"Ефектът Галатея" е ново, българско, авторско произведение, създадено от известни и водещи, всеки в своята област на изкуството, творци: музика – Петър Дундаков, хореография – Боряна Сечанова, сценография – Венелин Шурелов и костюми – Адрияна Найденова. „Ефектът Галатея“ е танцова драма, чиято концепция е развита по мотиви на едноименната пиеса на Ефемия Фард и на пиесата „Пигмалион“ на Жан Жак Русо. "Ефектът Галатея" e новият спектакъл на балет „Арабеск“.
"Всичко започва в човешката природа. За хората е присъщо да се опитват да преодолеят себе си, да достигнат отвъд своите граници, да създадат същество по високо от себе си. Човекът е нещо, което трябва да бъде преодоляно.
Скулпторът Пигмалион извайва Галатея и се влюбва в нея. Мечтата за създаване на измислено, изкуствено, почти човешко същество, интерпретирана в множество древни митове, разкрива, от една страна, потенциала на човека да бъде демиург, и от друга страна, неговите ограничения. Материализирането на образа в крайна сметка е отражение на най-доброто и най-лошото в човека. Механично произведената фигура, каквато е скулптурата, е новото призрачно копие на човешкото същество."
Спектакълът „Ефектът Галатея“ изследва творческия процес, творбата като сложно съчетание от личността на Твореца, обекта, който той претворява и идеята, към която се стреми. Образът на Галатея е отражение на своя създател. В нея той се оглежда като в огледало. Тя е нова реалност, сложна смесица между материалността на скулптурата и оптическата илюзия. За Пигмалион образът на Галатея е едновременно преживяване и самоосъзнаване. Пигмалион не се характеризира с гения на ръцете си, а с гения на въображението си.
Новият спектакъл на Балет "Арабеск" "Ефектът Галатея" е премиерни дати на 17 и 23 февруари на сцената на Музикалния театър
Разговорите с хореографа Боряна Сечанова, директор на балетната трупа, и с композитора Петър Дундаков, автор на музиката, преди премиерата на сцената на Националния музикалния театър „Стефан Македонски“ – чуйте от звуковите файлове.
Музиката на Петър Дундаков – вълнуваща и провокативна, е специално създадена за спектакъла „Ефектът Галатея“. Композиторът работи с Балет "Арабеск" и Боряна Сечанова за трети път. Той споделя: „За мен винаги е предизвикателство и удоволствие да работим заедно. И в трите спектакъла протагонисти са образите на жени. В първия това беше Кармен и фокусът беше върху женствеността. Във втория – това е Пандора и чуването на женския глас. Сега това е Галатея. Спектакълът е свързан с времето, в което живеем и сблъсъка между технологии и натура. Музиката е също среща на електронната и акустичната звучност. Идеята ми е не просто да илюстрирам, а да създам звуков свят, в който движението и хореографията да могат да оживяват.“
Сценографията на Венелин Шурелов създава потапяща зрителя среда с деликатни визуални средства и механизирани технологични решения, които допълват усещането за многоизмерност на спектакъла. „Танцуващата фигура е свръхестествена – доверява Венелин Шурелов – „ Моята задача е да я подкрепя, да я подпомогна в извънредните усилия да напусне собствените си очертания. В „Ефектът Галатея“, тялото е терен за метаморфози, експерименти, култове, желания…“
Костюмите на Адрияна Найденова допълват усещането за единство на сценичното действие и обогатяват въздействието на спектакъла.
Майсторството във визуализацията на сценичния проект и неговата реализация от Пеньо Пирозов и художественото осветление на Георги Буюклиев създават една уникална артистична завършеност и атмосфера на спектакъла.
Солистите Виктория Петрова, Стефан Вучов, Даниела Иванова, Константина Ханджиева и Васил Дипчиков и целият състав на Балет „Арабеск“ с яркото си изпълнение, с талантливото си актьорско майсторство пресъздават идеята на хореографа Боряна Сечанова.
Спектакълът се реализира с подкрепата на UNION CLUB и Парижки бал.
Снимки – Балет "Арабеск"Нейните сини очи говорят толкова красноречиво, сякаш проникват в зрителя и го четат. Никак не са малко филмите, да не говорим за театралните постановки, които го доказват. След като преминава през премеждия, за да влезе в ВИТИЗ, днес, знаем – НАТФИЗ, които накрая я отвеждат до класа на любимия ѝ професор Крикор Азарян, Стефка Янорова прави първата си..
Международният кинофестивал за късометражно кино "Карантината" във Варна започва утре (5 август). В "Нашият ден" един от организаторите – художникът Дарин Сотиров от школа "Дедал", разказва за програмата и каузата на събитието. 11-то издание на фестивала ще се проведе в 5 летни вечери, като програмата му включва 35 късометражни филма –..
Гост в "Тийн Тайм" е Симо Лазаров, пионер в областта на електронната и компютърната музика в България. Завършил е Музикалната академия в Прага и Техническия университет в София. От 1967 до 1982 година свири в рок група "Везни". По-късно защитава дисертация, свързана с компютърната музика. Специализира в различни студия за електронна музика,..
В рубриката "Изкуството в мен" търсим себепознанието. Мъдростта на писателите, поетите, артистите, творците. Животът ни предлага своите странни предизвикателства, а изкуството често идва на помощ. Представяме поетесата и писателка Рания Раим. Тя израства в Кайро и е автор на книгите The Search For Something More, All The Letters I Should Have..
"Семейно радио" излъчва от Художествената галерия "Проф. Васил Захариев" в Самоков по време на Международния джаз фестивал "Д-р Емил Илиев", който се провежда в Боровец от 1 до 6 август. Събеседници в подвижното студио на БНР са: кметът на община Самоков инж. Ангел Джоргов със съпругата си Любослава, директорът на фестивала д-р Таня Илиева с дъщеря..
Съвременните диктатури, разпада на либералната демокрация и ролята на журналистите в борбата с пропагандата – коментира в "Мрежата" по програма "Христо..
Учени се заеха да създадат човешка ДНК от нулата. Това може само да ни накара да подкрепяме науката. За момента никой не планува създаване на..
Ако сте съвременни работещи родители и нямате наоколо баба да ви помага, сигурно често сте изпитвали нужда от подобна подкрепа на по-възрастен човек. Ето..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg