:05

На фокус: Полша за полския литературен репортаж

Жанрът полски литературен репортаж е едно от най-интересните явления в съвременната журналистика и литература. Това е разказ върху реално събитие. Писателските умения на автора са задължителни, но без да си измисля и съчинява, а трябва да се придържа към фактите. Разбира се, границите не бива да се преминават, но всичко зависи от майсторското перо на..

публикувано на 25.10.25 в 10:55

Кое е новото ценно в епохата на свръхконсумация?

От 15 август до 15 ноември в сградата на Кръстник Колчовия хан в Регионалният етнографски музей "Етър" е експонирана изложбата "Новото ценно: Съвременно занаятчийско изкуство от България" представяща над сто произведения на 41 съвременни артизани, повечето от които са част от международната мрежа "Хомо Фабер" , която стои зад едноименното..

публикувано на 25.10.25 в 09:10

Изложба автопортрети на Станислав Памукчиев

"Тези нови картини са среща със собственото достойнство и несрета, сила и безсилие, мрачно предчувствие и духовна осветеност. Те са среща на собствената тревожност, с тревожността на времето, в което живеем. Картини, оголени като съкровен акт и споделен пластичен опит, в който изплуват силуетите на великите майстори – учители, на техните разбрани и..

публикувано на 24.10.25 в 18:09